مشاور آموزشگاه شهید فتحی‌پور ناحیه یک بهارستان:

استرس امتحانات ریشه در کمال‌گرایی، نبود مهارت‌های تحصیلی و سبک زندگی نادرست دارد

بهارستان یک(پانا) - مشاور آموزشگاه شهید فتحی‌پور ناحیه یک بهارستان، استرس امتحانات را ناشی از کمال‌گرایی، نبود مهارت‌های تحصیلی و سبک زندگی نادرست دانست.

کد مطلب: ۱۵۶۰۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
استرس امتحانات ریشه در کمال‌گرایی، نبود مهارت‌های تحصیلی و سبک زندگی نادرست دارد

 

پرستو قنبری، مشاور آموزشگاه شهید فتحی‌پور ناحیه یک بهارستان، با اشاره به افزایش سطح اضطراب در میان دانش‌آموزان همزمان با نزدیک شدن به ایام امتحانات، بر اهمیت آموزش مهارت‌های مدیریت استرس تأکید کرد.

وی گفت: «استرس دانش‌آموزان در ایام امتحانات شدت بیشتری می‌گیرد؛ مخصوصاً زمانی که نمی‌توانند مهارت‌های لازم برای مدیریت زمان و برنامه‌‌ریزی را بیاموزند. بسیاری از دانش‌آموزان خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و همین مسئله، اعتماد به‌نفس آنان را کاهش داده و احساس ناکافی بودن را در آنان ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی تصور نادرستی از توانایی‌های واقعی شکل می‌گیرد و دانش‌آموز احساس ناتوانی می‌کند که این احساس منجر به فشار روانی و اضطراب بیشتر می‌شود. همچنین استرس امتحانات ریشه در کمال‌گرایی، نبود مهارت‌های تحصیلی و سبک زندگی نادرست دارد.»

قنبری در ادامه افزود: «نبود مهارت‌های مطالعه و ناتوانی در برنامه‌ریزی درسی، عامل دیگری در افزایش اضطراب است. بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌دانند چگونه هدف‌گذاری کنند و بدون شناخت نقاط قوت و ضعف خود تلاش می‌کنند. آن‌ها حجم زیادی از مطالب را در زمانی محدود مطالعه می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود در برابر حجم مطالب دچار ناکامی شوند و احساس کنند فرصت کافی ندارند؛ در نتیجه، تمرکز خود را از دست می‌دهند.»

این مشاور تحصیلی با اشاره به اثرات منفی استفاده نادرست از فضای مجازی گفت: «یکی دیگر از عوامل مؤثر در افزایش استرس، استفاده بیش‌از‌حد از تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی است. دانش‌آموزان حتی در ایام امتحانات زمان زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانند که این امر موجب صرف بی‌هدف زمان، کاهش تمرکز و اختلال در خواب می‌شود. همچنین نداشتن خواب کافی، کاهش انرژی ذهنی و عدم توانایی در یادگیری و یادآوری مطالب را به همراه دارد. این چرخه معیوب، تأثیر منفی شدیدی بر عملکرد تحصیلی می‌گذارد و تنش ذهنی را تشدید می‌کند.»

قنبری با اشاره به راهکارهای مقابله با فشار روانی ناشی از مطالعه فشرده گفت: «برای مقابله با این فشار روانی، باید راهکارهایی همچون تقسیم مطالب درسی به بخش‌های کوچک‌تر، استفاده از جدول‌های مطالعه، تمرین تنفس عمیق و انجام ذهن‌آگاهی را فرا گرفت. این تکنیک‌ها نه‌تنها به کاهش اضطراب کمک می‌کنند، بلکه موجب آرامش ذهن و افزایش تمرکز می‌شوند. همچنین داشتن استراحت‌های کوتاه در بین ساعات مطالعه، مانع خستگی افراطی ذهن شده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.»

وی در پایان با تأکید بر نقش مؤثر مدارس در کاهش اضطراب امتحانات افزود: «مشاوران مدارس می‌توانند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آموزش تکنیک‌های مدیریت استرس، تنظیم محیط مطالعه و آموزش مهارت‌های مقابله با افکار منفی به دانش‌آموزان کمک کنند. در این کارگاه‌ها، یادگیری روش‌های صحیح مطالعه، مدیریت زمان، تقویت اراده و مقابله با وسواس فکری مورد تأکید قرار می‌گیرد. چنین آموزش‌هایی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در مسیر درستی قرار گیرند و با ذهنی آماده به استقبال امتحانات بروند.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ حدیثه بهرامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار