عارف: ‌از حضور دوباره همه سرمایه‌های ملی که از کشور رفتند استقبال می‌کنیم

توجه به بانوان و قشر جوان از مهم‌ترین اهداف دولت چهاردهم است

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهور معتقد است حضور بانوان و توجه به قشر جوان و تازه نفس یکی از اهدافی است که دولت چهاردهم به آن توجه ویژه‌ای دارد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
عارف: ‌از حضور دوباره همه سرمایه‌های ملی که از کشور رفتند استقبال می‌کنیم
محمدرضا عارف؛ معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن آمد و بیان کرد: رسم ادب بود که من شنونده باشم و شما بزرگان نقطه نظرات خود را بیان کنید. یاد و خاطره همه شهدای انقلاب را گرامی می‌دارم. امروز نوزدهم شهریور سالروز وفات آیت‌الله طالقانی است که الگوی ارزشمند فرهنگی برای نسل جوان بودند. اولین انجمن اسلامی دانشجویان در سال ٢٢ در دانشگاه پزشکی به همت ایشان و مهندس بازرگان تاسیس شد و از همان زمان این بزرگواران در خدمت جوانان بودند. ٢١ شهریور روز ملی سینما است که پیشاپیش تبریک می‌گویم. 
 
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حرف‌های محمدمهدی اسماعیلی گفت: گزارش آقای اسماعیلی خوب بود و انشاالله آقای صالحی در ادامه این راه عملکرد خوب را به مردم کشور مطرح کنند. از دکتر صالحی تشکر می‌کنم که از بزرگان این بخش هستند و این مسئولیت سنگین وزارت را که نقش کلیدی دارد، پذیرفتند. شاید مزیت این بخش که تحت عنوان وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی است، ارباب رجوع این وزارتخانه است که شامل هنرمندان و اهل قلم و فرهنگ و الگویی برای جامعه ما هستند. ارباب رجوع این بخش همواره جایگاه ویژه‌ای دارند.
 
عارف: چرا از ارزش‌ها و آرمان‌ها فاصله گرفتیم؟
 
وی در ادامه با طرح پرسشی عنوان کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود که به کاریزمای حضرت امام خمینی (ره) می‌توانیم ادعا کنیم که همه جمعیت کشور پشت رهبرشان قرار گرفتند و آرمان و ارزش‌هایی داشتند. مروز، ایران جهت‌گیری اصلی سند چشم‌انداز جایگاه اول در منطقه و الهام‌بخشی برای اسلام است. بناست تا سال آینده به این هدف برسیم. از سال‌های ٨٢ و ٨٣ که این سند نوشته می‌شد، بیست سال گذشته اما ما چقدر توانستیم در مسیر این سند حرکت کنیم؟ پاسخ این چرا را در جمع شما عزیزان باید پیگیری کنیم. کجا از ارزش‌ها و آرمان‌ها فاصله گرفتیم؟ جوانی که باید در مسیر این ارزش‌ها حرکت کند فاصله گرفته و چرایی آن باید بررسی شود. اطراف خودمان را نگاه کنیم و وفاداری‌هایشان به آرمان‌ها و تعهدشان به انقلاب را ببینیم. از خودمان شروع کنیم. چه کار کردیم که نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم؟ امروز چقدر از ارزش‌های سال ۵٧ فاصله داریم؟ درآستانه تدوین سیاست‌های برنامه هفتم توسعه هستیم که دو بخش دارد، یکی نرم‌افزاری است که خیلی هم پول نمی‌خواهد فقط اراده می‌خواهد. بخش سخت افزار دارد که منابع می‌خواهد. احکام خوبی دارد اما منابع مورد نیاز مطرح نشده است، برای اینکه این منابع اجرا شود متوسط در سال ٢۵٠ میلیارد دلار می‌خواهد که سنگین است. باید چه کار کنیم که بتوانیم این سرمایه را جذب کنیم؟
 
معاون اول رئیس جمهور درخصوص چشم‌اندازهای دولت چهاردهم اظهار داشت: باید به رشد هشت درصد سند چشم‌انداز برسیم. باید بهره‌وری داشته باشیم و برای این کار و ارتقای بهره بردن و فرهنگ‌سازی اسلامی و اخلاقی حرکت کنیم. در برنامه هفتم توسعه، تیترهایی چون تلاش برای تحکیم سبک زندگی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، تقویت همبستگی ملی با محوریت معرفی مفاخر و اندیشمندان هنری و فرهنگی، حمایت از تولید محتوا در حوزه فضای مجازی و مقابله با تهاجم فرهنگی، ارتقای سطح معیشت اهالی هنر و فرهنگ و رسانه و استفاده از ظرفیت صندوق اعتباری هنر، حمایت و افزایش تولید پویانمایی در کشور با بهره‌گیری از بنیاد پویانمایی، ترویج فرهنگ و اخلاق در جامعه با بهره‌گیری از همه اقشار جامعه، مهیاکردن امکان مشارکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی و هنری، پایش و سنجش شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی، اهتمام هر چه بیشتر بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اهتمام ویژه به تحقق گردش آزاد اطلاعات، بسترسازی لازم در راستای حوزه نشر، حمایت ویژه از عرصه‌های متنوع هنری به‌ویژه هنرهای اصیل و بومی، رسیدگی به کسب‌و‌کارهای بخش هنری، توجه ویژه به تولیدات فضای مجازی و ... وجود دارند.
 
از حضور دوباره همه سرمایه‌های ملی کشور که رفتند، استقبال می‌کنیم
 
عارف در پایان با اشاره به جوان‌گرایی گفت: جوان‌گرایی بسیار مهم است و جوان‌ها را باید به کار بگیریم و خواهشم این است که دکتر صالحی در برنامه‌هایشان به این موضوع اهمیت ویژه‌ای بدهند. شعار دائم ما شایسته‌سالاری است و در این شایسته‌سالاری زن و مرد نداریم. از حضور دوباره همه سرمایه‌های ملی که از کشور رفتند استقبال می‌کنیم. گاهی محدودیت‌ها را تحمل می‌کنیم و در تصمیم‌گیری‌هایمان محدودیت‌ها را حذف می‌کنیم. در مورد رسانه‌ها باید بگویم که ما رسانه‌های تاثیرگذار و جدی می‌خواهیم اما چالشی برخورد کردن و کشاندن مسئولین به حاشیه‌ها دو امر متفاوت است. انشالله رسانه‌ها در راستای رسالت فرهنگی قدم برمی‌دارند و مشکلات را حل می‌کنند و گام‌های بلندتری برمی‌دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار