دو رکن اصلی تبدیل شعار تولید به فرصت ملی؛ حل چالشهای پس از تولید و شفافیت اطلاعاتی
تهران (پانا) - یک کارشناس تجارت خارجی با اشاره به شعار سال «سرمایهگذاری برای تولید»، دو محور اصلی تبدیل این شعار به فرصت ملی را «حل چالشهای پس از تولید» و «ایجاد بسترهای اطلاعاتی برای هدایت سرمایهگذاران» برشمرد و بر دوراندیشی رهبر معظم انقلاب در انتخاب این شعار تأکید کرد.

وحید حاجیآقازاده در گفتوگو با پانا نخستین چالش پیشروی شعار سال را «غفلت از مرحله پس از تولید» عنوان کرد و گفت: «نگاه حاکمیت همواره معطوف به راهاندازی واحدهای تولیدی است، اما برای مردم که هسته مرکزی این شعار هستند، مسئله اصلی سوددهی و فروش است. همانطور که مقام معظم رهبری با تأکید بر اصلاح معیشت، هدف نهایی سرمایهگذاری در تولید را بهبود زندگی مردم دانستهاند، تصمیمسازان نیز باید ریل گذاری و ملاحظه دقیق سودآوری و فروش تولیدی ها را بهعنوان معیار موفقیت در نظر گیرند نه صرفِ تاسیس و راه اندازی تولید.»
وی با اشاره به موقعیت استثنایی ایران در همسایگی با ۱۵ کشور، افزود: «این جغرافیا میتواند شعار امسال را به فرصتی بیبدیل برای رونق تولید و صادرات تبدیل کند، مشروط بر آنکه نه تنها تولیدکننده را با چالشهای فروش تنها نگذاریم، بلکه با بازار شناسی و بازار سازی های واقعی،به صادرات همین دست از تولیدی ها برسیم و تجربهی ما در آراد برندینگ نشان داده است که همراهی تولیدکنندگان تا مرحله سودآوری، نهتنها از ورشکستگیها جلوگیری میکند، بلکه سرمایه اجتماعی نظام را تقویت مینماید.»
وی محور دوم را «عدم وجود بستر اطلاعاتی شفاف برای سرمایهگذاران» دانست و هشدار داد: «داوطلبان تولید امروز با دادههای ناقص و هیجانی وارد میدان میشوند. واقعیت این است که دولتیها درک درستی از تجارت و تجارت مدرن ندارند و اگر پایگاهی برای انتقال تجربههای عملیِ غیرکتابخانهای ایجاد نشود، شاهد هجوم ناآگاهانه به بازارهای اشباعشده خواهیم بود. نتیجه این روند، تکرار فاجعه بورس مرداد ۹۹ و از دست رفتن فرصتهای سرمایهگذاری مردمی است.»
حاجیآقازاده تصریح کرد: «حل این چالشها فقط به بخشنامههای دولتی نیاز ندارد، بلکه باید از تجربههای میدانیِ بخش خصوصی غیرانحصاری بهره گرفت. بخش خصوصی آمادگی دارد بازوی مشورتی و اجرایی تمام نهادهای حاکمیتی و تصمیمگیرانی که دل در گرو نظام دارند، باشد و پیش شرط موفقیتِ دغدغهمندان در حاکمیت، پرهیز از واگذاری این عرصهها به مجموعههایی است که در جریانسازیهای اجتماعی ناکارآمد بوده و صرفاً به سودجویی قبیلهای و بنگاهداری شخصی مشغولند.»
وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به سالی پربار برای ایران، افزود: «اگر خواست مردم از تولید را درک کنیم و بهجای تکیه بر شعارهای کلیشهای، مسائل واقعی اقتصاد را حل کنیم، شعار سال جاری میتواند آغازی بر جهش اقتصادی پایدار باشد.»
ارسال دیدگاه