در نشست ظرفیت‌های صادراتی صنایع خلاق حوزه کودک عراق مطرح شد:

حوزه فرهنگی کودک و نوجوان در عراق، بستر مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی است

تهران (پانا)- سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کودک عراق آذرماه امسال به مدت ۶ روز در محل نمایشگاه های بین‌المللی بغداد در عراق برگزار شد؛ در این نمایشگاه علاوه بر فعالان حوزه کودک عراقی از ۵ کشور از جمله ایران نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.در نشستی با عنوان بررسی ظرفیت‌های صادراتی صنایع خلاق عراق در حوزه کودک و نوجوان، ضعف‌ها و قوت‌های صادرات ایران در این حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۵۳۷۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
حوزه فرهنگی کودک و نوجوان در عراق، بستر مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی است

نشست ظرفیت‌های صادراتی صنایع خلاق عراق، با حضور مهمانان در نمایشگاه بین‌المللی و سایر تجربیات زیسته صادراتی در جهت توسعه بازار محصولات حوزه کودک و نوجوان کشور در بازارهای عراق در محل کارستان بهارستان برگزار شد.

رضایت شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کودک عراق از کیفیت و تنوع محصولات ایرانی حوزه کودک و نوجوان

محمدمهدی ایزدخواه، پژوهشگر اقتصاد فرهنگ در نشست ظرفیت‌های صادراتی صنایع خلاق عراق گفت: در یک طرح نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه ، این سوال در مورد نمایشگاه از مردم پرسیده شده که آیا تنوع محصول کافی بوده است یا خیر.پاسخ ‌از سوی آنها مثبت بود و رضایت خوبی از کیفیت محصولات از سوی آنها وجود داشته که فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی محصولات حوزه کودک و نوجوان است تا از این بازار استفاده کنند.

وی افزود: در نظرسنجی انجام‌شده ۵۴ درصد از طراحی محصولات، رضایت بالا داشتند. ۸ درصد شرکت‌کنندگان قیمت را ارزان و ۶۶ درصد مصرف‌کنندگان قیمت‌گذاری را متوسط اعلام کرده‌اند.

فرصتی برای شناسایی ذائقه بازار عراق فراهم شد

ایزدخواه‌ عنوان گرد: پوشاک، نوشت‌افزار و اسباب‌بازی از جمله محصولاتی بود که در پاویون ایران در این نمایشگاه عرضه شد و فرصتی برای شناسایی ذائقه بازار عراق و ارتباط و تعامل با بنکداران و توزیع‌کنندگان کالا در عراق فراهم شد.

بازار بزرگ و وضعیت نسبی اقتصادی مناسب مردم ظرفیت‌هایی خوب برای تولیدکنندگان ایرانی حوزه کودک

پژوهشگر اقتصاد فرهنگ درباره اندازه بازار عراق گفت: اندازه بازار عراق بزرگ است، رقبای ما در آنجا زیاد نیستند.جمعیت کودک و نوجوان این کشور بالا است و وضعیت نسبی اقتصادی مردم نیز  مناسب است و همه اینها ظرفیت‌هایی است که برای تولیدکنندگان ما در این بازار وجود دارد.

تولید کالای فرهنگی متناسب با بازار عراق از مزیت‌های نسبی ما در حوزه کودک و نوجوان

وی تصریح کرد: تولید کالای فرهنگی که تمایل به آن در بازار هدف وجود دارد از جمله مزیت‌های نسبی ما در بازارهای هدف صادراتی است.در عراق ۵۰ درصد کودکان تلویزیون می‌بینند اما ۸۵ درصد کودکان از اینترنت استفاده می‌کنند و بخش عمده کودکان در شبکه‌های مختلف اجتماعی از جمله تیک تاک حضور داشته و ۳۰ درصد کودکان اکانت تیک‌تاک دارند.

۴۷ درصد کودکان  بین ۴ تا ۱۶ درصد در عراق موبایل دارند

ایزدخواه خاطرنشان کرد:‌ ۴۷ درصد کودکان  بین ۴ تا ۱۶ درصد در عراق موبایل دارند و تبلیغات کالاها به ویژه در زمینه محتوای فرهنگی باید متناسب با این ویژگی‌ها ساخته شود.در عراق مادران در هنگام خرید نفوذ زیادی روی انتخاب کودکان دارند و باید به این ویژگی‌ها نیز توجه جدی صورت گیرد.

پژوهشگر اقتصاد فرهنگ تصریح کرد:‌ کاراکتر مورد توجه در عراق علی شاکر است که اینفلوینسر در زمینه موفقیت است و مخاطبان کودک زیادی نیز دارد که تولیدکنندگان باید به آن در تولید توجه کنند.علی شاکر، تام و جری، باب اسفنجی و برخی دیگر از شخصیت‌های کارتونی در فهرست ۱۰ کاراکتر محبوب کودکان عراقی قراردارند. همچنین بازی‌های گروهی در عراق بین کودکان بسیار مورد توجه است و تولیدکنندگان می‌توانند از این ویژگی‌ها برای صادرات مناسب به بازارعراق استفاده کنند.

قیمت، مزیت نسبی تولیدات ایرانی حوزه کودک و نوجوان در بازار عراق

مسعود رمضانپور مدیرعامل نوشت افزار فطرس نیز در ادامه این نشست ، قیمت را مزیت نسبی تولیدات ایرانی ارزیابی کرد و افزود: این فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی است و می‌توان فعالیت‌ها را در این حوزه گسترش داد.تولیدکنندگان نوشت‌افزار فرصت خوبی برای فعالیت در این کشور دارند.

رمضانپور گفت: باید همانند ایران که شبکه مویرگی پخش وجود دارد در عراق شبکه توزیع و پخش منسجم ایجاد کرد.

نمایشگاه کودک عراق

وی با بیان اینکه قیمت پوشاک ایرانی چندان مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد یا نرخ تمام‌شده تولیدکنندگان ایرانی بالا است یا آنکه رقبا قیمت‌های مناسب تری ارائه داده‌اند.

مشکلی در زمینه نقل و انتقال پول و تبادل تجاری با بازار عراق وجود ندارد

رمضانپور در زمینه نقل و انتقال پول در تبادل تجاری با بازار عراق نیز گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و با استفاده از سیستم صرافی انتقال پول انجام می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ تولیدکنندگان باید محصولات  باکیفیت برای بازار صادراتی تولید کنند تا بتوان اعتماد عمومی را در بازار این کشورها جلب کرد.

در مورد صادرات کتاب کودک و نوجوان توجه به ذائقه کشور هدف بسیار مهم است

علیرضا سبحانی نسب، مدیر انتشارات جمال نیز درباره بازار کتاب عراق در ادامه این نشست، گفت: تفاوت کتاب با سایر محصولات در محتواست.در پوشاک و نوشت‌افزار، اصل رقابت و کیفیت است اما در مورد کتاب نوع محتوا و ذائقه مخاطب در محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است.

نیاز به سرمایه‌گذاری بالا برای بخش توزیع و پخش محصولات صادراتی حوزه کودک

وی اشاره‌ای به نمایشگاه عراق کرد و افزود: البته گرافیک و کیفیت کاغذ و مواد برخی تولیدکنندگان که از سایر کشورها شرکت کرده بودند  از ما بالاتر بود و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا برای بخش توزیع و پخش محصولات صادراتی حوزه کودک در بازار عراق وجود دارد.

سبحانی نسب افزود: کتاب‌های ایرانی در حال ارسال به نمایشگاه‌هایی مانند روسیه و هند هستند که به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.شرکت‌ها باید با هم جوینت شده و منافع را میان هم تقسیم کنند تا بتوانند دایره وسیعتری از کشورها  را برای پوشش داشته باشند.

وی با بیان اینکه انتقال پول از بحرین و عراق تسهیل شده و با حواله قابل انجام است ، تاکید کرد:‌ مشکلی در رفت و برگشت پول وجود ندارد.

سبحانی نسب گفت: با واسطه برخی کشورها از جمله عراق و هند کار عرضه کتب در آمازون در حال انجام است.در آمازون ۴۰ درصد هزینه چاپ کتاب، ۴۰ درصد بازاریابی و مشتری و ۲۰درصد سود مولف است.

حضور مناسب ناشران ایرانی در بازار کشورهایی مانند اندونزی

وی خاطرنشان کرد: در اندونزی انتشارات ایرانی ایجاد شده و کتب متعدد حوزه کودک را با رکوردهای نشر مناسب به فروش رسیده است.تولیدکنندگان گاهی به اطلاعات مسئولان فرهنگی یا اقتصادی ایران در سایر کشورها توجه می‌کنند اما این نظرات آنها با واقعیت‌های بازار تفاوت دارد.

بازار کتاب حوزه کودک و نوجوان عراق بازاری بکر و بزرگ است

سبحانی نسب تصریح کرد:‌ بازار کتاب در عراق بازار بکری است و نباید با عناوین محدود کتاب در این نمایشگاه حضور پیدا کرد.نیاز به مجموعه‌های منسجمی برای توزیع و پخش محصولات مورد نیاز کودکان و نوجوانان در بازارهای صادراتی از جمله عراق وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ بازار سختی برای ورود  لوازم‌التحریر، پوشاک و غیره حوزه کودک وجود دارد اما بعد از ورود و تجربه صادرات، کار تسهیل می‌شود.

وی درباره هزینه‌های حمل و نقل نیز گفت: هزینه حمل کالا به عراق مناسب است و بین ۳ روز تا سه هفته و به طور میانگین ۱۰ روز، بار تولیدکنندگان به عراق می‌رسد.

رقابت سخت پوشاک کودک در بازار مقصد به دلیل هزینه‌های بالا

سبحانی نسب به اظهار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه به قیمت بالای پوشاک ایرانی حوزه کودک اشاره کرد و افزود:‌ در پوشاک ایران ۷۰ درصد حاشیه سود وجود دارد که این موضوع رقابت در بازار مقصد را کاهش می‌دهد.توقع غلط از بازار موجب می‌شود که هر محصولی در بازار عراق قابل ارائه نیست.

وی درباره کاراکتر سازی برای بازارهای صادراتی نیز گفت:‌ ما هیچ کاراکتری را با نگاه بین‌المللی نساخته‌ایم در حالی که باید برای تولیدات بین‌المللی به موضوع کاراکترسلزی توجه کرد.همچنین نباید انحصار صادرات محصولات را به یک یا چند بازاری یا تاجر محدود کرد.و اگر چنین تقاضایی از سوی آنها وجود داشت باید زمان را محدود به ۶ماه یا نهایتا یک سال کرد.

به عقیده برخی از فعالان اقتصادی حوزه کودک و نوجوان شرکت‌کننده در این نشست نبود شرکت‌های صادراتی به جای تولیدکنندگان از جمله نقاط ضعف ایران ا در بحث کسب بازارهای صادراتی است.همچنین بسته‌بندی محصولات ایرانی از جمله نوشت‌افزار با برند و آرم شرکت‌های عراقی از جمله محورهایی است که برخی تولیدکنندگان ایرانی در بازار عراق آن را دنبال می‌کنند و در این نشست در مورد آن بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت.

نمایشگاه کودک عراق

براساس این گزارش در نمایشگاه کودک عراق که ۲۵ آذر به کار خود پایان داد فعالان و تولیدکنندگان کودک و نوجوان ایرانی در قالب پاویون و با همکاری انجمن‌ها و مجامع (مجمع ایران نوشت، انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، انجمن محصولات آیینی، انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، مجمع پوشاک کودک ایرانی اسلامی) در این‌رویداد حضور پیدا کردند.

گفتنی است در نمایشگاه کودک عراق، محصولات بیش از ۵۰ تولیدکننده  شامل ۵۰۰ قلم محصول در حوزه کودک و نوجوان، در پاویون ایران ارائه شد. برخی از فعالان مردمی حوزه انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای نیز در نمایشگاه شرکت داشتند و محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

 مباحث تحقیقات بازار و شناخت ذائقه مخاطبان از اهداف فعالان کودک و نوجوان ایرانی جهت شرکت در این‌نمایشگاه بوده تا بر اساس اطلاعات به دست آمده، شناخت دقیق‌تری از ذائقه مخاطب کشور عراق و محصولاتی که در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد، به دست آید.

همچنین شناخت بازار، ارتباط‌گیری با تجار و فعالان بازار که در حوزه کودک و نوجوان کشورهای دیگر  فعال  هستند نیز در این نمایشگاه پیگیری شده است.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار