یاسر صالحی*

ابهام در تصمیم‌گیری‌های آموزشی؛ عامل سردرگمی و اضطراب کلاس یازدهمی‌ها

زنجان (پانا) - تصمیمات ناگهانی و متغیر وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش درباره نحوه برگزاری امتحانات نهایی پایه یازدهم، نه‌تنها کمکی به کاهش فشار کنکور نکرده بلکه باعث افزایش استرس و سردرگمی دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده و این در حالی است که برخی دانش‌آموزان خواستار بازنگری در این تصمیمات و اجرای تأثیر مثبت و محدود نمرات نهایی در کنکور هستند.

کد مطلب: ۱۵۶۰۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
ابهام در تصمیم‌گیری‌های آموزشی؛ عامل سردرگمی و اضطراب کلاس یازدهمی‌ها

در روزهایی که دانش‌آموزان، خود را برای امتحانات پایان سال آماده می‌کنند، تصمیمات تازه وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش درباره نحوه برگزاری امتحانات نهایی باعث ایجاد موجی از نگرانی و استرس در میان آن‌ها شده است.

بر اساس اعلام‌های اولیه، قرار بود امتحانات تنها ۶ درس از پایه یازدهم به‌صورت نهایی برگزار شود اما در ابلاغیه‌ای جدید اعلام شده که تمامی دروس پایه یازدهم به‌صورت نهایی برگزار خواهند شد و این نمرات نیز در نتیجه کنکور تأثیرگذار خواهند بود.

اگرچه هدف این طرح، کاهش فشار کنکور و افزایش تأثیر آموزش مدرسه‌ای عنوان شده اما واقعیت این است که چنین تغییرات ناگهانی و بدون زمان‌بندی مناسب باعث سردرگمی و فشار مضاعف بر دانش‌آموزان شده است.

دانش‌آموزان و والدین آن‌ها به‌درستی انتظار دارند که وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش در تصمیم‌گیری‌های آموزشی، نگاهی همراه با همدلی و درک شرایط روحی و تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشند. پیشنهاد آن‌ها این است که تأثیر امتحانات نهایی پایه یازدهم به‌صورت مثبت و بدون استرس اعمال شود و تأثیر نمرات پایه دوازدهم در کنکور نیز با درصدی کمتر و منطقی در نظر گرفته شود تا فشار اصلی تنها بر یک سال تحصیلی متمرکز نشود.

آینده‌سازان این کشور نیازمند آرامش، عدالت آموزشی و تصمیماتی دقیق هستند؛ بیایید بیش از پیش به آن‌ها فکر کنیم و از فشارهای مضاعف دورشان نگه داریم.

* نماینده خبرگزاری پانا در استان زنجان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار