والی ولایت فراه افغانستان اعلام کرد:

به دنبال ترویج علم آموزی هستیم

بیرجند (پانا) - والی ولایت فراه افغانستان نیز با یادآوری وضعیت جنگ در افغانستان و در ولایت فراه گفت: ما نیز به مانند خراسان جنوبی به دنبال ترویج علم آموزی هستیم به طوری که دو دانشگاه تعلیم و تربیت و دانشگاه بامیان در این کشور ، نقاط عطفی برای پیشرفت هستند .

کد مطلب: ۸۴۹۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
به دنبال ترویج علم آموزی هستیم

صبح امروز دکتر عبدالبصیر سالنگی والی ولایت فراه افغانستان در سومین روز حضور خود در خراسان جنوبی، از کارخانه هبلکس بیرجند و شهرک صنعتی این شهر بازدید کرد.


همچنین دکتر سالنگی با حضور در دانشگاه ملی واحد بیرجند، از قسمت های مختلف آن بازدید کرد.


در جلسه بررسی همکاری های علمی مشترک میان ایران و افغانستان ، دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند ، ضمن ابراز خرسندی از حضور والی فراهم در این دانشگاه گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار دانشجو با ۳۲۸ عضو علمی و استاد در دانشگاه بیرجند فعال هستند.

مدیر دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه وجود مرکز مطالعات افغانستان در خراسان جنوبی و در دانشگاه بیرجند ظرفیت خوبی را ایجاد کرده است ،گفت: از ظرفیت ایجاد شده می توان برای انتقال دانش و دانشجو و نیز استاد استفاده کرد.


همچنین دکتر احمد بخشی مدیر مطالعات افغانستان در دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۶ استان کشور دارای مرز مشترک با کشورهای دیگر هستند گفت: طبق مسابقات ملی هر کشور برای مطالعه به یک استان کشور سپرده شده است که مطالعات افغانستان به خراسان جنوبی واگذار شده است.


دکتر بخشی در پایان صحبت‌های خود خواستار برگزاری جلسه های۳+۳ متشکل از والیان سه ولایت افغانستان و استانداران ۳ استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و شمالی شد.

دکتر امید شریعتی معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضز دانشگاه آزاد واحد بیرجند، با 7 هزار دانشجو، 83 آزمایشگاه و کارگاه ، 400 عضو هیات علمی و استاد تمام و پاره وفت و نیز مدعو فعال است.

دکتر شریعتی با اشاره به اینکه این دانشگاه جزء دانشگاه های عضو اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام است، اظهارکرد:این آمادگی را داریم که از اساتید و دانشجویان افغانستانی به خصوص اساتید و دانشجویان فراهی ، استقبال کنیم و یا استادان دانشگاه مذکور را جهت تدریس ، به افغانستان اعزام کنیم.

معاون دانشگاه آژاد بیرجند گفت:تبدیل علم به ثروت، توسعه موسسات دانش بنیان، برگزاری آموزش های کوتاه مدت ، توجه به جذب دانشجوی خارجی و جذب دانشجو در رشته های بهداشتی از افق های ترسیم شده برای آینده این دانشگاه است.

دکتر عبدالبصیر سالنگی والی ولایت فراه افغانستان نیز با یادآوری وضعیت جنگ در افغانستان و در ولایت فراه گفت: ما نیز به مانند خراسان جنوبی به دنبال ترویج علم آموزی هستیم به طوری که دو دانشگاه تعلیم و تربیت و دانشگاه بامیان در این کشور ، نقاط عطفی برای پیشرفت هستند .

دکتر سالنگی خاطر نشان کرد: با وجود این ظرفیت ها، ما نمی توانیم مراودات زیادی را انجام دهیم چون وضعیت جنگ در ولایت فراه، باعث کاهش نیروی بالقوه و بالفعل در این ولایت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار