سلحشوری، نماینده مجلس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

شورای نگهبان به کدام ماده لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» ایراد گرفته است

تهران (پانا) - عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خبر داد و گفت این لایحه بعد از بررسی در کمیسیون قضایی مجلس به شورای نگهبان خواهد رفت و به زودی به قانون تبدیل خواهد شد.

کد مطلب: ۹۲۰۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
شورای نگهبان به کدام ماده لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» ایراد گرفته است

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره ایراد شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اظهار کرد: ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه گرفته مربوط به مجازات‌ها و سرپرستی است و مشکل جدی در زمینه رفع ایرادات وجود ندارد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در زمینه تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نگرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: لایحه مذکور مجددا از شورای نگهبان به مجلس ارجاع شد و در اختیار کمیسیون مربوط قرار گرفت تا ایرادات برطرف شود. ایرادات مربوط به ماده 9 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است که اکنون برطرف شده و از کمیسیون قضایی عبور کرده است و باید برای تایید در اختیار شورای نگهبان قرار بگیرد.

وی افزود: طبق ماده 9 لایحه، هرگاه بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، نبود مهارت یا رعایت نکردن نظامات از سوی والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی کودک و نوجوان یا اشخاصی که مراقبت از کودک و نوجوان را برعهده دارند یا در امور مربوط به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند، باعث فوت کودک، فقدان یکی از حواس یا قطع و نقص عضو، جراحت سر و صورت و یا گردن و سایر صدمات به کودک شوند، به حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.

سال 81 قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان، مشهور به قانون «کودک‌آزاری» با 9 ماده تصویب شد. با توجه به خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال 87 در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به 49 ماده کاهش یافت و در تاریخ 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. این لایحه سرانجام دوم مرداد 97 به صحن علنی مجلس رفت و با 158 رای موافق، 18 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر کلیات این لایحه را که به 51 ماده افزایش یافته است را تصویب کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار