در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

مازاد تولید در بخش کشاورزی باید صادر شود

تهران (پانا) - کارشناس بخش کشاورزی می‌گوید وقتی میزان تولید محصولات کشاورزی بدون اضافه‌شدن منابع آب و خاک بیشتر شده است، منطقی‌ترین راهکار صادرات مازاد آن است.

کد مطلب: ۱۴۶۱۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
مازاد تولید در بخش کشاورزی باید صادر شود

مجتبی جلالوندی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان با توجه به موضوع خشکسالی و کمبود منابع آبی در کشور مخالف صادرات محصولات کشاورزی هستند تصریح کرد: «بخش کشاورزی تولید روتین و عادی خود را دارد و مازاد آن باید صادر شود. در زمان‌هایی نه‌چندان دور به‌طور مثال در هر هکتار ۲۰ تُن پیاز تولید می‌‌شد اما اکنون این تولید به ۸۰ تُن رسیده است.»

جلالوندی ادامه داد: «بنابراین بدون اضافه‌شدن منابع آبی و خاکی میزان تولیدات کشاورزی افزایش یافته و محصول بیشتری تولید می‌شود. به هر حال این محصول در حال تولید است و  کشاورز نیز به کار تولید ادامه می‌دهد حالا پرسش این است که این محصول مازاد را چه باید کرد آیا باید آن را معدوم کرد.»

وی تصریح کرد:‌ «وقتی میزان تولید محصولات کشاورزی بدون اضافه‌شدن منابع آب و خاک بیشتر شده است منطقی‌ترین راهکار صادرات مازاد آن است.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «اکنون میزان تولید در واحد هکتار افزایش یافته و نمی‌توان باهدف صرف‌نشدن منابع آبی به واردات بسنده کرد چون واردات کالاهایی مانند محصولات کشاورزی مشکلات خود را دارد.»

جلالوندی درباره ضعف صنایع تبدیلی به ویژه درمورد صنایع غذایی عنوان کرد: «ارزش افزوده در صنایع و به ویژه صنایع غذایی زمانی حاصل می‌شود که بازارها گسترده‌تر باشند. بازار صنایع غذایی نباید محدود به کشورهای همسایه باشد. طبیعی است که با  گسترش بازار می‌توان برای توسعه صنایع تبدیلی نیز برنامه‌ریزی کرد.»

وی افزود: «در بازار کشورهای همسایه قیمت‌ها در محدوده کنونی است اما اگر بازار کشورهای اروپایی به بازارهای فعلی افزوده شود، می‌توان بر گسترش صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش نیز با برنامه‌ریزی‌های بیشتری رو به رو بود.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار