علی زرافشان: کامل کننده نظام رتبه بندی، استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفهای است
تهران (پانا) - معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش، استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفهای را کامل کننده نظام رتبه بندی دانست.
علی زرافشان، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، با بیان اینکه خوشبختانه دولت یک گامی مهم را در حوزه رتبه بندی برداشته است گفت: «در چندسال اخیر یکی از دغدغههای مورد درخواست همین بود و در سندتحول بنیادین دو نظام رتبه بندی و سنجش صلاحیتهای حرفهای مورد انتظار است. کامل کننده نظام رتبه بندی، استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفهای است.»
او افزود: «در آیین نامه باید صلاحیتها گسترده تر و دقیق تر تبیین شود. گام دوم برای تکمیل این موضوع که به تقسیم پول هم منتهی نشود توجه به نظام سنجش صلاحیت حرفهای در دوران خدمت است.»
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: «در راهکار ۱۰_۲ سندتحول دو نظام تعریف شده و ما هنوز استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفهای را نداریم. در سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام شده و برای سنجش صلاحیت مدیران مدارس کانونهایی تعریف شده که میتوان از آن الگو بهره گرفت.»
زرافشان درباره مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش با کشورهای دیگر دنیا در این زمینه گفت: «در مراحل تدوین، تولیدکنندگان سند بررسیهایی را انجام دادهاند اما در ادامه کار و به ویژه در سنجش صلاحیت، اخیرا کاری آغاز شد و هنوز به نتیجه نرسیده. تجربه یک ارزیابی بین المللی معلمان وجود دارد و پژوهشگاه موظف شد آن را مورد بررسی قرار دهد. از این تجربیات میتوان استفاده کرد و منطبق با سندتحول، نظام خودمان را تدوین کنیم.»
او در پاسخ به اینکه انگیزه دانشجومعلمان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و علت کسر درصدهایی از حقوق از دانشجومعلمان چیست گفت: «معلمان با معلمان سایر کشورها مقایسه میشوند. تا انگیزه و امکانات برای آنها فراهم نشود نمیتوان انتظار زیادی برای حضورشان داشت. کسر این مبالغ از حقوق، برای تامین بخشی از هزینه دانشجویان در طول تحصیل است. اگر آنها را مانند دیگر دانشجویان دانشگاههای دیور قلمداد کنیم باید گفت که هزینه این خدمات چون تغذیه و... کمتر است. باید اینها به طریق اولی فراهم شود.»
زرافشان ادامه داد: «قانون متعهدین خدمت قابل تجدیدنظر است. همانطور که دیگر دانشگاهها ردیف سرانه دانشجویی دارند برای دانشجومعلمان هم قابل پیش بینی است و میتواند از طرف وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد شود. چنداقدام اساسی لازم است. برای دانشجومعلمان نیز باید سرانه مانند سایر دانشگاهها تصویب شود. در برنامه پنجم توسعه هم دانشگاههای فنی به وزارت علوم رفت در خالی که مختص آموزش و پرورش بودند.»
ارسال دیدگاه