یک پیشنهاد کتابخانه‌ای/۳۷

مقاله نویسی در مطبوعات

واحد آموزش پانا: تعداد زیادی از روزنامه نگاران و نوخبرنگاران صاحب‌قلم مایلند؛ دیدگاه‌های خود را در مورد مسائلِ حوزه‌های مختلف بنویسند تا دیده شوند. آنان می‌خواهند با ‌عنوان "ستون‌نویس" شناخته شوند، چون گمان می‌برند این‌گونه مؤثرتر می‌توانند نقش روزنامه نگاری خود را ایفا کنند اما مقاله نویسی در مطبوعات شرایطی داردکه این کتاب می‌تواند شما را با آن آشنا کند.

کد مطلب: ۶۹۵۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد

مؤلف کتاب " مقاله نویسی مطبوعات" مرحوم " حسین قندی" _روزنامه نگار و استاد مسلم این حرفه_ است. او در معرفی کتابش گفته است؛ کتاب حاضر حاصل بیش از چهل سال تجربه روزنامه نگاری و تحقیق و پژوهش در تاریخ این رشته و تدریس علمی آن در دانشگاه است.

او ادامه می‌دهد این نوشتار نه کامل‌ترین کتاب، بلکه نخستین کتابی است که از زاویۀ دید متفاوت، به شیوه مقاله نویسی در مطبوعات می‌پردازد و ضمن ارائه تکنیکهای کاربردی در نگارش آن به انواع مقاله در مطبوعات، جایگاه، حدود، مسئولیت‌ها و نحوه ارائه هر کدام اشاره داشته‌است.

کتاب شامل 6 فصل است؛ در فصل اول به کلیات و تاریخچه مقاله نویسی پرداخته شده است.

دومین فصل که کاملاً کاربردی و یاری دهندۀ مقاله نویسان است ضمن اشاره به تعریف مقاله مطبوعاتی از ارکان مقاله نویسی نام برده شده و نحوه نوشتن مقاله آموزش داده شده است: از پیدا کردن و شناخت موضوع و نحوۀ پرداخت موضوعات تا نوشتن شروع مقاله و متن آن و نیز راههای جمع آوری اطلاعات .

فصل سوم به آشنایی با مقاله‌های ساده خبری اختصاص دارد : سرمقاله ،یادداشت، تفسیر و تحلیل و نقد مطبوعاتی.متاسفانه بسیاری از مقاله‌نویسان تفاوت این مقاله‌ها را از یکدیگر نمی‌دانند و نمی‌دانند آنچه نوشته‌اند چیست؟ در این فصل با وجوه تمایز هر یک از این مقاله‌ها آشنا می‌شوید.

مرحوم حسین قندی در فصل چهارم کمی به مقاله‌های ادبی نزدیک می‌شود و ویژگی‌های مقاله وضفی تخیلی، داستانی و تصویرسازی در آنان و سایر مسائل پیرامونی در مورد این مقاله‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد.

فصل پنجم این کتاب به مقاله‌های تحقیقی،‌علمی، آماری و آموزشی اختصاص دارد و به ارتباط آنان با ژورنالیسم می‌پردازد.

در فصل آخر، تیتر نویسی در مقاله موردبررسی قرار گرفته و تیتر نویسی را از نظر واژه و دستوری مورد بحث قرار می‌دهد و در نهایت شما را با تیتر استنباطی در مقاله‌ها آشنا می‌کند.

مقدمه کتاب مقاله‌نویسی در مطبوعات را دکتر "کاظم معتمد نژاد" به‌عنوان استادِ مرحوم قندی نوشته است. این کتاب در سال 94 چاپ چهارم خود را منتشر کرد و از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی وارد بازار نشر شد.

مطالعۀ این کتاب که به‌نوعی آموزش مقاله‌نویسی به‌صورت غیرحضوری است؛ به آنان که ذوقی در نوشتن و دغدغه مسائل جامعه را دارند، توصیه می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار