معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ملارد:

امتحانات شبه‌نهایی برای آمادگی هرچه بیشتر دانش‌آموزان در امتحانات نهایی است

ملارد (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش شهرستان ملارد، هدف از برگزاری امتحانات شبه‌نهایی را آمادگی هرچه بیشتر دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و در امتحانات نهایی دانست.

کد مطلب: ۱۴۶۹۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
امتحانات شبه‌نهایی برای آمادگی هرچه بیشتر دانش‌آموزان در امتحانات نهایی است

سیدرسول حسینی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «آزمون شبه‌نهایی پایه دهم و یازدهم با هدف آشنایی و آمادگی دانش‌آموزان با فرآیند برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ در ۴۰ دبیرستان متوسطه نظری شهرستان ملارد با مشارکت ۲۸۸۱ دانش‌آموز پایه دهم و ۳۲۵۷ دانش‌آموز پایه یازدهم در ۲ نوبت صبح وعصر از روز دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد.»

این مقام مسئول ادامه داد: «آموزش و پرورش طی چند سال اخیر در راستای آمادگی بیشتر دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات نهایی، امتحانات شبه‌نهایی پایه دوازدهم برگزار می‌کرد اما در سال جاری با توجه به تغییرات تاثیر سوابق تحصیلی و برگزاری امتحانات مقطع متوسطه دوم به‌صورت نهایی و هماهنگ کشوری علاوه بر برگزاری آزمون معرفی دوازدهم، امتحان شبه‌نهایی پایه‌های دهم و یازدهم نیز برگزار می‌شود.»

وی با اشاره به مزایای امتحانات شبه‌نهایی و علت برگزاری این نوع آزمون‌ها خاطرنشان کرد: «کلمه امتحان و حتی فکر کردن به آن دلهره‌آور است اما در امتحانات شبه‌نهایی، دانش‌آموزان می‌توانند با قرار گرفتن در محیط شبیه به امتحان، خود را آزمایش کنند و نقاط ضعف خود را از بین ببرند. از مزایای امتحان شبه‌نهایی می‌توان به آشنایی دانش‌آموزان با محیط برگزاری آزمون، کاهش استرس و اضطراب آن‌ها در امتحان نهایی، آشنایی و شناخت با سؤالات امتحان نهایی، ایجاد انگیزه برای داوطلبان امتحان نهایی، پیدا کردن و شناخت نقاط قوت و ضعف، یافتن راه حل برای رفع نقاط ضعف قبل از برگزاری امتحان نهایی نام برد.»

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ملارد گفت: «آزمون‌های شبه‌نهایی به‌صورت هماهنگ کشوری، طراحی و به‌صورت همزمان در سراسر کشور با چهار عنوان درسی که 2 درس تخصصی و 2 درس عمومی در دوره دوم متوسطه است، برگزار می‌شود. این امتحانات با هدف کاهش استرس و اضطراب در دانش‌آموزان دبیرستانی تدوین شده و می‌تواند فرصت مناسبی برای پیدا کردن نقاط قوت و ضعف خود و کسب تجربه باشد و نیز دانش‌آموزان فرصت دارند هم خودشان را محک بزنند و هم آمادگی بهتری برای امتحانات نهایی خرداد داشته باشند.»

حسینی درباره چگونگی تصحیح اوراق امتحانات شبه‌نهایی تصریح کرد: «دبیران، برگه‌های امتحانات شبه‌نهایی را بر مبنای کلیدی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، تصحیح می‌کنند و نمرات این امتحانات تاثیری برای دانش‌آموزان ندارد اما ممکن است دبیری، نمره امتحانات شبه‌نهایی را به عنوان نمرات مستمر دانش‌آموزان در نظر بگیرد. این آزمون‌ها صرفا بر اساس کتاب‌های درسی طراحی می‌شود‌‌ و فرصتی است تا دبیران در فرصت باقیمانده تا پایان سال تحصیلی، مشکلات درسی دانش‌آموزان را رفع کنند.»

وی افزود: «امسال برای هر 3 پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، سابقه تحصیلی منظور می‌شود. به‌عنوان مثال؛ برای کنکور سال ۱۴۰۳، سهم پایه دوزادهم ۵۰ درصد است اما این سهم برای سال ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد می‌رسد که در این زمینه پیشنهاد آموزش و پرورش تاثیر ۴۰ درصدی پایه دوازدهم و ۲۰ درصد سهم سوابق پایه یازدهم است. همچنین سابقه تحصیلی در  سال ۱۴۰۵ برای هر سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم تأثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل امتحانات نهایی بسیار اثرگذار است و برگزاری آزمون‌های شبه‌نهایی، فرصت بسیار مناسبی است تا دانش‌آموزان خود را مورد ارزیابی قرار دهند. از نحوه و روند فرآیند امتحانات شبه‌نهایی مدارس توسط گروه معاونت متوسطه شهرستان و کارشناسان و مسئول ارزیابی بازدید به عمل می‌آید.»

خبرنگار: بتول رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار