صعود کوهنوردان باشگاه آلپاین شیروان به قله سرآخر قوچان 

بجنورد (پانا)-محبعلی نادری یکی از پیشکسوتان و از اعضای گروه کوهنوردی آلپاین در توصیف این صعود : کوهنوردی، یعنی عشق ورزی با تابلوی نگارین طبیعت، آنجا که لبخند گلهایش، چشم ها را نوازش می کند و صدای آبشارش، در گوش جان بهترین سمفونی عشق را می نوازد، و نسیمش، مهربان تر از مادر، با دستانی لطیف، گیسوانت را نوازش می کند، صخره هایی که بی هیچ غروری نقش بر زمین شده اند تا سنگ فرش گام های استوارتان باشند.

کد مطلب: ۸۶۵۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
صعود کوهنوردان باشگاه آلپاین شیروان به قله سرآخر قوچان 

باید اهل دل بود تا نشئه فضایش، فضای جانت را سرمست از آمال و اندیشه های ناب گرداند و مصداق سخن حافظ شیراز، خطاب به غایبین باید گفت :

« ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم بی خبر از لذت شرب مدام ما »

و با چشم حقیقت بین از پنجره دل به نظاره باید نشست و این سخن لسان الغیب را زمزمه کرد :

«پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت آفرین بر قلم صنع خطا پوشش باد»

اعضای گروه کوهنوردی باشگاه آلپاین شیروان، تصمیم به صعود قله ۲۵۲۹ متری «سر آخر » در ۲۰کیلومتری جنوب شرقی قوچان گرفته اند ساعت ۵صبح از شیروان حرکت می کنیم تقریبا در کیلومتر ۱۰ جاده قوچان به چناران به تابلوی روستای هودانلو می رسیم در ابتدای ورودی به جاده فرعی، چند تابلوی بزرگ به چشم می خورد که به تمثال شهدا منقش و مزین شده است هدیه ای از جنس صلوات نثار روحشان می کنیم و وارد جاده فرعی می شویم.

با عبور از روستای هودانلو به دو راهی می رسیم جاده سمت راست مسیر رسیدنمان به مقصد است به راه خود ادامه می دهیم با گذر از روستای «کلر» در پیچ و تاب جاده از میان باغ های سرسبز می گذریم به روستای ینگه قلعه می رسیم روستای بزرگی که به زبان تاتی تکلم می کنند و در بالا دست آن سه دره پر از درختان انبوه با میوه های متنوع تا دامنه کوه گسترانیده شده اند که در کمتر جایی چنین طبیعت بکر و گسترده ای دیده بودیم.

ساعت ۷/۳۰ صبح است از ماشین ها پیاده می شویم از دره سمت چپ حرکت می کنیم بعد از هزار متر گذر از میان دره، مسیر خود را به سمت راست که به یال کوه منتهی می شود تغییر می دهیم بعد از یک ساعت پیاده روی، 45 دقیقه برای صرف صبحانه در بالادست باغات بساط می گستریم و باز هم به مسیرمان در سینه کش کوه ادامه می دهیم یال میانی که منتهی به جان پناه می شود را انتخاب می کنیم.

ساعت ۱۲ ظهر به جان پناه می رسیم استراحت کوتاهی کرده و به مسیر ادامه می دهیم، قله در سمت چپ ما قرار دارد نیم ساعت تا فتح آن راه باقی است در نوک آن تابلوی « قله سر آخر ارتفاع ۲۵۲۹ متر » چشم نوازی می کند، چند عکس یادگاری می گیریم ۲۰دقیقه بر سنگ فرش قله استراحت می کنیم وبه جان پناه بر می گردیم.

بساط نماز و نهار و استراحت را می گستریم، در ضیافتی دوستانه و بی رنگ و ریا، آنچه از نوشیدنی و خوردنی است سر سفره یکدلی و صفا چیده می شود تا ساعت ۲ بعدازظهر اتراق می کنیم و بعد از آن مسیر بر گشت را ادامه می دهیم در ساعت ۴ به وسیله نقلیه می رسیم.

تعداد اعضا ۳۰نفر بودند سرپرست گروه آقای حسن پسندیده، راهنما و جلودار سرکار خانم ها بهادری و لشکری از همنوردان قوچانی بودند که رسم میزبانی را به شایستگی بجا آوردند، عقبدار آقای عسکرپور مرد باران دیده کوهستان بود.

ساعت ۶/۳۰ عصر در سایه لطف و توفیق خداوند سالم به شیروان برگشتم در پایان از زحمات آقای پدرام یوسفیان سرپرست گروه کوهنوردی آلپاین و مخصوصا از آقای پیل پا موسس باشگاه آلپاین که زمینه برنامه های مفرح و خاطره انگیز کوهنوردی را برای جوانان شهرمان فراهم کردند تشکر و قدردانی می کنیم.

خبرنگار حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار