به مناسبت آغاز هفته بهداشت روان

سلامت روان و فرصت برابر و عادلانه برای دریافت خدمات ارتقایی، پیشگیرانه و مشاوره ای

تهران(پانا)- رئیس اداره مشاوره شهر تهران با بیان اینکه در تمام دنیا نگاه به روانشناسی نگاهی پیشگیرانه است و نگاه درمانی نیست تاکید کرد که باید در اداره مشاوره و حوزه سلامت روان؛ نگاه فرآیندی وجود داشته باشد تا با رصدها ی کافی و تحلیل‌های دقیق مداخلات پیشگیرانه به درستی و به موقع انجام شود.

کد مطلب: ۱۲۲۱۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
سلامت روان و فرصت برابر و عادلانه برای دریافت خدمات ارتقایی، پیشگیرانه و مشاوره ای

عزیزاله بابلی بهمئی؛ رئیس اداره مشاوره شهرتهران در گفت و گویی با پانا ضمن اشاره به این حدیث از امام حسن مجتبی(ع) «من در عجبم از مردمی که شبانه روز به فکر غذای جسم هستند اما به غذای روح توجه نمی کنند» گفت: «پرداختن و توجه به روح و روان از موارد مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود. در حوزه مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، فعالیت های زیادی انجام می شود، اما همه ساله در تاریخ 18 مهرماه تحت عنوان هفته بهداشت روان فعالیت های این هفته را به صورت نمادین آغاز می کنیم که روزشمارهایی برای این هفته درنظر گرفته شده و همکاران ما در سراسر کشور فعالیت ها رامتناسب با شعار هر روز؛ هم در مدرسه و هم منطقه انجام می دهند.»

بابلی خاطرنشان کرد: «در حوزه بهداشت روان باید نگاه ما فرآیندی باشد و در نگاه فرآیندی مبحث طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) ما بچه ها را رصد می کنیم، آزمون سلامت روان می گیریم و مشاوران سه گروه خانواده، دانش آموزان و معلمان را تحت پوشش خدمات قرار می دهند و اقدامات لازم مشاوره ای و پیشگیرانه متناسب با شرایط برای هر سه گروه انجام می شود.»

رئیس اداره مشاوره شهر تهران همچنین با اشاره به افزایش آموزش های مجازی و گسترش کاربری فضای مجازی در دوران کرونا افزود: «بیماری کرونا با تمام سختی و مشکلاتی که داشت و دارد؛ دستاوردهای مثبتی نیز داشته و یکی از آنها در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی است که تا حد زیادی عدالت آموزشی به همراه داشته و دسترسی به محتواهای آموزشی را برای همه آسان تر کرده است. در همین راستا ما در اداره مشاوره؛ کانال پیام مشاور را راه اندازی کردیم که در ابتدا هدف گذاری ما برای این کانال حدود 15 هزار مشاور بود که خوشبختانه اکنون بالای 80 هزار مشاور عضو آن هستند و پیام ها و محتواهای مربوط به حوزه مشاوره در آن بارگذاری می شود و در سراسر کشور قابل استفاده و دسترسی است.»

بابلی با بیان این نکته که در تمام دنیا نگاه به روانشناسی نگاهی پیشگیرانه است و نگاه درمانی نیست، تصریح کرد: «ما در سامانه همگام دانش آموزان را رصد می کنیم و بر مبنای نتایج رصد، مداخله لازم انجام می شود. آزمون های سلامت روان، رغبت سنج، استعداد، و... در پایه های هفتم، هشتم و نهم انجام می شود و بعد از رصد دانش آموزان؛ اگر نیاز به مداخله جزیی باشد و مشاور مدرسه توانایی برطرف کردن مشکل را داشته باشد موارد حل می شود، در غیر این صورت اگر نیاز به مداخلات عمیق تر و جدی تر باشد؛ ما در تمام مناطق 19 گانه تهران مرکز مشاوره دانش آموزی داریم که از طریق سامانه دانش آموز به آن مرکز معرفی می شود.»

وی همچنین یادآور شد: «خدمت رسانی کلی ما از پیش دبستان تا پایه 12 را شامل می شود و در سنجش پایه های هفتم، هشتم و نهم سلامت روان تا حدود 97 درصد دانش آموزان شرکت می کنند و در طرح نماد نیز با ارگان های دیگری نظیر بهزیستی و ارگان های حقوقی همکاری های لازم را داریم. آزمون ها باید تحلیل شوند تا به واقعیت نزدیک تر باشند و به همین منظور ما هم تحلیل فردی داریم، هم مدرسه ای و هم منطقه ای و حتی آموزش ها را براساس رصدها انجام می دهیم. فردی شاید اصلا توان رصد خود را نداشته باشد و ما برای این دانش آموزان به این موارد هم توجه خاص می کنیم.»

رئیس اداره مشاوره شهر تهران ضمن تاکید بر شعار جهانی سلامت روان؛ سلامت روان در جهان نابرابر افزود: «این شعار بسیار مهم و قابل تحلیل است. سلامت روان از نظر من دو مولفه دارد که نشان دهنده سلامتی روانی در فرد است؛ اولین مولفه شادی و نشاط و امیدواری است و دوم حرکت و برنامه و هدف است که درواقع نتیجه ویژگی اول است و می توان گفت که شادی و امیدواری هم نتیجه رصدهای کافی است که در زمینه های مختلف باید انجام شود تا یک فرد به خودآگاهی برسد. یکی از فاکتورهای مهم که باید در مدارس بدان توجه شود هماهنگی عاملان تربیتی است که سعی کرده ایم در کنار کانال پیام مشاور و فرآیندی بودن، هر هفته و یا دو هفته یک بار نتایج رصدها را در شبکه آموزش هم بررسی کنیم.»

بابلی در پایان گفت: «شعار امسال ما؛ سلامت روان و فرصت برابر و عادلانه برای دریافت خدمات ارتقایی، پیشگیرانه و مشاوره ای است که بر اساس آن برای هفته بهداشت و روان روزشمارهای خاصی هم تنظیم شده که از همین امروز به مدت یک هفته ادامه دارد. همیشه گفته ایم که در مدارس خدمات مشورتی ارائه می دهیم و درمانگر نیستیم و تمام مراکز ما با نگاهی مشورتی و پیشگیرانه به فعالیت های خود می پردازند و مرکز مشاوره توحید مرکز مادر است و تمام مناطق را رصد می کند و اگر نیاز به نماد و سازمان های همکار باشد ارجاع لازم انجام می شود. در اصل مشاوران رصد می کنند، مراکز در صورت نیاز مداخله می کنند و اداره مراقبت ارجاعات به مراکز و سازمان ها را به عهده دارد. خدمات فوریت های روانی اجتماعی یکی دیگر از خدمات ویژه ارائه شده است که در همه مناطق فعال است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار