در گفت‌وگو با پانا؛

جعفرزاده: توزیع یارانه 45 هزار تومانی بین مردم از ابتدا اشتباه بود

قانون هدفمندی یارانه‌ها از مسیر خود منحرف شده است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است توزیع ماهانه 45 هزار تومان بین اقشار مختلف مردم اشتباه بوده است و نتیجه آن نیز این شده است که قانون هدفمندی یارانه‌ها به طور کلی امروز از مسیر اصلی خود منحرف شده است.

کد مطلب: ۸۹۲۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
جعفرزاده: توزیع یارانه 45 هزار تومانی بین مردم از ابتدا اشتباه بود

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره با به انتقاداتی که اخیرا نسبت به قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور مطرح شده است، اظهار کرد: «از سال 89 تا سال 96 بالغ بر 960 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت شده که از این رقم حدود 320 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار به مردم داده شده است.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه یارانه نقدی از موارد یارانه آشکار و سوبسید سوخت از مصادیق یارانه پنهان محسوب می‌شود، گفت: «در شرایطی یارانه به مردم پرداخت می شود که یا تاثیری بر زندگی آنها ندارد یا به دلیل عدم شفافیت مردم اطلاعی از یارانه ندارند.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به عدم افزایش قیمت بنزین در سال‌های اخیر و مغایرت این مسئله با قانون هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد: «قیمت هر لیتر بنزین با نرخ فوب خلیج فارس، 37 سنت است که اگر نرخ دلار را 10 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت هر لیتر بنزین باید 3 هزار و 700 تومان شود در حالی که مردم بنزین را هزارتومان تهیه می‌کنند. این یعنی اینکه دولت برای هر لیتر بنزین 2 هزار و 700 تومان یارانه می‌پردازد.»

او ادامه داد: «از این رو اگر قیمت بنزین 500 تومان شود در واقع دولت باید 3 هزار و 200 تومان یارانه بنزین ارائه دهد که این مبلغ در حقیقت از جیب مردم پرداخت می‌شود ولی مردم از آن بی‌اطلاع هستند که اصطلاحا به آن یارانه پنهان گفته می‌شود.»

چاره‌ای جز بازگشت به مسیر اصلی هدفمندی یارانه‌ها نداریم

او در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید براینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها به هدف اصلی خود نرسید، خاطرنشان کرد: «قانون هدفمندی به منظور منطقی کردن استفاده از حامل‌های انرژی بود ولی امروز از ریل‌گذاری اصلی آن فاصله گرفته‌ایم. زاویه ما در ابتدا با ریل هدفمندی شاید 5 تا 6 درجه بود اما به مرور زمان فاصله بیشتر شده است. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به مسیر اصلی و ریل تعیین شده برای هدفمندی یارانه‌ها بازگردیم.»

این عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهدافی که در ابتدا برای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: «یکی از اهداف، منطقی کردن قیمت حامل‌های انرژی بود تا از آن طریق در کشور صرفه‌جویی نیز ایجاد شود. همچنین با توجه به محدودیت منابع، پول کمتری را برای حامل‌های انرژی خرج کنیم تا به جای اینکه سوبسید بدهیم منابع را در جای دیگر هزینه کنیم ولی عملا این مسئله محقق نشد.»

او با اشاره به توزیع نقدی یارانه بین اقشار مختلف مردم، گفت: «به نظر من از ابتدای امر و تصویب این قانون، توزیع کردن این پول و پخش کردن هر چه درآمد کسب کرده‌ایم تحت عنوان یارانه نقدی 45 هزار تومانی بین مردم، اشتباه بوده است.»

مردم باید بدانند کشور را بدهکار کرده‌ایم

این نماینده نزدیک به اعتدالگرایان بهارستان ادامه داد: «امروز به جایی رسیده‌ایم که با قدرت می‌توان گفت که قانون هدفمندی یارانه‌ها، چیزی که امروز در کشور اجرا می‌شود، نیست. ماده 7 این قانون تاکید کرده است که باید در کشور قانون تامین اجتماعی تهیه شود تا به وسیله آن قانون نیازمندان، بی‌سرپرستان، بد سرپرستان و معلولان تحت پوشش قرا گیرند. هدف از قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش درآمدهای دولت بود ولی امروز عملا چنین وضعی ایجاد نشده است.»

جعفرزاده عدم بیان حقایق به صورت آشکار و بی‌پرده به مردم را دلیل انحراف ایجاد شده از مسیر قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: «همه این مشکلات از جایی ایجاد شد که به دلایل مختلف حقایق را به مردم نگفتیم. اضطراب اعتراض مردم و رای ندادن آنان را می‌توان جان مایه این انحراف از اجرای قانون دانست. اگر به مردم بگوییم درآمد کشور چه میزان است و چه خرج‌هایی داریم، مردم انتظارات و خواسته‌های خود را با آن هماهنگ خواهند کرد. مردم باید بدانند در این چند سال با فروش اوراق مشارکت کشور را بدهکار کرده‌ایم. مردم باید بدانند در سال آینده 8 هزار میلیارد تومان تحت عنوان سود همین اوراق باید به دارندگان آن‌ها پرداخت شود.»

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «مردم اگر بدانند اصلاح ساختار اقتصادی صورت می‌گیرد و پول‌ها در جای درست خود هزینه خواهند شد، نه اعتراض می‌کنند و نه با صندوق‌های رای قهر می‌کنند ولی برای این کار فرد شجاعی می‌خواهیم که وابسته به رای نباشد و واقعیت‌ها را ی‌پرده به مردم بگوید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار