وزیر آموزش و پرورش در جمع فعالان تعلیم و تربیت:

‌باید مردمی‌سازی در آموزش و پرورش تعریف و مدل تعامل مشخص شود

تهران (پانا) - فعالان تربیتی عصر روز گذشته با وزیر آموزش و پرورش دیدار و گفت‌وگو کردند.

کد مطلب: ۱۴۶۶۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
‌باید مردمی‌سازی در آموزش و پرورش تعریف و مدل تعامل مشخص شود

‌‌در این دیدار که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه، سیداحمد‌ عبودتیان دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی دولت، سردار مجتبی باستان رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی، ضرغام پرنیان رئیس قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر و تعداد دیگری از مسئولان برگزار شد، هر کدام از فعالان تربیتی به بیان مطالب مورد نظر خود درباره مسائل آموزش و پرورش پرداختند و پیشنهادات خود را ارائه کردند. 

وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار با اشاره به چند کلیدواژه درباره آموزش و پرورش‌ گفت: کلیدواژه اول «آینده» است، ما هر تصمیم‌ و هر تصویری که از آینده می‌خواهیم، باید امروز بذر آن را بکاریم. ‌نسلی که امروز تربیت می‌شوند کسانی هستند که باید گام دوم انقلاب را اجرا کنند. ما هرچقدر در دوره‌های کودکی سرمایه‌گذاری کنیم اثر‌گذاری‌ آن در آینده بیشتر است. امروز مساله ما مهارت‌آموزی است، آسیب‌های اجتماعی است، رفتارهای درست فرهنگی و اجتماعی است، همه این‌ها از مدرسه نشات می‌گیرد. اگر ما در مسیر پیشرفت خودمان مدیرت و اقتصاد و فرهنگ قوی می‌خواهیم، اگر از مسیری غیر از مدرسه‌ آن را پیگیری کنیم به بیراهه خواهیم رفت.

رضامراد صحرایی کلیدواژه دوم را «آیینگی» اعلام کرد و گفت: ‌آموزش و پرورش آیینه عملکرد ما مسئولان است. اتفاق بدی که افتاده است این است که آیینه را نگاه می‌کنیم و میشکنیم. اگر در آیینه آموزش و پرورش‌، کاستی می‌بینیم باید برطرف کردن آن را در خودمان جست‌وجو کنیم.

صحرایی با بیان اینکه راه‌حل مسائل آموزش و پرورش این است که ابتدا از درون خود را اصلاح کند، گفت: باید ابتدا ظرفیت‌های درون‌زا را بشناسیم. باید بخش‌های مختلف آموزش و پرورش با هم رابطه و ارتباط درست با هم داشته باشند. ما اگر بخواهیم کار مهم و بزرگ انجام دهیم و اثرگذار باشیم، کارهایی از جنس عملیاتی و اجرایی نیاز داریم. امروز آموزش و پرورش به تحول شناختی نیاز دارد، یعنی بخش‌ها به هم نزدیک شوند. اگر با هم کار کنیم به توان هم خواهیم رسید. 

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه راه‌حل و مسأله ما همزمان «معلم» است، گفت: ‌معلم باید هم از نظر تخصصی و عمومی و هم حرفه‌ای تقویت شود.‌ 

وی همچنین بر رفع موانع همکاری مردم در اداره امور تاکید کرد و گفت:‌ ۷۲‌ میلیون مترمربع فضای اردوگاهی داریم و باید از این فضا برای اردوهای دانش‌‌آموزی به خوبی استفاده کنیم. ‌ما نسبت به مسایل علم داریم اما حلم‌ نیز خیلی مهم است.‌ باید عالمانه و حکیمانه با مسائل برخورد کنیم.  آموزش و پرورش ظرفیت‌های خیلی مهمی دارد. باید مردمی‌سازی در آموزش و پرورش تعریف شود. باید مدل تعامل مشخص شود. بنده صادقانه  عرض می‌کنم که به مسأله مردمی‌سازی اعتقاد کامل داریم اما باید سازوکار آن مشخص شود. موضوع تعامل چه باید باشد و از کجا شروع شود. 

وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت سند تحول بنیادین و اجرای آن از سوی همه دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: ‌بعضی‌ها سند تحول را به سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش فروکاهیدند، در حالی که نام اصلی آن «سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت» است. سند تحول بنیادین ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت است و ما مسئول پیگیری و اجرای آن هستیم، بقیه وزارت‌خانه‌ها باید در اجرای آن کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار