معاون پرورشی و فرهنگی تاکید کرد:

‌اجازه نداریم حتی یک دانش‌آموز را از فرصت‌های سازنده و جذاب پرورشی محروم کنیم/ ضرورت توسعه مشارکت دانش‌آموزان در طراحی و اجرای برنامه‌های پرورشی مدرسه‌

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی سیاست‌ها و برنامه‌های این معاونت را در سال ۱۴۰۴ تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۶۱۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
‌اجازه نداریم حتی یک دانش‌آموز را از فرصت‌های سازنده و جذاب پرورشی محروم کنیم/ ضرورت توسعه مشارکت دانش‌آموزان در طراحی و اجرای برنامه‌های پرورشی مدرسه‌

صادق حسین زاده ملکی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که با حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد با بیان اینکه یکی از کلیدی‌ترین مسائل در الگوی برنامه‌ای پرورشی به‌عنوان ضرورت کشور و مطالبه دلسوزان‌، مسئله تحول است گفت: در حوزه پرورشی باید برای تحقق تحول تلاش کنیم، این امر با همراهی مدیران و مربیان و مشاوران به‌عنوان پرچم‌داران این تحول، عملی می‌شود. 

وی در ادامه صحبت‌های خود، افزود: ما در حوزه پرورشی و فرهنگی نیازمند به‌روزرسانی‌های کلیدی هستیم.

ملکی همچنین افزود: الگویی که برای تحول پرورشی در نظر گرفتیم، ویژگی‌هایی دارد؛ اولین رویکرد براساس آینده‌نگاری ایران است؛ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دانشی روز دنیا که برای آن کار علمی و عملیاتی گسترده‌ای را دنبال می‌کنند، مسائل مرتبط با آینده است. لازم است برای مطالعات، سطح کاربردی مسائل آینده و نوآوری برنامه‌ها، سازوکار علمی داشته باشیم. 

ملکی گفت: باید توجه کنیم که آینده ممکن و مطلوب ایران ۱۴۲۰ چگونه است. چرا‌که آینده مطلوب و ممکن کشور در مدارس امروز شکل می‌گیرد لذا ویژگی‌های آینده درخشان ایران، ابتدا در انگیزه و فکر و دغدغه دانش‌آموزان عزیزمان ساخته می‌شود.

وی همچنین گفت: روش‌هایی را تمرکز داریم تا مسئله‌ها و دغدغه‌های نوجوانان ما به سمت آینده مطلوب ایران عزیزمان حرکت کند، این امر یکی از پایه‌های فکری و برنامه‌ای حوزه پرورشی است. 

اجازه نداریم حتی یک دانش‌آموز را از فرصت‌های سازنده و جذاب پرورشی محروم کنیم

وی افزود: یکی از رویکردهای اصلی برنامه‌های پرورشی، موضوع فراگیرسازی و عمومی‌سازی برنامه‌هاست. اجازه نداریم حتی یک دانش‌آموز را از فرصت‌های سازنده و جذاب پرورشی محروم کنیم. دانش‌آموزان عزیز ما استعدادها و توانایی‌‌های بسیار شوق‌انگیزی دارند، لذا باید زمینه بروز و شکوفایی آنان را فراهم کنیم؛ یکی از رویکردهای اصلی پرورشی این است که نوع برنامه‌های ما همه دانش آموزان را در بر بگیرد لذا باید جنس برنامه‌ها به مرور متفاوت شود. 

تمرکز بر پنج عنصر پیشران کلیدی برای تحول‌ در زیست‌بوم پرورشی درون مدرسه

ملکی موضوعات کلیدی معاونت پرورشی و فرهنگی را در سال جاری برشمرد و گفت: نهاد و موضوع خانواده از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در نظام تعلیم و تربیت محوریت پیدا کند. ‌‌باید اهتمام بورزیم که تمرکز فعالیت‌ها در مدرسه باشد؛ در مرحله اول، برای تحول‌، بر زیست‌بوم پرورشی درون مدرسه تاکید داریم و روی پنج عنصر پیشران کلیدی پرورشی در مدرسه تمرکز می‌کنیم. 

وی در ادامه این ۵ عنصر را همکاران رسمی و افتخاری پرورشی، تشکل‌های دانش‌آموزی و دانش‌آموزان فعال و کنشگر، فناوری‌های برتر و نوین پرورشی، محتوا و مهندسی پیام، برنامه درسی پرورشی خواند و افزود: اگر نقش و مسئولیت دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت به رسمیت شناخته شود بسیاری از مشکلات اساسی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کشور حل خواهد شد. 

باید مشارکت دانش‌آموزان در طراحی و اجرای برنامه‌های پرورشی مدرسه توسعه یابد

ملکی در ادامه توضیح داد: یکی از شاخص‌های جدی ما در سنجش مدیران، معلمان و مربیان این است که آنان تا چه میزان به دانش‌آموزان و تشکل‌های آنان مشارکت می‌دهند و اینکه چه میزان همه تشکل‌های دانش‌آموزی در مدارس فعال هستند. چرا‌که برای مشارکت بیشتر دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی باید همه تشکل‌های دانش‌آموزی در تمام مدارس فعال شوند و مشارکت دانش‌آموزان در طراحی و اجرای برنامه‌های پرورشی مدرسه توسعه یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین افزود: درباره همکاران رسمی و افتخاری پرورشی، مسئله جذب و ساماندهی سرمایه‌‌های ارزشمند انسانی پرورشی در جهت تامین نیاز فرهنگی مدارس را دنبال می‌کنیم و باید تلاش کنیم بهترین‌ها مربی پرورشی شوند. همچنین باید بتوانیم از بهترین تجربیات و توانایی‌های مربیان و مشاوران عزیزمان استفاده کنیم و میدان و فرصت بیشتری برای خلاقیت‌ها و دغدغه‌های همکاران پرورشی در مدرسه فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه ۳ فناوری برتر در دستور‌کار است گفت: به‌روزرسانی بهترین تجربه‌های برتر ۴۰ سال گذشته یکی از این موارد است و بررسی و به‌روز رسانی این تجربه‌ها باید دنبال شوند. دومین سطح فناوری‌های پرورشی، بهره‌مندی از برترین ابتکارات و نوآوری مربیان ایران و جهان است؛ سطح سوم نیز طراحی الگوی مواجه و بهره‌مندی فرصت‌محور از فناوری‌های نوظهور فرهنگی و اجتماعی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار