روایت انسان‌های مکانیکی در «سانتی‌متر»

تهران (پانا) - مرتضی شاه‌کرم که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «سانتی‌متر» در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد،معتقد است، تئاتر با مخاطب زنده است و پرديس تئاتر تهران را بايد با مخاطبان تئاتر آشنا كرد.

کد مطلب: ۶۹۷۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مرتضی شاه‌کرم درباره داستان این نمایش، گفت: خانواده‌ای محترم به دارایی خود چوب حراج می‌زنند تا بتوانند خانه‌ای را پیش‌خرید کرده و صاحب‌خانه بشوند. تا زمان آماده شدن خانه جدید و برای مدتی کوتاه، مجبور می‌شوند که هفت نفری در واحدی سی‌وپنج متری زندگی کنند. فضای آن واحد موقت به‌قدری کم است که محدودیت مکان به‌شدت روی زندگی آنها تاثیر می‌گذارد. تحویل خانه جدید به تعویق می‌افتد و رفته‌رفته با گذشت زمان فشارها روی پدر بیشتر و بیشتر می‌شود تا شبی که قرار است برای آن‌ها مهمان عزیزی هم بیاید و آنها جایی برای پذیرایی ندارند و .....
وی در ادامه افزود: دغدغه من همواره این بود که انسان‌ها تبدیل به انسان‌های مکانیکی شده‌اند. داستان ما درباره خانواده‌های پرجمعیت و خانه‌های کوچک است. شیوه اجرایی ما از دل نمایشنامه گرفته شده است. درنتیجه شیوه اجرایی ما بسیار بسته است
این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش «سانتی‌متر» گفت: بعد ازذ آن‌که نمایش در قالب جشنواره تئاتر شهر روی صحنه رفت، در سالن استادانتظامی خانه هنرمندان «سانتی‌متر» را به اجرای عمومی می‌رسانیم. رای‌زنی‌های اولیه انجام شده است و تنها باید فیلم کار را به این سالن ارائه دهیم.
شاه‌کرم درباره دلیل حضور خود در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت: ما در این نمایشنامه درباره اجتماع، مسکن و خانواده را مطرح می‌کنیم که سه مبحث بسیار مهم شهری و شهرنشینی است و احساس کردم برای حضور در جشنواره تئاتر شهر اثر مناسبی است.
وی در ادامه افزود: از سویی دیگر جشنواره تئاتر شهر یکی از جشنواره‌های بسیار خوبی است که در ایران برگزار می‌شود. از سویی دیگر حضور شهرام کرمی هم دلیل بسیار محکمی برای حضور گروه ما در این جشنواره محسوب می‌شود.
مرتضی شاه‌کرم درباره برگزاری ششمین دوره از جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران گفت: پردیس تئاتر خاوران مکانی فوق‌العاده برای اجرای تئاتر است، اما اگر بتوانیم از لحاظ امکانات نور و صدا سالن‌ها تجهیز شود، شرایط بهتری به‌وجود می‌آید. همچنین باید تماشاگران را بیشتر با پردیس تئاتر خاوران آشنا کرد چون تئاتر با مخاطب زنده است و باید تمهیدی اندیشید که سالن‌های این مجموعه مملو از مخاطب شود.
کارگردان «سانتی‌متر» در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: این نمایش کاری از گروه «سکوت» به سرپرستی سامان خلیلیان است. نمایشنامه «سانتی‌متر» را خودم نوشته ام و کارگردانی آن را هم برعهده گرفته‌ام و البته به‌عنوان بازیگر هم در این نمایش حضور دارم. محسن پوشایی، مسعود شامی، پروا آغاجانی، ابتسام بغلانی، ماهان عابدی، سارینا رزاق‌مرندی و ابوالفضل جلیلیان دیگر بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به پروا آغاجانی؛ دستیار، برنامه‌ریز و طراح لباس، میلاد خرمن‌بیز؛ طراح صحنه اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار