رئیس جمعیت هلال احمر: طرح دادرس در مدارس سراسر کشور تا سه سال آینده فراگیر می‌شود

تهران (پانا) - رئیس جمعیت هلال احمر از پوشش طرح دادرس تا سه سال آینده در مدارس سراسر کشور خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۸۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، مسعود حبیبی در گفت‌وگوی خبری درباره اجرای طرح دادرس اظهار کرد: ما در سازمان جوانان هلال احمر بیش از یک میلیون عضو داریم و به دنبال فعالیت های بشر دوستانه هستیم البته موضوع درمان را هم دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: اعضای سازمان هلال احمر گروه سنی از 5 تا 29 سال را شامل می شوند.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر بیان کرد: پنج سالگی بهترین زمان برای آغاز یادگیری است بنابراین سازمان هم آموزش های مقدماتی اعضای خود را از این سن آغاز می کند همچنین طرح دادرس برای تمام دانش آموزان پایه هشتم و به کمک آموزش و پرورش انجام می شود.

حبیبی افزود: سالانه 400 هزار دانش آموز را آموزش می دهیم که این آموزش ها شامل بانداژ، جلوگیری از خون ریزی، حمل بیمار یا مصدوم و مواردی از این قبیل است.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: پیشگیری از خونریزی و به دنبال آن جلوگیری از مرگ، اطفاع حریق از جمله آموزش‌ها در سازمان جوانان هلال احمر است.

وی گفت: در نهایت 8 آموزش پایه را به دانش آموزان می آموزیم، دانش آموزان در گروه 14 نفره باید با یکدیگر همکاری و حتی رقابت کنند، هدف این است که دانش آموزان کارهای تیمی و همکاری با یکدیگر را آموزش و تمرین کنند.

حبیبی افزود: 23 هزار دبیرستان در کل کشور داریم که در 9600 دبیرستان کانون دانش آموزی تشکیل شده است، به این ترتیب «طرح دادرس» هنوز در کل کشور سراسری نشده اما قرار است تا سه سال آینده در کل مدارس کشور عملیاتی شود.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر افزود: کمک های اولیه اگر به عنوان مبحث درسی در آموزش مدارس قرار گیرد بسیار مطلوب است زیرا در کشور تعداد حوادث بالاست و با این آموزش ها میزان خسارت‌ها کاهش چشمگیری می‌یابد.

حبیبی گفت: هشت مهارت را در هشت جلسه به طور تئوری آموزش داده و بعد از آن آموزش‌های عملی آغاز می‌شود.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: در اجرا طرح «دادرس» با کمبود منابع روبه‌رو هستیم زیرا این آموزش‌ها در کل کشور به صورت رایگان انجام می شود.

اهداف طرح دادرس، آموزش در شرایط سخت است

در ادامه محمد رحیم، معاون اداره سلامت آموزش‌وپرورش در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در طرح «دادرس» تلاش شده است تا از آموزش‌های صرف به آموزش‌های زندگی تغییر دهیم زیرا این آموزش‌ها، جزو آموزش‌های پایه زندگی به حساب می‌آید.

وی افزود: این آموزش‌ها با هدف آموزش دانش‌آموزان در روزهای سخت صورت می‌گیرد، نهضت کمک‌های داوطلبانه، نجات همچنین احیای بیماران از جمله اهداف طرح «دادرس» است.

رحیم گفت: در مدارس درسی با عنوان کمک‌های اولیه نداریم اگرچه آموزش‌های مشابهی در سایر دروس در کلاس‌های درس صورت می‌گیرد.

معاون اداره سلامت آموزش‌وپرورش گفت: در طرح دادرس تنها تعدادی از دانش‌آموزان را تحت آموزش قرار داده‌ایم و دانش‌آموزان به طور گزینه‌ای از هر مدرسه انتخاب شده‌اند در نهایت این دانش‌آموزان به عنوان سفیرانی به سایر دانش‌آموزان در مدارس خود آموزش‌های لازم را به صورت نفر به نفر انجام می‌دهند.

آموزش‌ها به زبان ساده برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است

امینی، مربی سازمان هلال احمر که از طریق ویدئو کنفرانس در برنامه حضور داشت، گفت: یکی از انواع آموزش‌ها، آموزش‌های امدادی به ویژه برای افراد علاقه‌مند به این نوع آموزش‌ها و نجات مصدومان است.

وی افزود: این آموزش‌ها در اوج سادگی بسیار اثربخش هستند، از جمله پناه گیری مبحث مهمی است زیرا دانش‌آموزان با یادگیری صحیح این امور می‌توانند خانواده خود را آموزش و در شرایط اضطرار نجات دهند.

امینی بیان کرد: دانش‌آموزان آموزش‌دیده می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن امدادهای لازم را به دیگران بدهند، به‌طور مثال جلوگیری از خون‌ریزی بخشی از انواع آموزش‌های ماست که می‌تواند به احیای فرد آسیب‌دیده کمک کند.

مربی سازمان هلال احمر تصریح کرد: آموزش جلوگیری از خفگی نیز بخش دیگری از آموزش‌هاست که دانش‌آموز آموزش‌دیده می‌تواند براساس آن جلوی خفگی فرد را بگیرد؛ این آموزش‌ها به زبان نوجوانان داده می‌شود تا برای آنان قابل درک باشد.

منظور از طرح ملی «دادرس» تربیت دانش‌آموزان آماده در شرایط سخت است. در این طرح که زیر نظر سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برگزار می‌شود دانش‌آموزان به کمک یک مربی که از دبیران خودشان انتخاب شده آموزش‌هایی از قبیل: پناه‌گیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، پانسمان، بانداژ و آتل‌بندی، تریاژ مقدماتی، حمل مصدوم، اطفای حریق و چادرزنی را می‌آموزند.
پس از آموزش این موارد هر مدرسه حداقل یک گروه 14 نفری به منظور مسابقه با مدارس دیگر به جمعیت هلال‌احمر معرفی می‌کند و در پایان دانش‌آموزان مسابقه داده و گروه برتر راهی مسابقات استانی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار