مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین؛

خانواده به عنوان اساسی ترین نهاد اجتماعی نقش بسیار موثری در تربیت فرزندان دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش بسیار مؤثری در تربیت فرزندان دارد، گفت: موفقیت نهادهای اجتماعی به موفقیت خانواده ها بستگی دارد.

کد مطلب: ۸۰۱۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
خانواده به عنوان اساسی ترین نهاد اجتماعی نقش بسیار موثری در تربیت فرزندان دارد

به گزارش خبرنگار پانا قزوین ، سالار قاسمی در جلسه انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان قزوین که با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین و جمعی از مسئولان در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد ،با انتقاد از کم رنگ شدن نقش اولیاء در تربیت فرزندان، افزود: هیچ نهادی در تربیت جای والدین را نمی گیرد چرا که در دهه های گذشته نقش والدین پررنگ تر بود و انسان های قوی تری توسط خانواده تربیت می شدند.

قاسمی تاکید کرد: مسئولیت تربیت تنها برعهده یک نظام تعلیم و تربیتی به نام آموزش و پرورش نیست بلکه خانواده در این زمینه نقش اساسی دارد.

وی اظهار کرد: تربیت نسل جوان و آینده‌سازان کشور بدون مشارکت اولیا و خانواده‌ها امری دشوار و سخت بوده که این نکته باید مورد توجه و تاکید مدیران و مسئولان مربوط قرار بگیرد تا در زمینه مشارکت‌پذیری اولیاء اقدامات جدی انجام دهند.

قاسمی اضافه کرد: در مدارس امروز مدیر مشارکت جو و اولیا مشارکت پذیر نقش اصلی در پیشرفت و موفقیت همه جانبه دانش آموزان را ایفا می کنند.

این مسئول با بیان اینکه انجمن های اولیا و مربیان یکی از ارکان مدارس بشمار می روند، افزود: هدف انجمن اولیا و مربیان مشارکت والدین در فرایند تصمیم سازی در حوزه آموزش و پرورش است.

وی مهمترین کارکرد انجمن را در مدارس نظارت بر عملکرد مسؤلان در مدارس و همکاری و مشارکت با نهاد خانواده در برنامه‌‌ریزی‌های آموزشی و پرورشی اعلام کرد و یادآور شد: عموما تقویت مناسبات بین مدرسه و خانه رویکرد اصلی این انجمن است تا زمینه اعتلای تربیتی و آموزشی نسل آینده فراهم آید..

قاسمی ارتباط مناسب بین مدرسه و خانه را از مهمترین اهداف و رویکردهای انجمن توصیف کرد و افزود: ما باید از ظرفیت بی‌نظیر خانواده و اولیا در تربیت و تعالی فرزندانشان در پیوندی عمیق بین مدرسه و خانه استفاده کنیم تا با استفاده از این ظرفیت بتوان رویکرد بهتری را در حوزه تعلیم و تربیت انجام داد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اینکه 9 هزار نفر در استان قزوین عضو انجمن اولیا و مربیان هستند ، گفت: از این تعداد سه هزار و 500 نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند که متاسفانه خروجی جلسات این انجمن قابل رضایت نیست و عملا کار کیفی انجام نمی شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش ارزشمند نهاد خانواده در تربیت افراد گفت: تربیت از خانواده آغازمی شود و براساس نظر اندیشمندان علوم تربیتی و روان شناسی قریب به 70 درصد شخصیت فرد قبل از 6سالگی شکل می گیرد و خانواده نقش مهمی در این زمینه دارد.
قاسمی با بیان اینکه اصل معجزه تربیت در خانواده است، افزود: جوامعی که خانواده را رها کرده بودند، اکنون در حال احیای این نهاد هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت:محصول تربیت فرد در خانواده، در اختیار آموزش و پرورش و مدرسه قرار می گیرد و اگر در خانواده تربیت خوبی شکل نگرفته باشد، کار زیادی از عهده آموزش و پرورش برنمی آید.
قاسمی تاکید کرد: انجمن اولیا و مربیان و آموزش و پرورش که ادامه دهنده راه خانواده در تربیت دانش آموز است، متاسفانه به دلیل توجه به اجرای برنامه های فوری دیگر مورد غفلت واقع می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار