میرزاده: طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی نیازمند بررسی‌های کارشناسی است

امضای ما پای این طرح صرفا برای این است که این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد

تهران (پانا) - سخنگوی کمسیون آموزش مجلس طرح «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» را نیازمند بررسی‌های کارشناسی دانست و تاکید کرد که هدف از امضای این طرح اولویت دادن و در دستور کار قرار دادن در مجلس است و محتوای آن به طور کامل مورد تایید نیست.

کد مطلب: ۹۵۹۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
میرزاده:  طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی نیازمند بررسی‌های کارشناسی است

میرحمایت میرزاده درباره طرح «رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» که قرار است در مجلس بررسی شود، گفت: «مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کرده‌اند که اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. باید زبان خارجی و زبان علم بلد بود اما زبان خارجی و زبان علم فقط انگلیسی نیست.»

او ادامه داد: «منابع ارزشمند زیادی در دیگر زبان‌های زنده دنیا وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته و به دانش‌آموزان آموزش داده شود. به غیر از آن طبق اصل 15 قانون اساسی هم باید ابتدا به زبان های قومی و محلی خود بها دهیم.»

میرزاده گفت: «از طرف دیگر زبان‌های بین المللی زیادی در محافل علمی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ما دست و پای خود را بسته‌ایم و تمام تمرکز خود را بر روی زبان انگلیسی گذاشته‌ایم در حالی که این زبان فقط یکی از چند زبان بین‌المللی زنده و پرکاربرد در دنیاست.»

او افزود: «این طرح در صورت تصویب قرار است این امکان را به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما بدهد که فرصت برابر برای آموزش همه زبان‌ها را فراهم کنند.»

سخنگوی کمسیون آموزش مجلس درباره انتقاد‌هایی که به این طرح وارد می‌شود، گفت: «نکته اول در این باره این است که این طرح نیاز به چکش‌کاری جدی دارد و باید در کمسیون آموزش مجلس بررسی شود. حرف اصلی ما این است که نباید آموزش زبان‌های بین المللی در مدارس و موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها حالت اجباری به خود بگیرد. هر منطقه‌ای که پتانسیل، ظرفیت و متقاضی و مشتری برای آموزش یک زبان بین‌المللی و یا قومی و محلی را دارد به آن بپردازد.»

او درباره انتقاد از برخی مفاد این طرح که آموزش زبان را کاملا خصوصی می‌کند نیز گفت: «قرار نیست آموزش زبان خصوصی شود. مدارس دولتی طبق قانون اساسی در تمام نقاط کشور هست و خواهد بود. اما تعداد داوطلب برای آموزش زبان دوم مهم است. به طور مثال در یک منطقه تقاضا برای یادگیری زبان آلمانی فراهم است و اما برای زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست. خب لزومی ندارد در آن منطقه زبانی که متقاضی ندارد آموزش داده شود.»

میرزاده که خود یکی از امضاکنندگان این طرح است در ادامه گفت: «این قانون نیست و یک طرح اولیه است. این طرح اولیه از 10 کانال تخصصی رد می‌شود و در آن جا به طور کامل بررسی می شود. امضای ما پای این طرح صرفا برای این است که این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد. ممکن است امضاکنندگان این طرح چند صفحه اصلاحیه و یا نظر کارشناسی جدید داشته باشند که بخواهند به آن اضافه کنند.»

او این طرح را نیازمند بحث‌های جدی کارشناسی دانست و گفت: «هدف از امضای این طرح اولویت دادن و در دستور کار قرار دادن است نه اینکه محتوای آن را صد در صد تایید کنیم. تک تک امضاکنندگان این طرح پیشنهادهایی دارند و هنگام بررسی در کمسیون تخصصی درباره آن بحث می‌شود و نظرات کارشناسی اعمال می‌شود. بعد که این طرح تبدیل به قانون شد می توان بر روی آن بحث کرد.»

میرزاده در پایان گفت: «احساس من این است که تغییراتی در این طرح رخ می‌دهد که امکان اجرایی شدن آن در تمامی مناطق کشور باشد. کارشناسان دستگاه‌های ذیربط مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و تالیف کتب درسی و... نیز باید در این باره نظر دهند.
تا تصویب این طرح کار زیاد است نظر من این است که دوستان رسانه در رسانه‌ای کردن این طرح خیلی عجله نکنند و بگذارند این طرح بررسی و کارشناسی دقیق شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار