ضرغام پرنیان در گزارشی از اولین جلسه قرارگاه عدالت تربیتی در سال جدید خبر داد؛
«برنامه عدالت تربیتی وزارت آموزشوپرورش» بهزودی تصویب و ابلاغ میشود
برنامهریزی برای بهسازی و شادابسازی ۷۰ هزار کلاس درس در سال جاری
تهران (پانا) - مشاور وزیر و دبیر قرارگاه عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش از تصویب و ابلاغ برنامه عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش در ابعاد ملی و استانی با همکاری معاونتها و سازمانهای وزارت در آینده نزدیک خبر داد.
ضرغام پرنیان از تشکیل اولین جلسه قرارگاه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: «اولین جلسه قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در سال ۱۴۰۳ را در دفتر حمیدرضا خانمحمدی که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و جانشین وزیر در قرارگاه هستند به اتفاق کادر تشکیل دادیم. این جلسه چند محور مختلف داشت.»
برنامه عدالت تربیتی در وزارت آموزش و پرورش
مشاور وزیر و دبیر قرارگاه عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش به اولین و مهمترین مصوبه این جلسه اشاره کرد و گفت: «اولین محور این جلسه این بود که برنامه ملی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در سال ۱۴۰۳ را در ابعاد ملی، استانی در هفته پیش رو به تصویب رسانده و به وزیر تقدیم کنیم. در سال ۱۴۰۳ با کمک تمامی معاونتها و سازمانهای وزارت آموزش و پرورش برنامه عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش را با همین عنوان «برنامه عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش» به تمامی استانها ابلاغ میکنیم.»
وی برنامه عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش را دستور وزیر آموزش و پرورش برشمرد و افزود: «این امر که مهمترین مصوبه نیز بوده دستور وزیر آموزش و پرورش بود که برنامه عدالت تربیتی را با کمک معاونتها و سازمانها اجرا کنیم. به عبارت سادهتر برای اینکه عدالت تربیتی را در مدارس در حوزه تربیت محقق کنیم باید در هر معاونتی برش عدالت تربیتی برنامه معاونت را رصد کنیم.»
پرنیان بر اهمیت ویژه محقق شدن عدالت تربیتی در تمامی معاونتها و سازمانهای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «این امر مهمترین فعالیت در قرارگاه است که دستور شخص وزیر آموزش و پرورش بوده که پس از ملاحضه ایشان برای استانها ابلاغ میشود.»
جزئیات طرح شهید عجمیان
مشاور وزیر و دبیر قرارگاه عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش از دومین مصوبه که بررسی طرحهای قرارگاه است خبر داد و گفت: «موضوع دومی که در این جلسه مصوب شد طرحهای ملی قرارگاه جهادی، از جمله طرح شهید عجمیان بود. طرح شهید عجمیان با هدف شادابسازی و بهسازی مدارس شروع شده است. در طرح شهید عجمیان در سال گذشته ۱۰۰ هزار کلاس درس شادابسازی و بهسازی شد. در سال ۱۴۰۳ در طرح شهید عجمیان هدف ما این است که حداقل ۷۰ هزار کلاس درس را تحویل دانشآموزان دهیم.»
وی درباره جزئیات طرح شهیدعجمیان در قرارگاه گفت: «در طرح شهید عجمیان مدرسهها از نظر رنگآمیزی، سیستم روشنایی، میز و نیمکت با پشتیبانی سازمان نوسازی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و بسیج سازندگی بهسازی میشوند. محور عملیات در طرح شهیدعجمیان گروههای جهادی درون وزارت آموزش و پرورش که متشکل از معلمان و دانشآموزان و گروههای جهادی بیرون از وزارت آموزش و پرورش که در حوزه تربیت فعالیت میکنند، هستند. در حقیقت در طرح شهیدعجمیان با کمترین هزینه بیشترین کارایی را در بهسازی کلاسهای درس انجام خواهیم داد.»
پرنیان گزارشی از اجرای طرح شهیدعجمیان ارائه کرد و افزود: «سال ۱۴۰۲ در تمامی استانهای کشور طرح شهیدعجمیان را اجرایی کردیم. استانهای کمبرخوردار را برای اجرای این طرح در اولویت قرار دادیم چراکه آنان مدرسههای آسیبدیده و فرسوده بیشتری دارند و کمبرخوردار بوده و امکانات کمتری را خوشان میتوانند جذب کنند. در برخی استانها نیز کمتر ورود پیدا کردیم و ماموریت را به صورت جدی به خود استان واگذار کردیم. در ۱۶ استان مرزی به صورت ویژه این طرح پیگیری و اجرا شد. گلستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، ایلام از جمله این استانها بود که توجه بیشتری به آنها شد.»
طرح شهیدعرب برای نوسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی
مشاور وزیر و دبیر قرارگاه عدالت تربیتی وزارت آموزش و پرورش دیگر طرح مهم قرارگاه عدالت تربیتی را طرح شهید عرب دانست و گفت: «طرح دیگری که به شدت مورد استقبال و مهم بوده، طرح شهیدعرب است. در این طرح با کمک خیرین، مردم، گروههای جهادی و با پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مدارس را تامین و بهسازی میکنیم. در حقیقت این مسئله یکی از گرههای کوری است که در مدرسهها موجود بوده و باید به آن توجه کنیم.»
طرحهای کیفیتبخشی آموزشی برای کمک به دانشآموزان محروم
وی طرحهای کیفیت بخشی آموزشی را در کمک به دانشآموزان مناطق کمبرخوردار موثر دانست و افزود: «طرحهای کیفیتبخشی آموزشی برای کمک به دانشآموزان مناطق کمبرخوردار است. قرار شد امسال اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد. بحث بازماندگان از تحصیل به عنوان یکی از مهمترین ماموریتهای آموزش و پرورش از دستورالعملهای جدی قرارگاه است. درون وزارت آموزش و پرورش محور عملیاتی این کار معاون آموزش ابتدایی و معاون آموزش متوسطه هستند. قرارگاه تنظیمگر و تسهیلگر این امر مهم میباشد.»
ساماندهی گروههای جهادی معلمان و دانشآموزان
پرنیان بر لزوم انسجام معلمان و دانشآموزان تاکید کرد و افزود: «مطلب آخر درخصوص هماهنگیهای لازم در سال ۱۴۰۳ در قرارگاه جهادی، انسجام معلمان جهادی و دانشآموزان جهادی با رویکرد انتظار میباشد. در سال ۱۴۰۳ به دنبال این هستیم معلمان جهادی و دانشآموزان جهادی کشور سازماندهی شوند. بنا داریم گروههای جهادی بسیار گستردهای را در مدارس راه بیاندازیم تا دیگر هیچ مدرسهای منتظر پیدا شدن گروه جهادی از خارج از مدرسه برای حل مسائل و مشکلات آن مدرسه نباشد. باید کاری کنیم که مسائل خود مدرسه در صورت امکان به کمک گروههای جهادی همان مدرسه مرتفع شود.»
تشکیل ۱۵ هزار گروه جهادی در سال گذشته
وی به فعالیتهای تشکیلات خدام در سال گذشته اشاره کرد و افزود: «اولا ما برای شکلگیری گروههای جهادی که عنوان آنان «خدام (خیریه دانشآموزی مدرسه)» است، نیاز به یک اطلاعرسانی گسترده داریم. در سال گذشته ۱۵ هزار گروه تشکیل دادیم و اکنون بخشی از این تعداد فعال هستند و فعالیت خوبی را انجام دادند. نمونه این فعالیتها در سامانه «اتناب» که سامانه قرارگاه جهادی است ثبت شده است.»
پرنیان از لزوم اطلاعرسانی در رابطه با گروههای خدام خبر داد و گفت: «باید یک اطلاعرسانی گسترده صورت گیرد تا بتوانیم در همه مدرسهها حداقل برای تمامی مدارس متوسطه اول و دوم این گروهها را تشکیل دهیم. معلمان در کنار دانشآموزان و اولیا میتوانند این گروهها را شکل دهند.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی تهیه امکانات برای این گروههای جهادی گفت: «در زمینه امکانات زمانی که این گروهها شکل میگیرند، گروهها امکانات محلی مورد نیاز برای کار را از طریق نهادهای محلی و اولیای مدرسه جذب میکنند و امکاناتی نیز ما در اخیار آنان قرار میدهیم.»
بازسازی مدارس سیستان و بلوچستان توسط گروههای جهادی
وی به نمونههایی از این ارائه امکانات اشاره کرد و افزود: «در همین ایام نوروز ۳۶۸ مدرسه استان سیستان و بلوچستان که در حادثه سیل آسیب دیده بود، برای مثال گلولای داخل کلاسهای درس آمده بود، رنگآمیزی مدارس خراب شده بود، بخشی از حیاط مدرسه توسط سیل از بین رفته بود، دیوارها ترک برداشته بود و... با کمک همین گروههای جهادی در وزارت آموزش و پرورش مرمت شد و قبل از بازگشایی مجدد مدرسهها به دانشآموزان استان تحویل داده شد.»
پرنیان از انجام اقدامات بهسازی و مرمت مدارس استان سیستان و بلوچستان پس از سیل توسط گروههای جهادی خبر داد و افزود: «این اقدام با کمک مدیران، معلمان، دانشآموزان، گروههای فعال جهادی بومی و غیر بومی حاضر در این شهرستانهای آسیبدیده از سیل، میسر شد. یک کمک لجستیکی نیز از طرف سازمان نوسازی مدارس به این گروههای جهادی نظیر رنگ و ابزارآلات مورد نیاز و... انجام شد. بخشی از امکانات لجستیکی را از طرف سازمان نوسازی تحویل گروههای جهادی میدهیم و بخشی نیز خود گروهها از طریق امکانات محلی فراهم و استفاده میکنند.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: «اگر بنا بود نیمکتها تعمیر شود رویههای چوبی میز و نیمکت تحویل گروهها داده شده و خود آنان با دستگاههایی که در اخیار دارند، پرچ نیمکتها را باز کرده و پرچ نو قرار میدهند و میزها به این شیوه تعمیر مجدد میشود. برای رنگآمیزی مدارس نیز رنگ و فرچه را در اختیار آنان قرار میدهیم، همچنین لامپ مورد نیاز برای تعمیر سیستم روشنایی را تحویل گروههای جهادی میدهیم.»
برنامههای ۱۴۰۳ در قرارگاه عدالت تربیتی
وی از کمک به اجرای فعالیتهای فاخر در سال ۱۴۰۳ در قرارگاه عدالت تربیتی خبر داد و افزود: «امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۳ به این فعالیتهای فاخر در مدارس کشور کمک کنیم. در تمامی برنامههای قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی رصدکننده، تسهیلگر و تنظیمگر هستیم. در قرارگاه نهادهای بیرونی را برای کمک به حل مسائل آموزش و پرورش منسجم میکنیم. نهادها، معاونتها و سازمانهای درون آموزش و پرورش نیز برای اینکه سکاندار اصلی این فعالیتها باشند را منسجم میکنیم. امیدواریم که با کمک تمامی معاونتها و سازمانها و نهادهای داخل و بیرون وزارت آموزش و پرورش، بتوانیم بعضی از مسائل چالش برانگیز عدالت تربیتی را در وزارت آموزش و پرورش به برکت خون شهدا و راهبری که از شهدا آموختیم حل و فصل کنیم.»
ارسال دیدگاه