در گفت‌وگو با پانا

سخنگوی سازمان غذا و دارو: برای تامین دارو در نقطه بحرانی قرار نداریم؛ کمبود کاذب دارویی در کشور وجود دارد 

عده‌ای به دلایل سیاسی ترجیح می‌دهند به پیشواز اوضاع بحرانی بروند که به نفع هیچکس نیست

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید که درباره شرایط دارویی در نقطه بحرانی قرار نداریم.

کد مطلب: ۸۳۸۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی سازمان غذا و دارو: برای  تامین دارو  در نقطه بحرانی قرار نداریم؛ کمبود کاذب دارویی در کشور وجود دارد 

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اخباری را که از کمبود دارو به گوش می‌رسد، نادرست دانست و به پانا گفت:‌ در همه ادوار کمبودهای دارویی در بازار وجود داشت و اقلامی هستند که همواره با کمبود مواجه بوده‌اند، این وضعی نیست که به این روزها مرتبط باشد و بتوان از آن به عنوان بحران یاد کرد.

جهانپور توضیح داد:‌ در مقاطعی مانند سال‌های 91 - 90 کمبود دارو از سیصد قلم عبور کرد و در آن زمان دچار بحران دارویی بودیم اما از آن زمان تاکنون چنین میزان کمبودی را نداشته‌ایم و رقم کمبود دارو بین 35 تا 65 در نوسان بوده است. سال گذشته حدود شصت قلم کمبود دارو داشتیم، در خردادماه با توجه به تغییرات ارزی این رقم به 65 رسید و روزهای پایانی تیرماه کمتر از 50 قلم کمبود دارو وجود داشته است و امیدواریم در مرداد به نقطه بهینه برسیم.

او تاکید کرد:‌ با توجه به وضعی که در آن قرار داریم، این میزان کمبود دارو قابل قبول است و در بحران قرار نداریم. واقعیت‌ها را می‌شناسیم و باید با توجه به آنها انتظار داشته باشیم، با مختصات کنونی کشورمان، در وضع مناسب دارویی هستیم،‌ اما عده‌ای به دلایل سیاسی یا بین‌المللی ترجیح می‌دهند بزرگنمایی‌هایی انجام دهند یا به پیشواز اوضاع بحرانی بروند که به نفع هیچکس نیست.

مشکل کمبود داروی وارفارین تا سه ماه آینده رفع می‌شود

جهانپور درباره داروی وارفارین که در فضای مجازی درباره کمبود آن انتقاد شده بود، توضیح داد: وارفارین دارویی است که تولید داخل ندارد و صددرصد وارداتی است. مساله اینجاست که یک شرکت افزایش قیمت داشته و با ثبت آن موافقت نشده است و شرکت‌های دیگر هم با توجه به نوسانات ارز و فرایند ثبت دارو، آن را قطره‌چکانی توزیع می‌کنند. این به معنای نبود دارو در داروخانه‌ها نیست و تا سه ماه آینده که محموله جدید وارفارین وارد شود و این مشکل کمبود هم برطرف می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به این که همواره شرکت‌های توزیع‌کننده دارو را نمی‌شود در این زمینه مقصر قلمداد کرد، گفت: مواردی از قصور در توزیع دارو داشته‌ایم که پیگیری می‌کنیم اما با توجه به اوضاع اقتصادی و بین‌المللی، بعضی از این اتفاقات طبیعی است و نمی‌توان تقصیرها را به گردن شرکت‌های واردکننده و پخش‌کننده دارو انداخت.

کمبود کاذب دارویی در کشور وجود دارد

او درباره داروهای سرطانی هم توضیح داد:‌ بیش از 80 درصد داروی بیماران سرطانی در داخل تولید می‌شود و مشکلی بابت آنها وجود ندارد. یک موضوع خیلی مهم، «کمبود کاذب» است، به این معنی که افراد وقتی از یک داروی خارجی استفاده می‌کنند، می‌خواهند دقیقا همان را در داروخانه پیدا کنند و هنگامی که به در بسته می‌خورند احساس کمبود پیدا می‌کنند که کاذب است. اقتصاد دارویی، این موضوع را کمبود دارو تلقی نمی‌کند چون مشابه آن وجود دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم به جای اینکه بر یک داروی خاص پافشاری شود، از داروهای تولید داخل که همان کارایی و کیفیت را دارند استفاده شود.

مکمل‌های آمریکایی دیگر در بازار نخواهند بود

مکمل‌ها هم موضوع دیگری است که جهانپور به آن اشاره کرده و گفت: بعضی، کمبود دارو را به مکمل‌ها نسبت می‌دهند در حالی که مکمل‌ها دارو نیستند و سیاست‌ها درباره آنها متفاوت است. مکمل‌های آمریکایی دیگر در بازار نخواهند بود و سایر مکمل‌ها هم به شرطی وارد می‌شوند که سه شرکت تولیدکننده داخلی سازنده آنها وجود نداشته باشد.

داروهای ایرانی با بالاترین استانداردهای جهانی تولید می‌شوند

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان گفت: وقتی بحث حمایت از تولید داخلی و کالا و کارگر ایرانی مطرح است، همه ما موظفیم در این زمینه همکاری کنیم تا کشورمان به نتیجه مطلوب برسد. حوزه دارو هم یکی از حوزه‌هایی است که مردم می‌توانند همکاری گسترده‌ای در حمایت از کالای ایرانی داشته باشند، کافی است این ذهنیت را عوض کنیم که کالاهای خارجی بهتر هستند، حداقل درمورد دارو من می‌توانم بگویم داروهای ایرانی با بالاترین استانداردهای جهانی تولید می‌شوند و کاملا قابل رقابت با موارد مشابه خارجی هستند. لازم است این پذیرش اجتماعی وجود داشته باشد که اگر داروی ایرانی واجد شرایط تشخیص داده نشود اصلا وارد بازار نمی‌شود بنابراین آنچه در داروخانه‌ها توزیع شده، کاملا قابل اعتماد و با استانداردهای حداکثری کیفی است. برای اطمینان خاطر مردم می‌گویم که ما خودمان هم از داروهای ایرانی استفاده می‌کنیم و ندیده‌ام رئیس سازمان غذا و دارو، وقتی دارویی مشابه داخلی داشته باشد، از داروی خارجی استفاده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار