اعلام مزایا و مشوقهای تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنیحرفهای کشور
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش مزایا و مشوقهای تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنیحرفهای کشور را اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، علیرضا کمرئی گفت: «آماده شدن برای کار از طریق کسب مهارتهای حرفهای فی نفسه دارای ارزش است اما تحصیل دانشآموزان در رشتههای هنرستانی، دارای مزایای جانبی مهم دبگری است که سبب میشود دانش آموزان با آینده نگری بیشتری تحصیل در شاخههای فنیحرفهای و کاردانش را انتخاب کنند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اشاره کرد: «به این ترتیب رشتههای مهارتی به تدریج جذابیت بیشتری پیدا خواهند کرد.»
او فراهم شدن فرصتهای خود اشتغالی، توانایی راه اندازی کسب وکار و کارآفرینی، برخورداری از فرصت بیشتر برای جذب در بازار کار و مشوقها برای سربازان دارای آموزشهای مهارتی را از مزایای تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنیحرفهای یاد کرد وگفت: «تحصیل در هنرستان از هدر رفت عمر دانش آموزانی که علاقهمند به کار و اشتغال به موقع هستند جلوگیری میکند.»
کمرئی اشاره کرد: «از سال گذشته ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهها اعم از دولتی وغیردولتی به پذیرش دانشجو، با سابقه تحصیلی یعنی معدل دیپلم؛ اختصاص یافته و فارغ التحصیلان میتوانند براساس معدل خود براحتی وارد تحصیلات دانشگاهی شوند و نبایدخانوادهها کنکور و قبولی در چند رشته یا دانشگاه خاص را به یادگیری عمیق و پایدار و تربیت حرفهای و مهارتی فرزندان خود ترجیح دهند.»
این عضو شورای سنجش و پذیرش کشور گفت: «جریان تربیت ویادگیری در مدرسه با هدف تطبیق و توانایی بیشتر برای برخورداری از یک زندگی خوب با اهداف متعالی سازمان داده میشود و نه برای یک رقابت نفسگیر یک روزه و به منظور یادگیری جهت تست زدن و صرفا قبولی در یک یا چند رشته خاص.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: «نباید اجازه دهیم نقش دستگاه تعلیم و تربیت رسمی عمومی جامعه به حد یک موسسه آموزشی در خدمت سنجش و پذیرش دانشجو تقلیل یابد.»
کمرئی افزود: «اگر نتوانیم نگرش جامعه، خانوادهها و دانش آموزان را به فلسفه تعلیم و تربیت عمومی تغییر دهیم و " تحصیل و یادگیری کنکور محور" در جامعه اصلاح نشود نقش جریان تربیت رسمی بیش از این کم اثر شده، آسیبها بیشتر شده و سرمایه های کشور همچنان هدرخواهد رفت.»
او ادامه داد: «از تبعات نامناسب حاکمیت کنکور در نگاه جامعه، سرخوردگی ناشی از بیکاری و تحصیلات غیر موثر در زندگی فردی و اجتماعی، با درجات بالای تحصیلی است که به عنوان یکی از علل مهم بیکاری تحصیل کردگان در جامعه محسوب میشود.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با اشاره به این مطلب که اگر بدنبال موفقیت فرد و جامعه هستیم باید به دنبال ایجاد نگرش مثبت به کار و مهارت آموزی در فرزندانمان باشیم و بدانیم تحصیل در شاخههای مهارتی است که مهارت و توانایی بیشتر هنرجویان را سبب میشود، گفت: «انتخاب شاخه و رشتههای مهارتی نشانه آینده نگری آنان است، و این حسابگری، رفتار عقلانی و هوشمندانه را باید در راستای مصادیق هوش هیجانی هنرجویان هنرستانها، یعنی شناخت قابلیت و خودآگاهی دانشآموزان، مهارت خود تنظیمی و نیز برخورداری از مهارت اجتماعی در شناخت روندهای جامعه، تفسیر کنیم.»
کمرئی گفت: «دغدغه امروز نظام سیاسی و آموزشی کشور، گسترش فرصتهای آموزش مهارتی بیشتر در جامعه است و برای تعییر روندهای نامناسب گذشته از یک طرف به اصلاح شرایط پذیرش در دانشگاه و از طرف دیگر به ارائه مشوقها جهت نگاه جامعه به آموزش مهارتآموزی دست زدهایم که اقدام قرارگاه مهارتآموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح در تشویق جامعه و دانش آموزان به مهارت آموزی؛ یکی از اقدامات مهم و موثر در این زمینه است.»
او گفت: «در همایش مشترکی که وزارت آموزش و پرورش با قرارگاه مهارت آموزی برگزار کرد ستاد کل نیروهای مسلح، مشوقها را معطوف به سه مرحله پیش از خدمت، حین خدمت و پس از خدمت سربازان اعلام کردند که با اعلام رسمی مرجع مربوطه؛ وزارت آموزش و پرورش مسئولیت بازنشرآن را به عهده استانها و مناطق آموزی کشورگذاشته و از مدیرانکل، معاونین آموزشی استانها و مناطق، مدیران مدارس و مشاوران میخواهد همه دانش آموزان بهویژه دانش آموزان پایه نهم را در جریان این مشوقها قرارداده و ازآن در هدایت تحصیلی دانش آموزان و توسعه ثبتنام در رشتههای مهارتی بهره گیرند.»
مفاد دستورالعمل از طریق معاونت متوسطه وزارت آموزش وپرورش در اختیار استانهای کشور نیز قرار خواهد گرفت.
ارسال دیدگاه