نکته‌های درس‌آموز از شهادت سردار قاسم سلیمانی

* حجت‌الاسلام علی عسکری

سردار شهید قاسم سلیمانی نمونه شاخص و کمال یافته‌ای از یاران امام و رهبری بود. کسی که در دامان مکتب فکری اسلام و انقلاب بزرگ شد و با تمسک به ولایت دینی، عقلانیت، اعتدال و اخلاق، مشی جهادی اثرگذاری را در دفاع از ملت‌های ایران و منطقه پدیدار ساخت.

کد مطلب: ۱۰۰۲۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد

نظامی مقتدر و خودساخته و مسلمانی که أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم محسوب می‌شد و مایه عزت و افتخار ایران، مسلمانان و مستضعفان تحت ستم در سراسر عالم بود. این شهید والا مقام فرصت جهادی کم‌نظیری را در دفع داعش، اشرار و مزدوران آمریکا و اسرائیل فراهم ساخت و عامل تامین و تعیین‌کننده امنیت در منطقه بود. چهره با معنویتی که به عنوان مالک اشتر ولایت و رهبری و سردار دل‌ها به مراد خود رسید و آسمانی شد.

نکته‌های مهم و قابل توجه در ارتباط با شهادت اوعبارت است از:

1- فرمان قتل و شهادت او را ترامپ شخص اول قدرت استکباری آمریکا و فرعون زمان صادر کرد و این مطلب سندی بر حقانیت او و ملت ایران است. مردم دنیا می‌دانند که دشمنی آمریکا با ما همیشه در جهت حذف چهره‌های نافذ و کارآمد ایران قرار داشته و این اولین بار و آخرین بار هم نیست بلکه ریشه در خوی استکباری آمریکا داشته و دارد و نشان می‌دهد که سران آمریکا آدم بشو نیستند.

2- در حدیث شریف آمده است در کوران‌ها و حوادث سخت، گوهر ناب انسان شکفته و آشکار می‌گردد و شهید مصداق عینی این حدیث است. او که گوهر گران‌بهای دوران معاصر ما بود، در شرایط سخت هشت سال دفاع مقدس خود را آبدیده کرد و در تقابل با کفر جهانی عقل خودش را زنده کرد و نفس خود را کشت و در نتیجه الگوی اسلامی و انسانی برای خاص و عام، بزرگ و کوچک، مرد و زن شناخته گردید و بلند آوازه گشت و شیفتگی بی نظیرش در درگاه الهی به همین جهت است که دیدیم و شاهد بودیم.

3- در وصیت‌نامه یکی از همسنگران شهید «سردار شهید علی چیت‌سازیان» می خوانیم؛کسانی می‌توانند از سیم خاردارهای دشمن عبور کنند که از سیم خاردارهای نفس خود عبور کرده باشند. اتفاق پیش آمده نشان داد این سردار بزرگ و خدوم، از تمامی سیم خاردارها و موانع ظاهری وپباطنی عبور کرد و لایق شهادت حماسی شد. شاهد مثال بر این مطلب، دست نوشته‌اش به خدا بود که نوشته است: خداوند مرا بپذیر، خداوندا عاشق دیدارتم، همان دیداری که موسی را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن نمود. خداوند مرا پاکیزه بپذیر.

4- این شهادت مظلومانه نقطه عطفی شد برای نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه وحدت و همدلی مردم، از نوع شرایطی است که پس از هفتم تیر سال 60 با شهادت شهید مظلوم بهشتی حاصل آمد. این مطلب در آستانه انتخابات پرچالش پیش‌روی کشور بگونه‌ای است که گویا خدا با خون پاک شهید و قهرمان ملی ایران راه نجاتی را برای نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران مقدر کرده است. با این وضع که دشمن باعث آن بود شُک درمانی معنوی و اثرگذاری پیش آمد و به‌جاست بعضی از مسئولان سیاسی آن را به نفع خود مصادره نکنند و قدردان وحدت و همدلی ملت باشند.

5- شهادت این عزیز ولایت که با شهادت جمعی از یاران عراقی حاج قاسم به ویژه ابوالمهدی المهندس چهره نامدار مقاومت کشور عراق همراه بود، وحدت استراتژیکی ایران و عراق را در مصاف با دشمنان نابکار آمریکا و اسرائیل بیش از گذشته باعث گشت. وحدت کارساز دو کشور مسلمان مظلومی که باعث پاسخ محکم و سخت بر علیه آمریکا و هم‌پیمانان او در منطقه خواهد شد و منافع مشترک مردم ایران و عراق را تضمین خواهد کرد.

6- بنا به گفته یکی از دلداده‌های شهید بزرگوار (جای هر قطره خون صد گل از این باغ شکفت، کی جهان دیده از این گونه فراوانی‌ها)؛
به همین جهت است که همگان دیدند انتصاب سردار کارآزموده اسماعیل قاآنی از یاران خراسانی مقام معظم رهبری و قائم مقام آن شهید به جای ایشان نشان‌دهنده فراوانی و کثرت یاران نظام و رهبری است.

این اقدام آینده‌نگرانه و به موقع رهبری گواه این مطلب است که راه ایثار و شهادت بسته نیست و هرگاه پرچم جهاد و مقاومت از دست سرداری بیافتد سردار دیگری آن را در دست گرفته و از کیان اسلام و مسلمانان دفاع می‌کند و در عمل نشان می‌دهد که انتظار فرج انتظار قاعدان نیست بلکه انتظار قائمان است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار