مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمان:
برنامه هفتم توسعه دانشآموزان را به سمت رشتههای مهارتی سوقمیدهد
کرمان (پانا) - مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمان گفت: برنامه هفتم توسعه، دانشآموزان را به سمت رشتههای مهارتی سوقمیدهد.

محمدرضا فرحبخش در بازدید از مجتمع آموزشی «اندیشه هوشمند ارگ» با اشاره به فعالیت هنرستانهای این مجتمع آموزشی در کنار کارخانههای صنعتی گفت: این مدل از آموزش میتواند در سطح استان و حتی کشور گسترش یافته و به ارتقای کیفیت آموزشی کمک کند.
فرحبخش عملکرد این مجتمع آموزشی را مثبت ارزیابی کرد و به بررسی دو جنبه اصلی این مجموعه پرداخت و گفت: در حوزه سختافزاری، مدل سختافزاری بسیار خوبی در این مجموعه ایجاد شده که شایسته تقدیر است. این مدل میتواند در سطح استان و حتی کشور گسترش یافته و به ارتقای کیفیت آموزشی کمک کند. اما در بخش نرمافزاری نیاز به بازدیدها و بررسیهای دقیقتری وجود دارد تا محتوای آموزشی و سایر فعالیتها نیز به طور کامل ارزیابی شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان همچنین در خصوص تأثیر فعالیتهای فرهنگی، هنری و ورزشی در پرورش خلاقیت دانشآموزان بیان کرد: برنامههایی نظیر آموزش هنرهای بومی کرمان، کارگاههای محیط زیست، و کلاسهای مهارتی مانند: کشاورزی و آشپزی در مزرعه میتوانند نقش بسزایی در تقویت هویت فرهنگی و خلاقیت دانشآموزان ایفا کنند. این مدل آموزشی که به مهارتهای زندگی و یادگیری خلاق توجه ویژهای دارد، بسیار موفق و مؤثر است.
فرحبخش افزود: بررسی شاخصهای آموزشی مانند میانگین نمرات نهایی، نرخ تراکمی و گذری، و همچنین تربیت شهروندان مسئولیتپذیر از جمله معیارهای اصلی سنجش عملکرد چنین مدارسی است.
وی با اشاره به ظرفیتهای ویژه این مجتمع در توسعه آموزشهای فنی و مهارتی، اظهار داشت: با توجه به برنامه هفتم توسعه که هدایت بیش از ۵۰ درصد دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و مهارتی را هدف قرار داده است، مجموعه ارگ جدید با امکانات منحصربهفرد خود میتواند نقشی کلیدی در تربیت نیروهای ماهر برای صنایع ایفا کند. این مدل میتواند الگویی برای سایر مناطق صنعتی کشور باشد.
قرابت مجتمعهای آموزشی و هنرستانها در کنار کارخانههای صنعتی نقش مهمی در اشتغالزایی کشور خواهد داشت.
ابوالحسن خسروشاهی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش نیز در این بازدید با پرداختن به موضوع اهمیت ارتباط میان نظام آموزشی و صنعت، بیان کرد: این مجموعه با ایجاد فضایی مدرن و مهارتمحور توانسته است گامهای موثری در راستای توسعه آموزشهای کاربردی بردارد.
وی قرابت مجتمعهای آموزشی با کارگاهها و کارخانههای صنعتی را اتفاقی مبارک در بهکارگیری نیروهای جوان دانست و اظهار داشت: هنرستانهای جوار صنعت یکی از بهترین راهکارها برای کاهش فاصله میان نظام آموزشی و نیازهای واقعی بازار کار است.
خسروشاهی افزود: این هنرستانها میتوانند از طریق مهارتآموزی هدفمند، نیروی کار متخصص موردنیاز صنایع را تربیت کرده و نقش کلیدی در اشتغالزایی ایفا کنند.
خسروشاهی آمادگی اداره کل آموزش و پرورش را برای حمایت همهجانبه از پروژههای پیوند آموزش و صنعت اعلام کرد و گفت: این حمایتها شامل صدور مجوزهای لازم، تامین نیروهای متخصص و جذب دانشآموزان خواهد بود. امیدواریم که با تقویت این همکاریها، روند مهارتآموزی در استان بیش از پیش ارتقا یابد.
فاطمه بنیاسدی، رئیس اداره مشارکتهای مردمی و مدارس غیردولتی اداره کل آموزش و پرورش نیز در حاشیه این بازدید بیان کرد: نکته بارزی که اهمیت بسیاری دارد، توجه به تمام ابعاد تربیتی و مهارتآموزی دانشآموزان بود.
وی با اشاره به اینکه در این مدارس، مهارتهای زندگی به دانشآموزان آموزش داده میشود، افزود: تمام این موارد دقیقاً مطابق با اصول و معیارهایی است که ما در آموزش و پرورش به عنوان شاخصهای اصلی مدنظر داریم و امیدواریم چنین رویکردهایی در همه مدارس کشور اجرا شود.
ارسال دیدگاه