نورعلی عباسپور: تعلیم و تربیت فراسازمانی است و اغلب دستگاهها باید مشارکت کنند
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که تعلیم و تربیت فراسازمانی است و اغلب دستگاهها باید مشارکت کنند چراکه موقعیتهای یادگیری باید در خارج از آموزش و پرورش فراهم شود.
نورعلی عباسپور، مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه آموزش و پرورش جزیی از جامعه است گفت: «گویی آموزش و پرورش سازمانی است که درون خودش مشغول مجموعهای فعالیتهاست و جامعه چندان احساس نیازی به آن نمیکند. در حالی که یادگیری منحصر به مدرسه نیست و موقعیتهای یادگیری باید متنوع باشد که بخش عمدهای به بیرون مدرسه هم برمیگردد.»
عباسپور افزود: «در کشورهای دیگر در نهادهای اجتماعی که حول محور مدرسه هستند جایگاههایی برای یادگیری درنظرگرفته شده است. اما در ایران موقعیت یادگیری و بسترهای یادگیری فراهم نشده است.»
او با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی متولی نیست گفت: «شوراهای آموزش و پرورش باید ورود و نقش پررنگی ایفا کنند. رئیس شورای آموزش و پرورش در هر استان، استاندار است. آموزش و پرورش سازمانی نیست که وظایفش دردرونش متمرکز شود. تعلیم و تربیت فراسازمانی است و اغلب دستگاهها باید مشارکت کنند. موقعیتهای یادگیری باید در خارج از آموزش و پرورش فراهم شود.»
او ادامه داد: «محیطی که مدرسه در آنجا قرار دارد دیگرانی هم هستند که این اختیار را دارند که ورود پیدا کنند. مثلا در شورای آموزش و پرورش مسئول اداره بهداشت و.... همه عضو هستند. تعلیم و تربیت یک موضوع محدود در درون مدرسه نیست.»
عباسپور درباره ارتباط انجمن اولیا و مربیان با دیگر نهادها گفت: «هفته قبل نمایندگان اولیا و مربیان نشست رو دررو با وزیر داشتند. اتاق گفتوگو با اولیا ایجاد کردهایم که از مسئولان محلی دعوت میکنند که در قالب طرح مدرسه محله است. پیشنهاد دادیم دو ساعت طرح بوم را خود اولیا و مربیان پر کند.»
او با اشاره به اینکه آتش نشانی و ناجا هم برنامههایی در مقاطعی برای مدارس دارند اما اینها انسجام یافته نیستند گفت: «شورای آموزش و پرورش باید به این فعالیتها انسجام بدهد.»
ارسال دیدگاه