در نشست «بررسی کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی»‌ مطرح شد؛

‌هوش مصنوعی می‌تواند ‌روش تدریس معلمان و ‌روش یادگیری دانش‌آموزان را متحول کند

تهران (پانا) - نشست «بررسی کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی» ‌ به میزبانی روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۲۲۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
‌هوش مصنوعی می‌تواند ‌روش تدریس معلمان و ‌روش یادگیری دانش‌آموزان را متحول کند

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: هوش مصنوعی سرعت ارتباطات و گردش اطلاعات را دوچندان کرده است و مدیران روابط عمومی بدون تجهیز خود به هوش مصنوعی و فناوری‌های نو‌پدید امکان مواجه به‌هنگام با مسائل را نخواهند داشت.

‌حسین صادقی‌ به نقش ویژه روابط‌عمومی‌ها در برقراری ارتباط با مخاطبان سازمان و دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سرعت گسترش تکنولوژی‌های نوپدید به قدری سریع شده است که ‌اگر همکاران ما در حوزه روابط عمومی خود را برای استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی تجهیز نکنند، هیچ‌گاه نخواهند توانست سطح کمی و کیفی کارکردهای روابط عمومی را ارتقا دهند.

وی بهره‌مندی از هوش مصنوعی و ‌فناوری اطلاعات را موجب تسریع ارائه خدمات با‌کیفیت به مخاطبان دانست و افزود: روابط عمومی هوشمند موجب برقراری ارتباط دوسویه و گسترده با مخاطبان شده و ما را در دستیابی به اطلاعات و مواجهه با شرایط حاکم، آماده‌تر خواهد کرد؛ لذا ‌با توجه به ‌سرعت رشد تکنولوژی و گسترش علوم و فناوری‌های نوپدید و سرعت بالای نقل‌و‌انتقال اطلاعات، اگر خود را به دانش روز تجهیز نکنیم باید عرصه رسانه را واگذار کنیم.

استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی در روابط عمومی، ممنوع

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بخواهیم با روش‌های سنتی و قدیمی در حوزه روابط عمومی فعالیت کنیم محال است بتوانیم این قطار را به روی ریل اصلی خود ‌‌برگردانیم و قطعاً با توقف روبه‌رو خواهیم شد.

وی به سرعت رشد سواد رسانه‌ای و سواد هوش مصنوعی در میان دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: امروزه فرزندان ما بسیار سریع‌تر از ما با دنیای تکنولوژی و هوش مصنوعی آشنا شده‌اند و اگر ما به مراتب قوی‌تر از این نسل حرکت نکنیم، به هیچ وجه نخواهیم توانست خودمان را برای حل مسائل آنان مهیا کنیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش  بهره‌مندی از هوش مصنوعی را موجب کارآمدی بیشتر این حوزه خواند و افزود: سرعت گردش اطلاعات امروز را نمی‌توان با سرعت انعکاس اخبار در گذشته مقایسه کرد؛ دنیایی که علم به روی ما گشوده است، دنیای عجیبی است؛ امروزه در مواجه با مسایل نیازمند سرعت، دقت، کنش و واکنش بسیار دقیق و به‌هنگام هستیم و کوچک‌ترین تعلل در این مسیر، ما را با بحران روبه‌رو خواهد کرد و به ناچار باید روابط عمومی را به سمت بهره‌گیری از هوش مصنوعی ببریم.

وی در پایان از صاحب‌نظران حوزه هوش مصنوعی درخواست کرد تا به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی، ضرورت استفاده از این تکنولوژی را برای دانش‌آموزان و معلمان بازگو کرده و برای تبیین ضرورت‌های استفاده از هوش مصنوعی، از ظرفیت‌های موجود مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی استفاده کنند.

‌هوش مصنوعی می‌تواند ‌روش تدریس معلمان و ‌روش یادگیری دانش‌آموزان را متحول کند

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در ادامه این نشست ‌اظهار کرد: قبل از هر چیزی باید مشخص کنیم چگونه می‌توانیم از هوش مصنوعی در کارها و فعالیت‌های دستگاه و به‌ویژه روابط عمومی استفاده کنیم؟

‌موسی‌الرضا کفاش ‌به نقش و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: شورای عالی آموزش‌و‌پرورش قدیمی‌ترین مرجع قانونی و سیاستگذار در حوزه آموزش و پرورش کشور است. با توجه به نقش سیاستگذاری شورای عالی در حوزه آموزش و پرورش، تمام قوانین و مقرراتی که در سطح مدارس ساری و جاری است در این شورا تهیه، تدوین و تصویب می‌شود. افراد برجسته‌ای از نهادها، دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و حوزه علمیه در این شورا عضویت دارند. مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در حوزه آموزش و پرورش و موسسات آموزشی لازم‌الاجراست. رئیس آن رئیس‌جمهور و معمولا هر دو هفته یک‌بار جلسات آن برگزار می‌شود.

کفاش اضافه کرد: با توجه به نقش سیاستگذاری شورای عالی آموزش و پرورش‌، طبیعتا مسائل و اقتضائات روز جهانی در حوزه تعلیم و تربیت را باید مورد توجه قرار دهد. به‌ویژه موضوع هوش مصنوعی و متاورس از جمله مواردی هستند که باید مواجهه فعال با آن‌ها داشته باشیم. 

وی بیان کرد: استفاده از هوش مصنوعی در حوزه آموزش، ایده بسیار خوبی برای بهینه‌کردن روش‌های آموزشی است. این فناوری هم روش تدریس معلمان و هم روش یادگیری دانش‌آموزان را متحول می‌کند.

کفاش اظهار کرد: هوش مصنوعی هم یک فرصت و هم یک تهدید است. فرصت از این جهت که می‌توان از آن در بهبود کیفیت مسائل آموزشی و پرورشی استفاده کرد‌ و تهدید از این جهت که قدرت تفکر خلاقانه را از افراد می‌گیرد و می‌تواند اطلاعات نادرست  وسیعی را نشر دهد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: شورای عالی آموزش و پرورش برای ساماندهی و نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بحث آموزش دانش‌آموزان، کارگروه‌های تخصصی تشکیل داده و روی آن متمرکز شده است.

نیازمند طراحی یک نقشه راه عملیاتی برای استفاده از هوش مصنوعی هستیم

‌مدیر روابط عمومی و امور بین‌المل شورای عالی آموزش و پرورش هم در این جلسه ‌گفت: طوفانی که هوش مصنوعی به راه انداخته است تمامی زوایای زندگی انسان‌ها را در برگرفته و هیچ راه فراری از آن نیست لذا برای استفاده بهینه از آن نیازمند طراحی یک نقشه راه هستیم.

‌باقر امیری ‌به لزوم به‌کارگیری این فناوری جدید در توسعه ارتباط و تعامل با مخاطبان اشاره کرد و افزود: کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی یک موضوع هیجان‌انگیز است که نقش‌های بسیاری را بر عهده گرفته و همچنان کارکردهای جدیدی پیدا می‌کند. از آنجایی که بسیاری از عملکردهای روابط عمومی به اینترنت متکی هستند، توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها در چند ثانیه، آن را کاملاً مناسب استفاده در روابط عمومی می‌کند.

وی افزود: هنوز برخی از روابط عمومی‌ها هنوز از مرحله سنتی عبور نکرده‌اند، بین مرحله سنتی و ورود به عرصه روابط عمومی دیجیتال گیر کرده‌اند. نبود یک سازوکار مناسب برای آموزش منسجم و مستمر مسئولان روابط عمومی‌ها باعث به‌وجود آمدن این مشکل شده است.

امیری با بیان اینکه هوش مصنوعی یک فناوری سریع و در حال تغییر است اظهار کرد: تجزیه و تحلیل داده‌هایی که برای یک تیم انسانی چند روز طول می‌کشد، توسط هوش مصنوعی در چند ثانیه انجام  می‌شود و بینش‌هایی را ارائه می‌دهد که دقیق‌تر و به‌روزتر هستند.

وی ‌به مفهوم هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: تکنولوژی‌هایی هستند که توانایی‌های شناختی و کارکردهای انسانی را در انجام فعالیت‌های روابط عمومی چه به صورت مستقل یا با کمک کارشناسان روابط عمومی از خود بروز می‌دهند. ابزارهای هوش مصنوعی برای روابط عمومی نیز برای خودکارسازی کارهای دستی، عالی هستند. هوش مصنوعی می‌تواند پست‌های رسانه‌های اجتماعی، پیش‌نویس بیانیه‌های مطبوعاتی، پاسخ‌گویی به نظرات، ایمیل‌ها و پیام‌های مشتریان، مدیریت بحران‌ها، ایجاد فهرست رسانه‌ها و یادداشت‌‌برداری را برنامه‌ریزی و مدیریت کند. با افزایش قابلیت‌های آن، درک نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای روابط عمومی ضروری‌تر می‌شود.

امیری تاکید کرد: روابط‌عمومی‌ها برای وارد شدن به این دنیای شگفت انگیز و ناشناخته(هوش مصنوعی) نیازمند طراحی یک نقشه راه هستند تا بتوانند از مزایای آن به موقع استفاده کرده و نقاط چالش‌برانگیز آن را مدیریت کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای عالی در ادامه گفت: ناگریز از استفاده از این فناوری نوین هستیم و برای اینکه بتوانیم از کارکردهای آن استفاده بهینه داشته باشیم باید برای آن یک برنامه عمل و استراتژی مناسب طراحی کنیم. ناپایداری و تغییر لحظه‌ای اطلاعات و افزایش درخواست‌های مخاطبان از دستگاه‌ها سبب شده است که سازمان‌ها استفاده از هوش مصنوعی را برای خود یک ضرورت حیاتی بدانند.

امیری تاکید کرد: آموزش و پرورش با توجه به حجم و گستره ‌وسیعی از مخاطبان با ایده‌ها، دیدگاه‌ها و بینش‌های مختلفی که مواجه است و برای اینکه بتواند این حجم عظیم را با خود همراه و همدل کند ناچار به استفاده از این تکنولوژی روز دنیا است.

وی افزود: با پیشرفت فناوری و دسترسی بیشتر مردم به آن، مطمئناً شاهد مشارکت بیشتر بین روابط عمومی و هوش مصنوعی خواهیم بود. با این حال ارتباطات و تعاملات بین انسان‌ها، هنری است که انسانی باقی خواهد ماند، هنری که به روابط، خلاقیت و نوآوری انسان‌ها بستگی تام دارد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای عالی با اشاره به اینکه نباید زمان را برای استفاده از آن از دست داد گفت: با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات مناسب و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی، می‌توان از آن به شکل مطلوبی استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار