معتمدی، استاد دانشگاه: آموزش وپرورش باید رفاقت رادر مدارس جایگزین رقابت کند

تهران (پانا) - پیشکسوت فرهنگی با حضور در استودیو الفبا، با اشاره به اخلال وتاثیر منفی آزمون‌ها در روند تربیتی مدارس گفت که آموزش و پرورش باید رفاقت را در مدارس جایگزین رقابت کند.

کد مطلب: ۸۱۷۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
معتمدی، استاد دانشگاه: آموزش وپرورش باید رفاقت رادر مدارس جایگزین رقابت کند

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، در ادامه سلسله نشست‌های استودیو الفبا، اسفندیار معتمدی، استاد دانشگاه و از پیشکسوتان فرهنگی و صاحب نظران تربیتی، در برنامه مهمان آشنا حضور یافت.

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌های متعدد در مدارس اظهار کرد: بزرگ‌ترین هدف آموزش وپرورش تربیت کودکانی است که تعادل روان وآرامش خاطر داشته باشند تا بتوانند مطالب درسی را عمیق تر فرا گیرند و زندگی اجتماعی مناسبی داشته باشند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز جامعه با آن رو به رو شده است؛ رقابت‌هایی است که در کلاس، مدرسه و حتی جامعه وجود دارد و خانواده‌های کودکان به جای پرداختن به دوران کودکی فرزندانشان به دنبال آمادگی فرزندانشان برای آزمون‌های تستی و پذیرش آن‌ها هستند، در حالی که هدف نظام تعلیم و تربیت این نیست، بلکه هدف پرورش و ایجاد ‌آرامش و تعادل در کودکان است تا بتوانند در جامعه با روش‌های مطلوب با یکدیگر تعامل داشته باشند.

معتمدی تصریح کرد: بین کودکان باید رفاقت باشد نه رقابت! متأسفانه رقابت‌هایی که در سال‌های اخیر در برخی مدارس می‌دیدیم امروزه به کل مدارس سرایت کرده در صورتی که در گذشته، این رقابت‌ها معمولاً در دوره دبیرستان و بالاتر بود اما در سال‌های اخیر این رقابت‌ها به سطح دبستان‌ها رسیده و خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داده است به طوری که خانواده‌ها دائما فرزندانشان را از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر می‌برند تا کودکانشان مهارت‌های تست زنی فرا گیرند و در آزمون‌های ورودی مدارس پذیرفته شوند، بنابراین؛ کودک زندگی نمی‌کند، زمانی که در آزمون شرکت می‌کند و پذیرفته نمی‌شود احساس شکست می‌کند و تلخی این شکست را تا آخر عمر احساس می‌کند.

این صاحب نظر تربیتی ادامه داد: مدرسه‌ای می‌خواهیم که هوش و استعداد کودکان را هدایت کند و نباید در یک رشته خاص آن قدر تبلیغ کنند که همه کودکان و خانواده‌های آنان فکر کنند تنها راه موفقیت فقط همان یک رشته است مانند؛ رشته‌های ‌پزشکی یا مهندسی یا رفتن به مدارس خاص.

معتمدی خاطرنشان کرد: مدرسه‌ای که ظرفیتی معادل پنجاه نفر یا بیشتر را دارد، بیش از 10 هزار نفر را تشویق می‌کنیم که در آزمون ورودی آن شرکت کند، نهایتاً 50 نفر موفق می‌شوند، اما چند هزار نفر دیگر احساس شکست و ناامیدی می‌کنند و این برای جامعه ناخوشایند است، امیدواریم آموزش وپرورش این رقابت‌های نا به جا را از فضای مدرسه خارج کند.

وی افزود: در کنار تحصیل عادی دانش‌آموزان مدیران استعدادشناس می‌توانند هوش افراد را شناسایی و به سمت رشته‌های مطلوب هدایت کنند.

عضو انجمن معلمان فیزیک شهرستان‌های تهران اظهار کرد: مرحوم دکتر شکوهی در سال‌های قبل، وقتی که سخن از مدارس تیزهوشان و مدارس مشابه آن مطرح می‌شد، کاملامخالف جداسازی کودکان بود، و می‌گفت هرچند کودکان از لحاظ استعداد در طیف‌های مختلفی قرار دارند اما اگر طیف بالا را از کلاس درس جدا کنیم، این کار ضربه‌ای به کودک جدا شده می‌زند و یک کودک متعادل نخواهد بود و دانش‌آموزان دارای هوش بالا می‌توانند تحرک خوبی را در بین سایر دانش‌آموزان به وجود آورند، و نباید واژه‌های ضعیف، متوسط و قوی را به کودکان نسبت داد زیرا ممکن است یک کودک فعلا نتواند استعدادش را بروز دهد اما اگر شرایط متعادلی وجود داشته باشد در آینده استعدادش شکوفا می‌شود، چنانکه بسیاری از بزرگان در کودکی افراد معمولی بودند اما در بزرگسالی استعدادهایشان را کشف کردند.

معتمدی در ادامه به خاطرات کاری که در طول سی سال با خانم توران میرهادی کسب کرده بود اشاره کرد وافزود: خانم میرهادی مخالف رقابت ناسالم کودکان بودند و معتقد بود رفاقت سالم به جای رقابت ناسالم باشد و بیشترین تلاش وی، ممانعت از رقابت بین کودکان بود و تلاش می‌کرد هر کودکی را با هدایت استعدادهایش به بالاترین سطح برساند.

گفتنی است این استاد 80 ساله وپیشکسوت فرهنگی نویسنده 54 عنوان کتاب با موضوعات مختلف از جمله 30 عنوان کتاب کمک آموزشی وتعداد زیادی از مقالات علمی آموزشی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار