مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی: آموزش یکپارچه و عادلانه از اولویت‌های آموزش‌وپرورش استان است

مشهد (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگوی زنده رادیویی سیاست ها و برنامه های راهبردی دستگاه تعلیم و تربیت استان را تبیین کرد.

کد مطلب: ۸۰۱۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی: آموزش یکپارچه و عادلانه از اولویت‌های آموزش‌وپرورش استان است

قاسمعلی خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگوی رادیویی در برنامه "شباهنگام"مرکز خراسان رضوی ضمن گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی و با تاکید بر تلاش بی وقفه در جهت ارتقا سطح تعلیم و تربیت استان بیان داشت: دستگاه تعلیم و تربیت خراسان رضوی به عنوان یکی از پهن پیکرترین ادارت کل با قریب یک میلیون و دویست هزار دانش آموز و حدود 90 هزار همکار شاغل فرهنگی و بیش از هزار پیشکسوت گرانقدر حدود 9 درصد دانش آموران کشور را به خوداختصاص می دهد در عین حال در اجرای برنامه ها و ارائه طرح های نو و بدیع در کشور پیشتازبوده است و بدون شک این مهم به همت همه دست اندرکاران ،فرهنگیان ،مربیان ،اولیا و دانش آموزان این استان بوده و ما نیز تلاش خواهیم کرد با استعانت از خداوند سبحان و ائمه اطهار (علیهم السلام)این مسیر را ادامه دهیم.
وی توسعه پایدار را در گرو توسعه منابع انسانی دانست و تصریح کرد:تنها راه تحقق توسعه منابع انسانی توجه ویژه به آموزش و پرورش است و از همین روی باید به توجه به بند بند سند تحول
بنیادین آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین برنامه نظام آموزش و پرورش در جهت تربیت تمام ساحتی دانش آموزان برای زندگی ایرانی - اسلامی همت گماریم.
خدابنده ضمن تاکید بر لزوم سرعت بخشی به روند تحولات خاطر نشان کرد:امروز نیاز داریم توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از حالت شعار زدگی به سمت عمل گرایی سوق دهیم و محیط مدارس را به گونه ای جذاب سازیم که دانش آموزانمان با شادی و انگیزه مضاعف وارد مدارس شوند .
وی ادامه داد: معلمان زحمت کش . همکاران گرانقدر ،با انگیزه و پرتلاش ما مهم ترین سرمایه ها و کلیدی ترین رکن این تحولات در آموزش و پرورش هستند و به شخصه سخت بر این باورم که هرگونه تحولی با عزم راسخ این عزیزان میسر است و لذا تلاش در جهت ارتقا منزلت و معیشت فرهنگیان عزیز از مهم ترین اولویت های برنامه ای ما خواهد بود.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی سیاست زدگی و سهم خواهی از آموزش و پرورش را ازمهم ترین عوامل غفلت ار ماموریت های اصلی این دستگاه دانست و افزود:نگاه فراجناحی و غیر سیاسی به آموزش و پرورش و انتخاب مدیران توانمند و رعایت شایسته سالاری باید به عنوان هسته اصلی سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها قرار گیرد و تنها در این صورت است که تحول در آموزش و پرورش رخ خواهد داد.
خدابنده همچنین با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش به مدیریت آموزشگاهی به عنوان قلب تحولات در نظام تعلیم و تربیت بیان کرد:برای ارتقا مدیریت آموزشگاهی ،نظام حفوفی و پاداش دهی مدیران باید به گونه ای تقویت شود که همه معلمان انگیزه قوی برای مدیریت داشته باشند تا از میان انبوه علاقه مندان کسانی که دارای مهارتهای ادراکی ،فنی و دانش مدیریتی هستند انتخاب و به عنوان راهبران آموزشی عمل کنند.
وی همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت های درون و برون سازمانی آموزش و پرورش گفت: امروزه دوران مشارکت تعاملی است و لذا استفاده از ظرفیت های بخش غیر دولتی و دولتی، بهره مندی از توان بخش خصوصی،مشارکت مجمع خیرین ساز ،تلاش در جهت جذب منابع جدید ،افزایش بهره وری و مدیریت بهینه منابع راه حل مشکلات موجود است.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه ضرورت تدوین برنامه ای مدون درزمینه فعالیت های فرهنگی و پرورشی بیشتر از گدشته حس می شود افزود: ایجاد نشاط در مدارس،پیشگیری از آسیب های اجتماعی ،ایجاد همدلی و همگرایی و افزایش سرمایه های اجتماعی بابهره مندی از ظرفیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،بسیج دانش آموزی،اتحادیه انجمن های اسلامی ،سازمان دانش آموزی،شوراهای دانش آموزی و انجمن های علمی و ادبی دانش آموزان میسر خواهد بود و اولویت قرار دادن برنامه های قرآن ،عترت ،نماز و ترویج و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و فرهنگ ایثار و شهادت و به طور ویژه توجه به سیره منور رضوی ازاولویت های برنامه ای آموزش و پرورش خراسان رضوی در حوزه فرهنگی و پرورشی خواهد بود.
وی ادامه داد: تامین سلامت جسم و روان کودکان نیز استحکام آینده جامعه را به ارمغان می آوردو لذا توجه بر توسعه تربیت بدنی مدارس و و ورزش همگانی و تغییر نگرش تسبت به تربیت بدنی از مهم ترین اولیت های کاری در این حوزه خواهد بود.
خدابنده همچنین ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت های جوانان و بانوان در پست های مدیریتی آموزش و پرورش گفت: از ظرفیت عظیم بانوان در آموزش و پرورش آنگونه که بایسته است استفاده نشده و لذا تلاش خواهیم نمود موانع شناسایی و جذب این عزیزان برطرف شود،از سوی دیگر یکی از وظایف مدیران تربیت نیرو و مدیر پروری است و بنابراین توجه ویژه و استفاده از ظرفیت های جوانان در پستهای اداری و مدیریتی مورد تاکید خواهد بود.
وی در خصوص سایر اهداف و برنامه های راهبردی مورد تاکید دستگاه تعلیم و تربیت استان گفت: آموزش یکپارچه و عادلانه ،عدالت در برخورداری از فرصت های برابر آموزشی افزایش تحت پوشش قرار دادن افراد واجب التعلیم توسعه متوازن رشته های و توجه به رشته های فنی و حرفه ای، تلاش برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل، انسداد مبادی بی سوادی و توسعه سواد آموزی، سرکایه گذاری بر آموزش عمومی ،سرمایه گذاری برای ساخت آینده بلند مدت کشور برای برخورداری از شهروندان ماهر ،قانونمند،مسئولیت پذیر و مشارکت جو ،اخلاق مدار و دیندار به عنوان اولویت های کاری در حوزه آموزش مورد تاکید خواهد بود.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با نیت خالصانه ،تصمیمات عالمانه ،اجرای شجاعانه و پرهیز از اقدامات عجولانه با اصلاح ساختارها و تمرکز زدایی و نیز سیاست گذاری درست و نظارت و ارزیابی صحیح و به موقع بتوانیم فضای تعلیم و تربیت استان را به گونه ای آماده سازیم که دانش آموزان عزیزمان ،این سرمایه های با ارزش و آینده سازان ایران را به سوی مراتب حیات طیبه رهنمون شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار