مشاور عالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

همدلی و همراهی والدین، رکن اصلی برنامه‌های آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان با اختلالات اوتیسم است

کرج (پانا) - مشاور عالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه والدین نقش محوری در فرآیند آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم دارند، از برنامه‌های متنوع این سازمان در زمینه آگاهی‌بخشی، توانمندسازی خانواده‌ها، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و گسترش همکاری‌های بین‌بخشی خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۶۰۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
همدلی و همراهی والدین، رکن اصلی برنامه‌های آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان با اختلالات اوتیسم است

رحیم مرادی در حاشیه مراسم روز جهانی اوتیسم در گفت‌وگو با پانا ضمن تبریک روز جهانی اوتیسم، این روز را فرصتی برای بازنگری در نگرش عمومی جامعه نسبت به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم گفت: «روز جهانی اوتیسم صرفاً یک مناسبت تقویمی نیست؛ بلکه فراخوانی است برای درک تفاوت‌ها، ارتقای همدلی اجتماعی و پذیرش عمیق‌تر در بین دانش‌آموزان است.»

وی نقش والدین را در موفقیت دانش‌آموزان اوتیسم حیاتی دانست و تأکید کرد: «هیچ برنامه آموزشی یا توانبخشی بدون مشارکت فعال خانواده‌ها اثربخش نخواهد بود. در همین راستا، در برنامه هفتم توسعه حمایت‌های مالی از جمله کمک‌هزینه ایاب‌وذهاب برای این خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.»

مرادی با اشاره به نقش رسانه‌ها در افزایش آگاهی عمومی اظهار کرد: «در تلاش هستیم تفاهم‌نامه‌ای با صداوسیما به امضا برسه تا از ظرفیت این رسانه در اطلاع‌رسانی تخصصی به والدین و معلمان در قالب برنامه‌های گفتگو محور و با حضور متخصصان بهره گرفته شود.»

وی تصریح کرد: «علاوه بر برنامه آموزشی ، تقویت مهارت‌های اجتماعی و تربیتی در این دانش‌آموزان ضروری است. این امر مستلزم آموزش فراگیر، آموزش معلمان و ارتقای نگرش عمومی است.»

مشاور سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از طراحی سازوکارهای ارزیابی مستمر برنامه‌های آموزشی ویژه اوتیسم خبر داد و افزود: «استفاده از  بازدیدهای میدانی ، چک‌لیست‌های تخصصی، مدارس پایلوت و نظرسنجی از معلمان، والدین و دانش‌آموزان بخشی از این رویکرد است.»

وی همچنین گفت: «بازنگری در محتوای درسی ویژه این دانش‌آموزان با تمرکز بر نیازهای واقعی خانواده‌ها در دستور کار است.»

مرادی در پاسخ به پرسشی درباره آموزش در مدارس عادی بیان کرد: «با توجه به طیفی بودن اختلال اوتیسم، می‌توان دانش‌آموزان با عملکرد بالاتر را در قالب آموزش فراگیر وارد مدارس عادی کرد، مشروط به تشخیص تخصصی و حمایت‌های لازم.»

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه، تأکید کرد: «توسعه زیرساخت‌ها و مدارس استثنایی و همچنین تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب این افراد  از الزامات اساسی است.»

مرادی همچنین از تشکیل کارگروه  تخصصی هوش مصنوعی در سازمان خبر داد و گفت: «کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام، طراحی محتوای شخصی‌سازی‌شده و ارتقای فرآیند توانبخشی فرصت‌های بی‌نظیری ایجاد می‌کند که بایستی به سمت بومی‌سازی پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت کرد.»

وی در پایان با قدردانی از زحمات معلمان آموزش استثنایی اظهار کرد: «قلب سرشار از عشق این معلمان، ستون موفقیت دانش‌آموزان اوتیسم است. برنامه‌هایی برای حمایت هدفمند از آنان در دستور کار داریم که ان شاالله صورت خواهد گرفت.»

خبرنگار : دانش‌آموز: محمدحسین صوفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار