معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش:
زمینههای خانوادگی و فردی دانشآموزان متفاوت است، نباید انتظارات یکسانی از همه داشت
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در نشست تخصصی «توسعه مهارتهای یاددهی–یادگیری» که با حضور جمعی از معلمان ابتدایی شهرستان شهرقدس برگزار شد، بر اهمیت ایجاد فضای عاطفی مثبت و مشارکتمحور در کلاسهای درس تأکید کرد.

رضوان حکیمزاده در این نشست به مطالعات بینالمللی نظیر آزمونهای تیمز و پرلز، اشاره کرد و گفت: احساس تعلق به مدرسه و باور به اینکه هر دانشآموز میتواند یاد بگیرد، از مهمترین عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی هستند. مدارسی که از همه دانشآموزان انتظار یادگیری دارند، عملکرد بهتری دارند.
حکیمزاده افزود: در ایجاد یک یادگیری پایدار، باید عوامل روانی و عاطفی دانشآموزان جدی گرفته شود. فضای آموزشی تنها محدود به کلاس فیزیکی نیست، بلکه شامل ابعاد عاطفی، اجتماعی و علمی نیز است. اگر دانشآموز در کلاس احساس بیتوجهی کند، هرچقدر هم امکانات فراهم باشد، یادگیری مؤثری رخ نخواهد داد.
وی بر نتایج تجارب مواجهه با بازخوردهای مثبت و منفی در طول مسیر زندگی تأکید کرد و گفت: بازخوردهای مثبت میتوانند مسیر یادگیری دانشآموز را متحول کنند و انگیزه را افزایش دهند، در حالی که بازخوردهای منفی ممکن است او را از یادگیری دلسرد کنند.
معاون آموزش ابتدایی با انتقاد از مقایسه مستقیم عملکرد دانشآموزان، اظهار کرد: زمینههای خانوادگی و فردی دانشآموزان متفاوت است و نباید انتظارات یکسانی از همه داشت. گاه خانوادهها در انجام پروژهها کمکهای نابرابری ارائه میدهند که به نابرابری در نتایج میانجامد.
وی بر اهمیت توجه به تکتک دانشآموزان و پرهیز از تبعیض در تشویقها تأکید کرد و گفت: خداوند در اشتباهات بندگان به آنها فرصت دوباره میدهد، ما هم با رویکردی مشوق و انسانمحور به تربیت دانشآموزان بپردازیم.
این نشست با هدف تبیین برنامههای راهبردی ارتقای کیفیت آموزشی و تبادل تجربه بین معلمان ابتدایی برگزار شد.
ارسال دیدگاه