یادگیری آسان‌تر با بهره‌گیری از قصه‌گویی در تدریس

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزشی معتقد است اگر مطالب درسی در قالب قصه طرح شود موجب تسهیل یادگیری خواهد شد.

کد مطلب: ۷۰۲۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ ابوالقاسم جامه‌بزرگ در خصوص استفاده از قصه‌گویی در آموزش‌های مدارس اظهار کرد: موضوع قصه و تمثیل در قرآن نیز مشاهده می‌شود و قصه‌‌های قرآنی بسیاری را داریم.

وی افزود:در اصول روان‌شناسی نیز مطلب پیش سازمان دهنده وجود دارد که ذهن را برای یادگیری آماده می‌کند و قصه از این نوع است. در دوره دبستان که باید بیش‌تر به جنبه تربیتی توجه کنیم، قصه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

این کارشناس آموزشی درباره استفاده از قصه در برخی دروس کاربردی مثل ریاضی و علوم عنوان کرد: در گذشته از تلویزیون مشاهده می‌کردیم که بسیاری از مفاهیم ریاضی را با استفاده از قصه بازگو می‌کردند و مثال ساده آن این است اگر بخواهیم درس جمع را به دانش‌آموزان ارائه کنیم با استفاده از قصه می‌توان به‌خوبی آن را برای آن‌ها تفهیم کرد.

جامه‌بزرگ ادامه داد: ریاضی در قالب قصه به‌خوبی می‌تواند آموزش داده شود اما متأسفانه پیشرفت خوبی در روش‌های جدید تدریس نداریم و صرفاً قالب رسمی تدریس را به‌صورت تمرین و تکرار می‌دانیم. درحالی‌که می‌توان با استفاده از روش‌های جدید تدریس و مسائل جذاب همچون قصه‌گویی کلاس درس را برای دانش‌آموزان لذت بخش کرد.

وی گفت: عموم گزارش‌هایی که دانشجویان بنده از مشاهده کلاس‌‌های درس ارائه می‌کنند، استفاده از روش‌های سنتی تدریس است و قالب‌های داستان‌گونه که می‌تواند تدریس را شیرین و یادگیری را آسان‌تر کند، در کلاس‌های درس مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس آموزشی مطرح کرد: دفتر ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش می‌توانند با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روش‌های قصه‌گویی برای تدریس را به معلمان آموزش دهند و پس از آشنا شدن معلمان با این قالب‌ها، روش‌های سنتی تدریس هم کمرنگ‌تر خواهد شد.

گفتنی است؛ بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 2 تا 5 بهمن در تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار