ضرغام پرنیان در گفتوگو با پانا درباره عملکرد قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی وزارت آموزشوپرورش در دو سال اخیر اظهار داشت: در اجرای منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر ضرورت اهتمام همه نهادهای اجرایی و حاکمیتی در توانمندسازی محلات کمبرخوردار و با لحاظ سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش کشور، ابلاغی معظم له و تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در وزارت آموزشوپرورش در سال ۱۴۰۱ تاسیس و با ماموریت و اهدافی مشخص شروع بهکار کرد.
وی درباره ماموریتهای این قرارگاه، ادامه داد: قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، یک سامانه مدیریتی تنظیمگر و تسهیلگر فرابخشی برای تحقق عدالت تربیتی است. قرارگاه جهادی عدالت تربیتی راهبری و هدایت فرآیند وضعیتسنجی، نیازسنجی، اولویتبندی، شناسایی منابع و ظرفیتها و در نهایت تخصیص آنها به اولویتها را بر عهده دارد. اجرای این ماموریت با وظیفهسپاری به معاونتها و سازمانهای درون آموزشوپرورش در چهارچوب شرح وظایف و بسیج امکانات و ظرفیتهای سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی و خیریهها و آحاد مردم انجام میشود.
پرنیان به اهداف قرارگاه اشاره کرد و گفت: فراهمآوردن فرصتهای برابر دسترسی همگان به تربیت عمومی و رسمی با اولویت مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حاشیه شهرها (۲۰۲۰محله)؛ ارتقای شاخصهای عدالت تربیتی در ابعاد کمی و کیفی، با رعایت تفاوتهای فردی، جنسیتی، فرهنگی، جغرافیایی؛ توجه هماهنگ و متعادل به همه ساحتهای تربیتی؛ استعدادیابی در مناطق کمبرخوردار و برنامهریزی برای حمایت از این استعدادها در ۲۰۲۰محله، مناطق مرزی، عشایری و روستایی؛ افزایش نرخ ماندگاری جمعیت دانشآموزی در مناطق هدف و پیشگیری از مهاجرت و حاشیهنشینی از جمله اهداف اصلی این قرارگاه به شمار میرود.
به گفته پرنیان، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای داوطلبانه مردمی و گروههای جهادی، در ۳۲ مرکز استان و ۷۲۴ شهرستان و نواحی تابعه تشکیل شده و هدایت و راهبری فعالیتهای مربوطه را در قالب ۹ کارگروه تخصصی (۲۰۲۰ محله، حمایت و منزلت، عمران و آبادانی، بازماندگان از تحصیل، ظرفیتشناسی و مردمیسازی، تولید و مهارت، رصد و برنامهریزی منابع، کیفیتبخشی آموزشی و کارگروه کوثر) پیگیری میکند..
آنچه در زیر میخوانید فعالیتهای انجام شده قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در دو سال اخیر است:
شناسایی و ساماندهی ۱۷۵۰۰ گروه جهادی
۱. شناسایی و ساماندهی و بهکارگیری ۲۵۰۰ گروه جهادی دانشجویی و مردمی و بیش از ۱۵ هزار گروه دانشآموزی تحت مدیریت معلمان (طرح خدام) جهت اجرای عملیاتهای جهادی قرارگاه.
تشکیل بانک اطلاعات ۳۰ هزار مدرسه کمبرخوردار
۲. تشکیل بانک اطلاعات بیش از ۳۰ هزار مدرسه کمبرخوردار مناطق آموزش و پرورش کشور (محلات ۲۰۲۰، مناطق مرزی، عشایری و روستایی) جهت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و عمرانی.
اجرای طرح شهیدعجمیان در ۱۰۰ هزار کلاس درس
۳. اجرای طرح جهادی و ملی شهیدعجمیان (نهضت بهسازی و شادابسازی مدارس مناطق کمبرخوردار و با محوریت محلات۲۰۲۰) در ۱۵ هزار مدرسه و ۱۰۰ هزار کلاس درس سراسر کشور.
محورهای طرح:
الف. تعمیرات میز و نیمکت، درب و تخته کلاسها.
ب. رنگآمیزی دیوارهای کلاس و محیط مدرسه.
ج. زیباسازی و شادابسازی نمازخانه.
د. مرمت عایقهای سقف.
ه. مرمت و بهسازی سرویسهای بهداشتی.
ی. ایجاد حیاتی پویا و بانشاط.
شناسایی بازماندگان از تحصیل
۴. شناسایی بازماندگان از تحصیل در سامانه شهیدمحمودوند، بهمنظور برگرداندن آنان به چرخه آموزشی کشور از طریق مدارس حضوری، مدارس از راه دور، نهضت سوادآموزی و سایر روشهای مجازی و حضوری و تمرکز ویژه در استان سیستانوبلوچستان به دلیل دارابودن بیشترین بازماندگان از تحصیل با حمایت معاون اول رئیسجمهور.
اجرای طرح ستاره شریف برای ۴ هزار دانشآموز در ۴ استان
۵. اجرای طرح توانمندسازی و آموزش مهارتهای نرم و کارآفرینی (ستاره شریف) ویژه دانشآموزان ۱۱ تا ۱۶ سال به ظرفیت ۴ هزار نفر در ۴ استان کشور (گلستان، خراسان رضوی، چهارمحالوبختیاری و کردستان)، با هدف تربیت کارآفرینان آینده برای کسبوکارهای جدید در محلات و مناطق کمبرخوردار، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کشور و سازمان برنامه و بودجه.
پشتیبانی درسی از دانشآموزان با طرح برپا
۶. ارائه خدمات پشتیبان درسی به دانشآموزان نیازمند محلات ۲۰۲۰، از طریق طراحی و مدیریت سامانه آموزشی برپا (barpa.ir) با استفاده از معلمان بازنشسته و نومعلمان و با همکاری ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کشور.
تنظیم بیش از ۵۰ برنامه برای تحقق عدالت تربیتی
۷. تنظیم برنامه عمل وزارت آموزش و پرورش در تحقق عدالت تربیتی و احصای برنامههای همه بخشهای وزارت آموزش و پرورش با موضوع عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر (بیش از ۵۰ برنامه) جهت ارتقاء شاخصهای عدالت در چهار محور اصلی: بسترسازی مدیریتی؛ کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی؛ مدیریت بهینه منابع انسانی و مدیریت بهینه منابع مالی.
ساخت ۱۰ هزار چشمه سرویس بهداشتی در ۱۸ استان
۸. ساخت ۱۰ هزار چشمه سرویس بهداشتی استاندارد در مناطق کمبرخوردار مرزی، عشایری و روستایی در ۱۸ استان با محوریت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و مشارکت بنیاد علوی.
راهاندازی پویش همه حاضر و اهدای ۳۰۰ هزار بسته لوازمالتحریر
۹. راهاندازی پویش همه حاضر و جلب مشارکت نهادها، دستگاهها، خیرین و آحاد مردم، برای خرید لوازمالتحریر و نوشتافزار ایرانی و اهدای بیش از ۳۰۰ هزار بسته رایگان به دانشآموزان کمبرخوردار محلات ۲۰۲۰ و مناطق هدف.
جریانسازی اجتماعی با اهدای مدال جهادگران تربیت به بیش از ۳۰۰ نفر
۱۰. شناسایی، ساماندهی، تجلیل و تقدیر از جهادگران و خیرین مدرسهیار فعال در حوزه تعلیم و تربیت در سراسر کشور و اهدای مدال جهادگران تربیت به بیش از ۳۰۰ نفر از این عزیزان، با هدف جریانسازی اجتماعی، شناسایی ظرفیتهای جدید و فرهنگسازی رویکرد جهادی، در حل مسائل آموزش و پرورش.
تعمیر و مرمت ۱۰۰۰ مدرسه و استانداردسازی ۶۰۰ کلاس درس
۱۱. تعمیر و مرمت ۱۰۰۰ مدرسه و استانداردسازی ۶۰۰ کلاس درس در مناطق کمبرخوردار و محروم مرزی با همکاری و مشارکت بنیاد علوی.
اهدای بیش از ۱۴ هزار اسباببازی به دانشآموزان
۱۲. راهاندازی پویش اهدای اسباببازی و اهدای بیش از ۱۴ هزار اسباببازی به دانشآموزان محلات و مناطق کمبرخوردار کشور.
انتقال رایگان سند مالکیت بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی بنیاد مستضعفان به آموزشوپرورش
۱۳. برگزاری جلسات کارشناسی و مدیریتی متعدد جهت حلوفصل نهایی انتقال سند مالکیت بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی تحت اختیار بنیاد مستضعفان به وزارت آموزش و پرورش به صورت رایگان.
طراحی و راهاندازی سامانه مدیریتی عدالت تربیتی
۱۴. طراحی و راهاندازی سامانه مدیریتی عدالت تربیتی (etnab.ir)، جهت شناسایی و جذب گروههای جهادی داخل و خارج آموزش و پرورش و ساماندهی نیاز مدارس مناطق کمبرخوردار با اولویت محلات ۲۰۲۰.
استانداردسازی سیستمهای سرمایشی-گرمایشی ۲۵۰۰ کلاس درس
۱۵. طرح شهید عرب (نهضت ملی تعمیر و استانداردسازی سیستمهای سرمایشی-گرمایشی مدارس مناطق کمبرخوردار). در این طرح نیروهای جهادی، مردمی، معلمان و دانشآموزان با حمایت دستگاههای پشتیبان از جمله معاونت توسعه روستایی ریاستجمهوری، بنیاد علوی، بنیاد احسان، جامعه خیرین مدرسهساز، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سازمان بسیج سازندگی، نسبت به تعمیر و استانداردسازی سیستمهای گرمایشی ـ سرمایشی و تجهیز مدارس مناطق کمبرخوردار اقدام میکنند که در فاز اول ۲۵۰۰ کلاس در سراسر کشور در این طرح قرار میگیرد.
اجرای طرح پویش جهادی دبیرستان البرز برای ۲۰۰ هزار نفر
۱۶. اجرای طرح پویش جهادی دبیرستان البرز با همکاری ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰ محله و معاونت آموزش متوسطه، با هدف کیفیتبخشی و نصیب برابر آموزشی در محلات ۲۰۲۰ سراسر کشور (ویژه دانشآموزان شاخه نظری) با جامعه آماری ۲۰۰ هزار نفر.
حمایت از بیش از ۲۷۶ هزار دانشآموز بیبضاعت
۱۷. طرح شهید حسین پورجعفری (حمایت از دانشآموزان بیبضاعت مناطق کمبرخوردار کشور) از طریق قرارگاههای منطقهای و با راهبری مدیران مدارس تعداد ۲۷۶/۴۲۹ دانشآموز بیبضاعت (بیسرپرست-نیازمند) مدارس مناطق کمبرخوردار شناسایی و مشخصات آنان در سامانه اتناب (etnab.ir) ثبت شد. (در ضمن تعداد ۲۲۱/۳۹۸ در استان سیستانوبلوچستان نیز در دهک ۱ تا ۴ هستند که نیازمند حمایت هستند.) که با همکاری نهادهای حامی، خیرین و قرارگاههای استانی و منطقهای مقادیری لوازمالتحریر و پوشاک تامین و توزیع شده است.
ارسال دیدگاه