داریوش ورناصری: شاخصهای مدیریت سبز در تمام مدارس کشور باید اجرایی شود
دانشآموزان و مدیران آموزش و پرورش در آیندهای نزدیک درباره مدیریت سبز در مدارس آموزش میبینند
تهران (پانا) - معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور بر ترویج مدیریت سبز و لزوم اجرای آن در تمام مدارس استانهای سراسر کشور تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، داریوش ورناصری در دومین گردهمایی آموزشی_تخصصی "مدیریت سبز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی" با اشاره به برنامههای مدون معاونت فنی و نظارت در این خصوص گفت: «یکی از اهداف این همایشها افزایش دانش و مهارت فنی همکاران این حوزه از طریق تعامل و تبادل تجربیات است.»
او ادامه داد: «مدیریت سبز در سه بخش اجرا، تدوین و آموزش پیش میرود که تدوین ضوابط به همت دانشگاه شیراز و موضوع آموزش با همکاری دانشگاه تربیت مدرس در دستور کار قرار گرفته است.»
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: «اکثر استانها درگیر مسائل اجرایی مدرسه سبز هستند و از این به بعد احداث فضاهای آموزشی بابد مبتنی بر ضوابط مدیریت سبز پیش رود.»
ورناصری ادامه داد: «در شرایط فعلی کار را به تدریج آغاز کردیم اما در سالهای آتی همه فضاهای آموزشی بابد سبز باشند و منطبق بر ضوابط مدیریت سبز فعالیت کنند.»
او با اشاره به اینکه عملیات اجرایی چهار پنج استان در راهبری مدیریت سبز مناسب است، گفت: «یکی از اولویتهای اصلی سازمان نوسازی مدارس ترویج مدیریت سبز در مدارس و فضاهای آموزشی است و استانها باید این موضوع را جدی بگیرند.»
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور اشاره کرد: «با توجه به شرایط کشور و هزینههای هنگفت برای تامین انرژی ضرورت داشتن مدیریت سبز اهمیتی دوچندان پیدا میکند.»
ورناصری از آموزش دانشآموزان و مدیران آموزش و پرورش و مدارس نیز در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: «متاسفانه درک درستی از مدیریت سبز در مدارس وجود ندارد و صرفا آن را محدود به ایجاد فضای سبز میدانند.»
ابلاغ دستورالعمل مدیریت سبز به استانهای کشور در آینده نزدیک
در ادامه عماد مخدومی مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور هم در این جلسه گفت: «هر استان با تخصیص یک درصد از اعتبارات میتواند در مسیر ایجاد مدیریت سبز فعالیت کند.»
او ادامه داد: «فعالیت مبتنی بر مدیریت سبز به عنوان یک ضرورت در دنیا شناخته شده است و باید بر همین اساس آن را در کشور پیاده کنیم.»
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور به تشریح اقدامات انجام شده مبتنی بر مدیریت سبز اشاره و بیان کرد: «در حوزه اجرا، آموزش و ترویج و برنامهریزی مطالعات وارد عمل شدیم.»
مخدومی تاکید کرد: «دستورالعمل مدارس سبز به زودی به استانهای سراسر کشور ابلاغ میشود که از تاریخ ابلاغ به بعد لازم الاجرا خواهد بود.»
او به وضعیت استانهای فعال در حوزه طراحی و اجرای مدرسه اشاره و از استانهای فعال در این زمینه قدردانی کرد.
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور از تهیه چهار کتاب مربوط به موضوع مدرسه سبز به همت دانشگاه شیراز نیز خبر داد و گفت: «علاوه بر آن انیمیشهای آموزشی، فیلم و تولید محتوا برای مدارس داشتیم و در این زمینه ۵۰ مدرسه در تهران به طور پایلوت انتخاب شدهاند.»
در ادامه حیدر جهانبخش مدیر طرح مدرسه سبز با بیان اینکه حدود ۲۰ ماه برای طراحی مدارس سبز در سازمان نوسازی مدارس کشور فعالیت داشتیم، گفت: «اکنون وارد مرحله دوم کار یعنی مدیریت سبز شدیم و دستورالعمل آن در مرحله چکشکاری و ویرایشهای نهایی است تا برای اجرا ابلاغ شود.»
او ادامه داد: «مرحله تخصصی، مدیریتی و عمومی در دستور کار داریم، در آموزشهای تخصصی سازمان را به طور جدی فعال کردیم اما در حوزه آموزش مدیریتی باید فعالیتها افزایش یابد.»
جهانبخش گفت: «در بیش از ۲۰ استان کشور پیشنهاداتی برای اجرای مدیریت سبز داشتیم و باید سایر استان ها هم از حوزه طراحی به این مرحله برسند و کار را به طور جدی پیش ببریم.»
مدیر طرح مدرسه سبز اشاره کرد: «در حوزه برنامهریزی برای آموزش، استانها باید فعال شوند و موضوع مدیریت سبز را در استانهای خود ترویج کنند.»
او اذعان کرد: «بر اساس بیان اساتید و بزرگان فعال در این زمینه، بیشک سازمان نوسازی مدارس کشور پیشقراول توسعه مدیریت سبز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی است.»
تدوین بیش از ۹۰۰ دستورالعمل برای شاخصهای مدیریت و یا ایجاد ساختمانهای سبز
مریم اختیاری عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز دیگر سخنران این جلسه با ارائه گزارشی از روند تدوین شاخصها و دستورالعملهای مدیریت سبز در مدارس گفت: «از ابتدا چهار فاز برای تدوین دستورالعمل در نظر گرفته شد که شامل فازهای تحقیقاتی، تلفیقی، تطبیقی و طراحی بوده است.»
او ادامه داد: «حساسیت به موضوع مدیریت سبز صرفاً به طراحی و ساخت فضاهای آموزشی سبز منتهی نمیشود و باید در نهایت منجر به جامعه سبز شود و این مهم امکانپذیر نیست مگر با آموزش و نهادینه کردن این موضوع در بین نسل آیندهساز و آغاز آموزش آن از همان سنین کودکی.»
او با اشاره به ضرورت آغاز اجرای طرح مدیریت سبز از مدارس گفت: «صرفاً جسم فیزیکی ساختمان مدرسه نیست که باید شاخصهای سبز داشته باشد بلکه این موضوع را باید تا جایی پیش برد که در ذهن و رفتار افرادی که از ساختمان مدارس بیرون میآیند و در جامعه تأثیرگذار خواهند بود داشته باشیم.»
این استاد دانشگاه اشاره کرد: «باید به این موضوع توجه کرد که بعد از تدوین دستورالعمل، مدرسه نقطه پایان کار نیست بلکه سرمایه اصلی این موضوع د دانشآموزی است که بازخورد مناسبی از آن دریافت کرده و خود نیز در این فضا پویا باشد.»
اختیاری با اشاره به تاریخچه آموزش زیست محیطی گفت: «از سال ۹۲ موضوع آموزشهای زیست محیطی را در دستور کار داریم و طی آن مدارس با عناوین متفاوتی داشتیم که کم و بیش با با مدرسه سبز در ارتباط بودند.»
او اشاره کرد: «تاثیرات محیطی، سلامت و بهبود عملکرد ساکنان در مدرسه از دیگر عواملی است که باید به آن توجه کرد و در واقع مدرسه سبز محیطی بر مبنای تجربه عملی است که زمینه توانمندسازی دانش آموزان در زمینه ارتباط دوستانه با محیط را فراهم می کند.»
اختیاری تاکید کرد: «در نهایت هفت معیار سایت، آلودگی و پسماند، مدیریت پسماند، مواد و منابع، کیفیت داخلی، آب، انرژی، کیفیت محیط داخلی به عنوان معیارهای اصلی مورد توجه قرار دادیم.»
او با اشاره به فرایند طراحی دستورالعملهای مدیریت سبز و ایجاد ساختمانهای سبز گفت: «پس از بررسی ۱۶۹۸ آیتم در نهایت ۹۷۱ دستورالعمل در معیارهای کلی ارائه شد البته این موارد نیز می تواند بهینه شود و برای این منظور نیازمند دریافت بازخورد از استانهای مختلف کشور هستیم.»
او با اشاره به موضوع تعمیرات و نگهداری افزود: «دفترچهای برای بازنگری تعمیرات و نگهداری مدارس در مدیریت داریم علاوه بر آن باید نظارت و پایش به طور جدی مورد توجه قرار گیرد علاوه بر آن برای مدیریت بهرهبرداری نیاز به نقشههایی داریم که پس از ساخت ارائه شود.»
ارسال دیدگاه