در گفتوگو با پانا تشریح شد؛
تمام جزئیات نحوه تایید سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور
تهران (پانا) - رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی وزارت آموزشوپرورش جزئیات لازم، نحوه و مهمترین نکات قابلتوجه درباره سامانه مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی از سوی داوطلبان کنکور را تشریح کرد.
امیر احسانی در گفتوگو با پانا، اظهار کرد: «داوطلبان باید در انتهای ثبت نام کنکور از طریق لینک اعلام شده نسبت به مشاهده و تایید سوابق خود اقدام کنند. سامانه مشاهده، ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی دارای دو بخش کلی است؛ ۱- مشاهده و تایید سوابق تحصیلی ۲- ثبتنام ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی. بخش اول یعنی مشاهده و تایید سوابق تحصیلی فعالیتش همزمان با ثبتنام مرحله اول آزمون سراسری شروع و تکمیل فرایند آن اجباری است. یعنی تمام داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبتنام میکنند یا متقاضیانی که قصد شرکت در آزمونهای ایجاد یا ترمیم سابقه را دارند باید سوابق تحصیلی خود را مشاهده و تایید کنند.»
وی ادامه داد: «همچنین امکان ثبت درخواست بررسی (اعتراض به مغایرت) برای متقاضیان فراهم شده است. یعنی افراد قبل از تایید نهایی در صورتی که مغایرتی در سوابق تحصیلی خود مشاهده میکنند میتوانند در این بخش نسبت به ثبت درخواست بررسی اقدام و ظرف مدت ۱۰ روز از نتیجه ثبت درخواست خود مطلع شوند و سپس سوابق تحصیلی خود را تایید کنند.»
احسانی تاکید کرد: «نکته مهمی که از درخواستهای ثبتشده سال گذشته احصا شد و لازم است که متقاضیان به این نکته توجه کنند تا فرایند تایید سوابق طولانی نشود، این است که نمرات نمایش داده شده، نمرات کتبی یعنی نمرات برگه آزمون نهایی است. بنابراین نمره سال که حاصل نمرات مستمر و پایانی است، ملاک نیست و صرفا نمرات کتبی نهایی نمایش داده میشود.»
رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی وزارت آموزشوپرورش افزود: «ملاک تایید سوابق و تاثیر آن در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی(تراز) دریافت کد رهگیری از سامانه است.»
امیر احسانی، رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی وزارت آموزشوپرورش ۴ مرحله اصلی بخش اول را به شرح زیر تشریح کرد:
مرحله اول مشخصات هویتی و موافقتنامه:
در این بخش مشخصات هویتی داوطلبان مانند شماره ملی، نام و نام خانوادگی و… نمایش داده میشود. کاربران درصورتیکه مغایرتی در مشخصات هویتی آنان وجود دارد یا بخشی از اطلاعاتشان درج نشده است، میتوانند از طریق بخش «درخواست بهروزرسانی مشخصات هویتی از ثبتاحوال»، اطلاعات هویتی خود را بهروز کنند. پس از آن باید توضیحاتی را که ارائه شده مطالعه و با تایید این مضمون که مسئولیت هرگونه خطا در ورود اطلاعات برعهده شخص داوطلب است، نسبت به تایید آن اقدام کنند. توصیه میکنیم داوطلبان حتماً این قسمت را بهدقت مطالعه و به توصیههای مندرج در آن توجه کنند.
در همین صفحه باید پرداخت وجه هفتاد هزارتومانی را انجام دهند. پرداخت هزینه برای افرادی که در کنکور ثبتنام کردهاند ضروری است. همچنین، در این مرحله افراد باید تصویر پرسنلی خود را بارگذاری و تایید کنند. داوطلبان اگر دانشآموز سال جاری باشند، میتوانند تصویر خود را که در سامانه دانشآموزی مدرسه محل تحصیل خود ثبت شده است، ملاحظه کنند. نکته مهم در اینجا این است که اگر این تصویر بهروز نیست و بیش از یک سال از زمان ثبت آن میگذرد، شخص باید به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه و عکس جدید ارائه کند تا توسط مدرسه در سامانه بارگذاری شود.
برای سایر افراد که دانشآموزان سال جاری نیستند امکان بارگذاری تصویر فراهم است. داوطلبان حتماً به شرایط بارگذاری تصویر که در سامانه ذکر شده است توجه کنند.
مرحله دوم مشخصات تحصیلی:
در این بخش وضعیت تحصیلی داوطلبان مانند مشغول به تحصیل، فارغالتحصیلی و… نمایش داده میشود.
اگر شخص دانشآموز باشد، اطلاعات محل تحصیل و رشته تحصیلی وی نمایش داده میشود. همچنین اگر شخص فارغالتحصیل باشد، اطلاعات محل فارغالتحصیلی و تعداد دیپلمهای اخذ شده نمایش داده میشود. اما اگر سامانه کاربر را نه بهعنوان دانشآموز و نه بهعنوان فارغالتحصیل شناسایی نکرد، فرد باید از بین چند گزینه وضعیت تحصیلی خود را مشخص کند که شرایط هرکدام متفاوت است.
اگر فارغالتحصیل را انتخاب کند، باید اول به سامانه تأییدیه تحصیلی به نشانی emt.medu.ir مراجعه و درخواست تأییدیه تحصیلی خود را ثبت کند. زمانی که تأییدیه صادر شود، وضعیت تحصیلی این شخص در سامانه مشاهده سوابق به فارغالتحصیل تغییر میکند و وی میتواند ادامه فرایند را طی کند.
در این مرحله اتباع فارغالتحصیلی که به صورت سامانهای وضعیت تحصیلیشان شناسایی نشده است، باید نسبت به تکمیل فرم مخصوص اقدام کنند.
همچنین اگر دانشآموز را انتخاب کند، باید برای تعیین وضعیت خود و بررسی صحت ثبتنام انجام شده به مدرسه مراجعه کند.
در اینجا ممکن است شخصی غیر فارغالتحصیل (دانشآموز) باشد که در سال جاری در هیچ مدرسهای ثبتنام نکرده است، این افراد امکان ادامه فرایند را ندارند و برای تعیین وضعیت ثبتنام خود باید به مدرسه مراجعه کنند.
اگر طلاب حوزههای علمیه یا فارغالتحصیل مدارس بینالملل را انتخاب کند، در این صورت میتواند به مرحله بعد مراجعه کند. داوطلبان در انتخاب این دو گزینه دقت کنند چرا که در مراحل بعدی سنجش و پذیرش ملزم به ارائه مدارک تحصیلی خود براساس آنچه انتخاب کردهاند هستند؛ در غیراین صورت با مشکل مواجه خواهند شد.
مرحله سوم نمایش سوابق تحصیلی:
این مرحله که بخش اصلی سامانه است افراد میتوانند سوابق تحصیلی خود را که شامل: مدرسه، رشته، نمره دروس نهایی و سال اخذ آن و… است را مشاهده میکنند.
داوطلبان باید تمامی این اطلاعات را تأیید کنند تا به مرحله بعد برسند، اما اگر هر بخشی از اطلاعات دارای مغایرت باشد میتوانند درخواست بررسی را بهصورت موردی ثبت کنند و تا زمانی که این درخواستها توسط کارشناسان سنجش مناطق آموزش و پرورش بررسی و تعیین تکلیف نشوند، امکان مراجعه به مرحله بعد وجود ندارد.
یک بخش دیگر هم در این مرحله وجود دارد با عنوان «افزودن درس جامانده». یعنی شخص سابقه تحصیلی دارد اما در این صفحه آن را مشاهده نمیکند. در این حالت، داوطلب باید اطلاعاتی در مورد درس جامانده خود ثبت کند تا این مورد هم توسط کارشناسان مربوط بررسی شود. داوطلبان توجه کنند که موارد زیر بهعنوان سابقه تحصیلی لحاظ نمیشوند لذا از ثبت آنها بهعنوان درس جامانده خودداری کنند:
۱- تمام نمرات دروس غیر نهایی (نمرات مستمر، آزمونهای داخلی و … )
۲- نمرات اخذ شده در آزمونهای نوبت شهریور و دی سال ۱۴۰۲ و پس از آن
۳- تمام نمرات اخذ شده قبل از سال تحصیلی ۱۳۸۳-۱۳۸۴
۴- نتایج آزمونهای دروس پیش دانشگاهی اخذ شده قبل از سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۹۱
همانطور که قبل هم اشاره شد در این مرحله اگر درخواست بررسی ثبت شود، داوطلب تا زمان تعیین تکلیف آن نمیتواند به مرحله بعد برود بنابراین توصیه میکنیم، داوطلبان از ثبت درخواستهای بیمورد جدا خودداری کنند. در ضمن، در بین اطلاعات سوابق تحصیلی، کد درس، نمره و سال و دوره اخذ آن دارای اهمیت است بنابراین در بررسی این چند مورد دقت بیشتری داشته باشند.
در ضمن، اگر داوطلبان اطلاعات این مرحله را تکمیل و در مرحله بعد کد رهگیری را دریافت کنند، دیگر امکان اصلاح و ثبت درخواست بررسی نخواهند داشت.
مرحله چهارم تایید و چاپ :
در این قسمت یک کد رهگیری صادر و اطلاعاتی که تا این مرحله تأیید شده است نمایش داده و امکان چاپ آن فراهم میشود. توصیه میشود داوطلبان تا پایان زمانسنجش و پذیرش، نسخه چاپی یا الکترونیکی این صفحه را نگهداری کنند.
بخش دوم سامانه یعنی ثبتنام ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی که فعالیتش برای دو دسته افراد دسته اول غیر دانشآموزان در حال تحصیل و دسته دوم دانشآموزان در حال تحصیل از اواخر دی شروع خواهد شد.
ثبتنام برای ایجاد سابقه و ترمیم نمره اختیاری است و افراد واجدالشرایط میتوانند بنا به انتخاب خودشان در یک یا چند آزمون نهایی شرکت کنند. توجه کنید این بخش ثبتنام هم عملاً دو قسمت دارد؛ اول افرادی که بهدنبال ایجاد سابقه هستند و دوم افرادی که به دنبال ترمیم نمره هستند هرچند که این بخش اختیاری است اما گروههای زیر که فاقد سابقه تحصیلی هستند احتمالاً متقاضی ایجاد سابقه تحصیلی باشند:
افرادی که در گروههای آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود شرکت کردهاند و باید در دروس نهایی گروه آزمایشی انتخابی ایجاد سابقه کنند.
دانشآموزان و فارغالتحصیلان شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش که قبلاً در آزمونهای نهایی رشتههای نظری شرکت نکردهاند.
طلاب حوزههای علمیه.
افرادی که در آزمونهای پیش از خرداد سال ۱۳۸۴ شرکت کردهاند.
افرادی که در آزمونهای پیشدانشگاهی قبل از خرداد سال ۱۳۹۱ شرکت کردهاند.
افرادی که در آزمونهای نوبتهای شهریور و دی سال ۱۴۰۲ و پس از آن شرکت کردهاند.
شرکت در آزمونهای ترمیم نمره هم اختیاری است و مختص افرادی است که در یک درس دارای سابقه تحصیلی هستند و قصد شرکت مجدد در آزمون را دارند.
دسته اول غیر دانشآموزان در حال تحصیل یعنی فارغ التحصیلان، طلاب حوزه های علمیه، فارغ التحصیلان مدارس بین الملل و... همزمان با شروع ثبت نام ایجاد و ترمیم نسبت به انتخاب گروه آزمایشی و انتخاب دروس میتوانند اقدام به ثبتنام کنند.
اما دسته دوم دانشآموزان یعنی افرادی که در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند با ثبت درخواست ثبتنام در سامانه باید برای تکمیل ثبتنام و انتخاب دروس ایجاد سابقه و ترمیم نمره به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنند. مدیران مدارس پس از دریافت درخواست دانشآموزان میتوانند با توجه به شیوهنامه و بخشنامههای مرتبط و جداول دروس مورد تایید شورای سنجش و پذیرش دانشجو اقدام به انتخاب دروس نهایی با توجه به گروه آزمایشی انتخابی فرد داشته باشند.
همچنین هزینه شرکت در هر آزمون مبلغ هفتاد هزار تومان باید توسط ذینفع پرداخت شود که ملاک نهایی ثبتنام است.
احسانی افزود: «داوطلبان در صورت داشتن هرگونه سؤال یا مواجه با مشکل در هر یک از مراحل میتوانند از طریق تماس تلفنی با شماره تماس ۵۴۹۱۴-۰۲۱ مسائل خود را پیگیری کنند.
امیر احسانی رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی وزارت آموزشوپرورش گفت: نمره کل سابقه تحصیلی براساس نتایج آزمونهای نهایی (نمره کتبی) و با در نظر گرفتن موارد زیر توسط وزارت آموزشوپرورش محاسبه و در اختیار مراجع ذیربط قرار میگیرد؛
۱- در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶)، از سال ۱۴۰۲ و پس از آن، صرفاً نتایج آزمونهای نهایی نوبت خرداد بهعنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته میشود (در این سالها، نتایج آزمونهای نهایی نوبتهای شهریور و دی بهعنوان سابقه تحصیلی لحاظ نمیشود).
۲- در نظام آموزشی سالی واحدی، نتایج آزمونهای نهایی دیپلم اخذ شده پس از نوبت خرداد سال ۱۳۸۴ بهعنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته میشوند.
۳- در نظام آموزشی سالی واحدی، نتایج آزمونهای نهایی پیشدانشگاهی اخذ شده پس از نوبت خرداد سال ۱۳۹۱ بهعنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته میشوند.
وی گفت: «براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی نتایج آزمونهای نهایی یا سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها (کنکور) تأثیر قطعی پیدا کرد که این تأثیر تا سال گذشته ۵۰ درصد و صرفا شامل نتایج آزمونهای نهایی پایه دوازدهم بود. اما این تاثیر در سال جاری به ۶۰ درصد شامل نتایج آزمونهای پایه یازدهم (۲۰ درصد) و دوازدهم (۴۰ درصد) افزایش یافته است.»
این مقام مسئول همچنین افزود: «داوطلبان نیازی به دریافت کدی با عنوان "کد سابقه تحصیلی" ندارند و احزار افراد زمان ثبتنام کنکور بهصورت وب سرویسی از سامانههای آموزش و پرورش انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه به سایت خاصی برای دریافت کد سابقه وجود ندارد.»
احسانی تاکید کرد: «در این مرحله، متقاضیان تا ۱۵ دی فرصت دارند سوابق خود را تایید کنند.»
ارسال دیدگاه