کارشناس مسئول قرآن ، عترت و نماز آموزش و پرورش ملارد:
اجرای طرح کارنامه نماز؛ گامی مؤثر در تقویت فرهنگ نماز دانش آموزی است
ملارد(پانا)- کارشناس مسئول قرآن ، عترت و نماز آموزش و پرورش ملارد، از اجرای طرح کارنامه نماز در مدارس ابتدایی خبر داد و رفع ضعف آموزش عملی نماز و جذابسازی آن برای دانشآموزان را از اهداف این طرح برشمرد.

حمید رستمی، کارشناس مسئول قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ملارد، با اشاره به لزوم تقویت آموزشهای دینی از سنین پایین، از اجرای طرح «کارنامه نماز» در مدارس ابتدایی این شهرستان خبر داد.
وی در گفتوگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «مشاهده ناتوانی دانشآموزان پایههای هفتم تا نهم در انجام صحیح وضو و نماز در یکی از اردوهای دانشآموزی، ما را به این نتیجه رساند که آموزش عملی نماز باید از دوره ابتدایی و به صورت مداوم آغاز شود.»
رستمی افزود: «پس از مشورت با کارشناسان حوزه دینی، طرح کارنامه نماز در مدارس ابتدایی کلید خورد. آموزگاران با استفاده از ظرفیت دروس قرآن، هدیههای آسمانی و حتی هنر، مفاهیم نماز را به صورت ترکیبی از آموزش تئوری و عملی به دانشآموزان منتقل میکنند.»
وی با اشاره به اقدامات اجرایی انجامشده در مدارس گفت: «کارنامههای نماز به مدارس ارسال شده و جلسات توجیهی برای مدیران برگزار گردیده است. معلمان موظفند آموزش وضو و نماز را به شکل مستمر در کلاسها دنبال کنند. همچنین معاونان پرورشی و آموزشی با بازدیدهای دورهای، روند پیشرفت دانشآموزان را بررسی و ثبت میکنند.»
کارشناس مسئول قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ملارد از برنامهریزی برای گسترش این طرح به مدارس متوسطه نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: «هدف ما این است که نماز به بخشی طبیعی، عمیق و جذاب از زندگی روزمره دانشآموزان تبدیل شود. بر همین اساس، برنامههایی مانند اهدای جوایز به دانشآموزان شرکتکننده در نماز جماعت، برگزاری مسابقات هنری با موضوع نماز و معنویت، و اردوهای فرهنگی در دستور کار قرار دارد.»
رستمی با اشاره به نتایج اولیه اجرای طرح تأکید کرد: «دانشآموزان تحت پوشش این طرح، علاوه بر آشنایی با نحوه صحیح اقامه نماز، ارتباط عمیقتری با فلسفه و معنویت این فریضه پیدا کردهاند. استفاده از روشهای خلاقانه توسط معلمان، مانند نمایشهای آموزشی، نقش مؤثری در جذب دانشآموزان داشته است.»
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این طرح به الگویی فراگیر در سطح کشور تبدیل شود و افزود: «با همکاری خانوادهها، معلمان و دانشآموزان، تلاش میکنیم تا نماز نه به عنوان یک تکلیف درسی، بلکه به عنوان نیاز معنوی و بخش جداییناپذیر از سبک زندگی نوجوانان نهادینه شود.»
ارسال دیدگاه