وزیر آموزش و پرورش در آیین تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش:

نشان ملی معلمی به‌زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد

وزیر فرهنگ: در دولت مردمی جزیره‌ای عمل نمی‌کنیم؛ همه موظف هستند در کنار آموزش و پرورش باشند/ خسروپناه: آموزش و پرورش نه تنها اولویت بلکه باید «اولیت» داشته باشد

تهران (پانا) - آیین تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش عصر امروز با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۷۳۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
نشان ملی معلمی به‌زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد

رضامراد صحرایی در این آیین با بیان اینکه در دو هفته اخیر مراسم‌های خیلی خوبی برای تقدیر از معلمان برگزار شد، گفت: در شناسایی معلمان نمونه امسال یک رویکرد متفاوت و بازگشتی معکوس به مدرسه داشتیم و اتفاق خیلی خوبی افتاد. همچنین یک گفتمان خیلی خوب برای تکریم معلمان در کشور ایجاد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۹۰۰ هزار معلم در ۶۰۰ هزار کلاس درس مشغول ساختن آینده هستند، گفت: معلمان معمار آینده کشور هستند. رهبر انقلاب می‌فرمایند معلمان زیرساخت سرافرازی کشور را می‌سازند. اقتداری که امروز به آن می‌بالیم، جایگاه رفیعی که امروز در جهان پیدا کرده‌ایم، حرف برای گفتن داریم، حاصل تلاش همین معلمانی است که امروز شرف تکریم آن‌ها را داریم.

۱۰ سال ۱۰ وزیر! این مصداق آیینه شکستن است

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: قد هیچ کشوری، جامعه‌ای، شهری، محله‌ای بالاتر از قد معلمانش نیست. اینکه معلمان مورد تکریم قرار بگیرند، از این بابت است که اگر معلم بالا برود، جامعه بالا می‌رود. آموزش و پرورش در هر کشوری آیینه است. این معلمان عزیز پیشکسوت خاطره‌های زیادی از کسانی دارند که در آیینه نگریستند و آن را شکستند. تخفیف آموزش و پرورش مصداق آیینه شکستن است. ۱۰ سال ۱۰ وزیر، این آیینه شکستن است. 

صحرایی گفت: امروز آموزش و پرورش به مسأله اول کشور تبدیل شده است و اگر ۱۰ سال آموزش و پرورش را ۱۰ سال مسأله اول کشور قرار دهیم جهش ما صد ساله خواهد بود.

وی تاکید کرد: خود آموزش و پرورش نیاز به ترمیم، بازاندیشی درونی دارد و با همدلی و اتحادی که باید از درون خودش بجوشد اقتدار خود را پیدا خواهد کرد. آموزش و پرورش در عرض دستگاه‌های دیگر نیست. مدرسه آن جایی است که اگر شکوفا شود آینده شکوفا خواهد بود.

رضامراد صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش امروز بیش از ۴۴ درصد دولت است، گفت: برخی دائما بر کاستی‌ها تاکید می‌کنند و در نمایاندن کاستی‌ها از هم پیشی می‌گیرند. مگر کسانی که امروز مرزهای دفاع از کشور را به قاره‌های دیگر بردند در جایی غیر از آموزش و پرورش رشد کرده‌اند و تربیت شده‌اند؟! مگر کسانی که امروز نقد می‌کنند، در جایی غیر از آموزش و پرورش رشد کرده‌اند؟!. حتما کاستی هست اما نقطه‌های درخشان زیادی هم هست. باید این نقاط درخشان را بیان کرد و البته برای رفع کاستی‌ها تلاش کرد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش میتواند بسیاری از محدودیت‌ها را برطرف کند. حال معلمان اگر خوب باشد حال جامعه خوب خواهد بود. به زودی نشان ملی معلمی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهیم کرد تا معلمان در آسمان ایران نمایان شوند و راه را نشان دهند. 

فخری بالاتر از معلمان نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه با بیان اینکه هیچ فخری بالاتر از معلم نیست، گفت: معلم کار پیامبران را انجام می‌دهد. معلم جهل متعلم را به علم و آگاهی تبدیل می‌کند، این کار معلم است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه ادامه داد: معلمی که علم نافع آموزش می‌دهد، فخر است. علم باید نافع باشد. علم باید حکمت‌بنیان باشد. علم باید دارای خرد ناب باشد. ما باید دنبال علم حکمت‌بنیان برویم. 

وی اضافه کرد: اگر عالمی علم پیدا کرد ولی غرور پیدا کرد و بر شانه مردم نشست، این غلط است. ویژگی مهم پیامبر اکرم مردم‌داری و تواضع او بود. 

آموزش و پرورش نه تنها اولویت بلکه باید «اولیت» داشته باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سه شرط برای تحقق این علم لازم است، گفت: اول اینکه اولویت هر نظامی باید تعلیم و تربیت باشد. برخی از انسان‌های نادان می‌گویند این وزارتخانه فقط مصرف می‌کند و هزینه می‌کند، هزینه‌هاش زیاد است. این نادانی است، بی‌درکی است. بزرگترین سرمایه و تولید سرمایه در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. آموزش و پرورش نه تنها اولویت بلکه باید اولیت داشته باشد. این هم شرط دارد و آن هم تامین معیشت و کرامت معلم است. 

وی افزود: برای اولین بار یک وزیر آموزش و پرورش حکمت‌بنیان (رضامراد صحرایی) وقت گذاشت و نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد.  

در دولت مردمی جزیره‌ای عمل نمی‌کنیم؛ همه موظف هستند در کنار آموزش و پرورش باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، با تبریک هفته معلم به معلمان کشور، اظهار کرد: چه گوهرهایی ارزشمندتر از معلمان عزیز که همه داشته‌های اخلاقی، فرهنگی و هرآنچه که برای رشد یک انسان لازم است از طریق این شخصیت متعالی به جامع مخاطب منتقل میشود. 

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: جامعه‌ای پیشرفته است که معلمان آن در صف اول تکریم و تجلیل باشند. ما باید نسبت خود را با این هدف متعالی بسنجیم. همه همت ما در دولت مردمی بر این مهم استوار است. ما جزیره‌ای عمل نمی‌کنیم. همه ما موظف هستیم که در کنار آموزش و پرورش باشم چون همه ما جزو خانواده آموزش و پرورش هستیم. باید این سنت شایسته را تا همیشه با خود حفظ کنیم. 

وی اضافه کرد: انشالله ما قادر خواهیم بود آن منزلت واقعی را به این قشر فرهیخته برگردانیم. ما در وزارت ارشاد بنا داریم که فرهنگ تکریم از معلمان و اساتید را ارتقا بدهیم. فرزندان امروز ما با دیدن یک جامعه شاکر در مقابل اساتید و معلمان با همه وجودش نسبت به این جایگاه تواضع پیدا خواهد کرد. 

معاون عمرانی وزیر کشور و عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در آیین اظهار کرد: ما در حوزه وزارت کشور وقتی می‌خواهیم کشورها را با هم مقایسه کنیم، وقتی می‌خواهیم اقتدار کشورها را با هم قیاس کنیم، با سه شاخص این کار را انجام می‌دهیم؛ اول قدرت خدادادی، دوم قدرت اقتصادی، قدرت سوم اما که مکمل دو قدرت قبلی است، قدرت گفتمانی است. 

مهدی جمالی‌نژاد ادامه داد: علی‌رغم اینکه در کشورمان ۴۵ سال است که افت و خیز داریم اما دو اصل را همیشه داشته‌ایم، اول آن نقشه‌های شوم شیطانی که نمی‌خواسته کار ما درست انجام شود و در طرف مقابل پایمردی و استمرار معلمان که همیشه گفتمان نظام را ترویج کرده‌اند، تسریع داده‌اند. 

در پایان این مراسم با حضور وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۷۰ نفر از پیشکسوتان آموزش و پرورش قدردانی شد. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار