نمایش بدون سند آمریکا و عربستان علیه ایران

تهران (پانا)- نمایش تازه عربستان سعودی و آمریکا علیه ایران همچون دادگاهی که قاضی با تبانی و بدون هیچ سند معتبری متهم سازی می کند شده است، نمایشی که سعودی‌ها تنها به پشتوانه اتحاد با آمریکا به راه انداخته‌اند و هر روز منطقه را پرتنش‌تر از قبل می‌کند.

کد مطلب: ۹۵۴۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
نمایش بدون سند آمریکا و عربستان علیه ایران

ماجرا از حمله حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان (آرامکو) آغاز شد، حمله‌ای که آنها به صراحت اعلام کرده‌اند در پاسخ به حملات چندین ساله سعودی به یمن و کشتار مردم و از بین بردن تمام زیرساخت‌های این کشور است.

بامداد روز شنبه بود که 10 فروند پهپاد ارتش یمن توانستند آسیب‌های گسترده‌ای به تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص عربستان سعودی وارد کنند اما در همان ساعات اولیه اقدام یمن مقام های آمریکایی از جمله وزیر امور خارجه این کشور در اقدامی عجولانه انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند تا بتوانند بار دیگر با فرافکنی فضا را در منطقه تغییر دهند.

البته که مقام های ایرانی سکوت نکردند. هر گونه اتهام رد شد و ایران بار دیگر در پیامی رسمی که روز دوشنبه از طریق سفارت سوئیس به آمریکا رسید هشدارهای لازم را داد. اینکه ادعاهای رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا کذب است و تهران به هر گونه اقدام احتمالی واشنگتن پاسخی صریح خواهد داد، پاسخی نظامی که محدود به «منشا تهدید» نخواهد بود.

هیاهوی بی سند

با این حال ماجرا به همین جا ختم نشد. عربستان سعودی در خبرهای فوری و به نقل از ولیعهد اعلام کرد که این کشور اسناد و مدارک دست داشتن ایران در حمله به عربستان را چهارشنبه شب منتشر خواهد کرد، هیاهویی که به یک نمایش بدون سند ختم شد.

اجرای نمایش سعودی با ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن بود. او عصر روز گذشته با چهره ای عصبی در مقابل دوربین های رسانه های جهان در ریاض ایستاد. مالکی قطعات باقی مانده از تعدادی موشک را نمایش داد و مدعی شد که متعلق به ایران است، اقدامی که تداعی کننده نمایش دیگری از سوی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل بود که در همان زمان هم بی نتیجه ماند.

مالکی مدعی شد که تحقیقات عربستان که البته در اختیار متحدشان(آمریکا) نیز قرار گرفته نشان می دهد که ایران قطعا در حمله به آرامکو دست داشته و البته حمله از یمن انجام نشده است، هر چند که او با وجود ادعای قبلی عربستان که تأکید داشت حمله از ایران انجام شده نتوانست محل حمله را اعلام کند و در پاسخ به سوال خبرنگارانی که از او خواستند بگوید چطور می خواهد مکان دقیق حمله را مشخص کند تنها چهره اش برافروخته تر شد و گفت در این باره قرار است تحقیقات بیشتری انجام شود.

سخنگوی ائتلاف سعودی در ادامه این نمایش گفت که در حمله به تاسیسات نفتی عربستان از ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز استفاده شده است و پهپاد‌ها به سیستم مکان‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) مجهز بوده تا حمله دقیق‌تر انجام شود.

او در ادامه این نمایش ادعا کرد که این موشک‌ها ساخت سپاه پاسداران است و روی آن کلمه «یا علی» حک شده است. او عکس‌هایی از خسارات وارد شده به تاسیسات نفتی و همچنین باقی‌مانده موشک‌ها و تسلیحات نظامی به کار رفته را هم به خبرنگاران حاضر در جلسه نشان داد. مالکی در ادامه ادعا کرد که دخالت ایران در تجارت بین‌المللی یک تهدید مشترک است.

آب پاکی حوثی‌ها روی دست سعودی

اما همزمان با این نمایش سعودی سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری که در صنعا در حال برگزاری بود آب پاکی را روی دست عربستان ریخت.

به گزارش فارس، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که «نیروهای ما قادر به ساخت و تولید پهپاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند».

یحیی سریع در ادامه اعلام کرد که «هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو پس از رصد دقیق هوایی صورت گرفت».

او در واکنش به ادعای دیروز وزیر انرژی عربستان سعودی درباره بازگشت روند عادی تولید نفت عربستان گفت که «خسارت‌‌های وارده به آرامکو خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که مقامات سعودی آن را عنوان کردند».

او گفت که «امریکا تلاش می‌کند در راستای تقلیل اهمیت حملات پهپادی یمن به آرامکو، تصاویر جعلی را منتشر کند. تصاویری که امریکا آن را منتشر کرده برای تحقیر عملیات «توان بازدارندگی2» است، این در حالی است که خسارت‌های گسترده‌ به تاسیسات نفتی سعودی خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصاویر امریکایی نشان می‌دهد».

یحیی سریع در رد اتهامات مطرح شده علیه ایران درباره اینکه این کشور با شلیک موشک‌های کروز تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده است، گفت که «عملیات توان بازدارندگی2 با استفاده از چند فروند پهپادی که امروز برای اولین ‌بار از آن رونمایی خواهد شد، صورت گرفت».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که «پهپادهای جدید یمن قادر به حمل چهار راکت مجهز به کلاهک انفجاری هستند».

او افزود: «آتش‌سوزی ناشی از حملات پهپادی یمن به مدت چند ساعت به طول انجامید و دستگاه‌های مربوطه عربستان نتوانستد آن را زود مهار کنند. آیا منطقی است که خسارت‌های وارده به تاسیسات نفتی آرامکو فقط آن چیزی باشد که تصاویر ماهواره‌ای امریکا نشان داده است؟»

وی بار دیگر به کشورهای متجاوز به یمن و در راس آن عربستان و امارات هشدار داد که «در پاسخ فوری به تجاوزات دشمن درنگ نخواهیم کرد».

سرتیپ یحیی سریع ادامه داد: «به امارات می‌گوییم که فقط انجام یک عملیات ما، هزینه سنگینی را برای شما به همراه خواهد داشت و از آن به‌ شدت پشیمان خواهید شد».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن به صراحت به ابوظبی هشدار داد که «برای نخستین‌بار اعلام می‌کنیم، برای حمله به امارات به خصوص دوبی و ابوظبی، ده‌ها هدف در بانک اهدافی خود در اختیار داریم».

او در ادامه این نشست خبری خواستار توقف حملات ائتلاف سعودی شد و خطاب به متجاوزان گفت: «دست از تجاوزات و محاصره خود علیه یمن ‌بردارید تا در امان بمانید».

یحیی سریع با بیان اینکه «یمن امروز قوی‌تر و محکم‌تر از هر زمان دیگر است» افزود: «به کشورهای متجاوز می‌گوییم که اگر امنیت و سلامت تاسیسات و برج‌های شیشه‌ای خود را می‌خواهید، یمن را ترک و به حال خودش بگذارید».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن خطاب به اماراتی‌ها گفت که «اکنون باید بیش از هر زمان دیگری، هشدارهای ما را جدی بگیرید.»

یحیی سریع خاطرنشان کرد: «دیگر خون یمنی‌ها هدر نخواهد رفت و کودکان ما به دلیل محاصره یمن نخواهند مُرد».

او متذکر شد که «دلبستگی دشمنان یمن به سلاح‌های امریکایی و اروپایی بی‌فایده است، چون سلاح‌های غربی نتوانسته پهپادهای ما را سرنگون و حتی با آن مقابله کند.»

تحریم تازه

اما ماجرا برای آمریکا و عربستان ادامه دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که ضد و نقیض گویی هایش برای افکار عمومی جهان تبدیل به مضاح شده است، در حالی که همین چند روز پیش می‌گفت که تمایلی به جنگ با ایران ندارد و در صورتی که بخواهد اقدامی علیه ایران انجام دهند عربستان باید هزینه آن را بپردازد، حتی از سعودی‌ها هم پیش‌دستی کرد و قبل از آغاز نمایش مالکی در توئیتی از تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد که ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر نیز مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا راهی ریاض شد تا به گفته برخی تحلیلگران از مقامات ریاض دلجویی کند. او در توئیتی که از عربستان منتشر کرد نوشت که «با ولی‌عهد محمد بن‌سلمان دیدار کردم تا در خصوص حمله بی‌سابقه به زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی گفت‌وگو کنیم. آمریکا در کنار عربستان سعودی می‌ایستد و از حق این کشور برای دفاع از خود حمایت می‌کند. رفتار تهدیدآمیز رژیم ایران تحمل نخواهد شد.»

در کنار این نمایش خبرهای تأیید نشده ای از حمله جنگنده‌های سعودی به پایگاه‌های ایران در سوریه منتشر شد و برخی خبرها نیز از حملات موشکی یمن علیه مواضع ارتش سعودی در شهر جیزان خبر دادند.

با چنین احوالی در حالی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اتهامات اخیر امریکایی‌ها در خصوص دخالت تهران در حمله یمنی‌ها به تأسیسات آرامکو هشدار داد که «امریکا به جای اینکه دنبال فرافکنی باشد، دنبال نگاه کردن به واقعیات باشد.» به نظر می رسد آمریکا در کنار سعودی همچنان در حال فرافکنی است و روزهای آینده برای منطقه روزهای حساسی خواهد بود.

وزیر خارجه ایران دیروز در پیامی به کشورهای منطقه گفت: «پیام ما به کشورهای منطقه این است که ما همواره خواهان گفت‌وگو و تعامل و رفع سوءتفاهمات از طریق گفت‌وگو و تعامل بودیم و این خواسته ماست. ما همه در این منطقه هستیم و در این منطقه خواهیم بود. دیگران می‌‌آیند و می‌روند و از دیگران نمی‌شود امنیت خرید. دیدند هر مقدار هزینه تسلیحاتی کنند برای‌شان امنیت ایجاد نمی‌کند ولذا بهتر است به منطقه برگردند و به خودشان و همسایگان‌شان نگاه کنند و امنیت را با هم تولید کنیم و حتما بهتر می‌توانیم زندگی کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار