مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خبر داد ؛

مشاهده درخشان‌ترین ستاره در کنار ماه

البرز(پانا) -مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت : ستاره دل شیر که یکی پر نور‌ترین و مشهور‌ترین ستاره‌ها در علم نجوم، روز پنجشنبه در کنار ماه قابل رویت است.

کد مطلب: ۸۷۴۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مشاهده درخشان‌ترین ستاره در کنار ماه

مدیر انجمن نجوم آماتوری ظهار کرد: ساعت 13:07 دقیقه روز پنجشنبه 8آذر ستاره مشهور دل شیر ( قلب‌الاسد) 2/3 درجه جنوب ماه قبل از تربیع آخر قرار خواهد گرفت؛ این ستاره که پرنور ترین ستاره از صورت فلکی شیر از صورت‌های 12 گانه منطقه البروج و دارای قدر یک است؛ همچنین این ستاره از جمله ستارگان مورد توجه ایرانیان باستان بوده است.

وی در توضیح عنوان منطقه‌البروج بیان کرد: منطقه‌البروج نواری است به پهنای 18 درجه روی کره آسمان که خورشید،‌ ماه و سایر سیارات فقط در این منطقه، روی کره آسمان جابجا می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه قدر، مقدار روشنایی ستارگان است، تشریح کرد: این روشنایی برای پرنورترین ستاره قدر صفر در نظر گرفته شده است و هر چه شدت نور بیشتر شود از قدر یا همان روشنایی ستاره کاسته می‌شود به نحوی که چشم انسان در وضعیت سلامت کامل و در صورت وجود آسمانی عاری از آلودگی و دیگر آلاینده‌های نوری از جمله نور مزاحم ماه می‌تواند تا قدر۶/۵ را مشاهده کند که این کمترین میزان روشنایی ظاهری ستارگان و دیگر اجرام آسمانی محسوب می‌شود.

عتیقی ادامه داد: طبیعی است که اجرام با روشنایی بیشتر از قدر صفر را با اعداد منفی نمایش می‌دهیم برای مثال قدر ظاهری خورشید منفی ۲۶، قدر ظاهری ماه کامل منفی ۱۲ و قدر ظاهری سیاره ناهید حدود منفی ۴ است.

وی یادآوری کرد: از آنجایی که در ساعت ۱۳:۰۷ دقیقه یعنی لحظه همنشینی ستاره دل شیر و ماه، وضعیت نور روز امکان مشاهده اجرام را فراهم نمی‌کند، شبانگاه پنج شنبه زمان مناسبی برای مشاهده این واقعه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار