علوی: ریشه افراط‌گرایی اسلامی در اخوان‌المسلمین مصر و وهابیت عربستان است

تهران (پانا)- وزیر اطلاعات در تشریح دلایل شکل‌گیری تروریسم تأکید کرد که افراط‌گرایی دینی و مذهبی باعث ایجاد تروریسیم خواهد شد.

کد مطلب: ۶۹۲۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد

سیدمحمود علوی در سمینار «تروریسم، افراط‌گری و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا» که صبح امروز 21 آذر ماه در مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امورخارجه برگزار شد اظهار کرد: «برگزاری چنین سمینارهایی در جهت پیوند جامعه نخبگی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی موثر است و باعث ارتقا و پایداری دستگاه‌های امنیتی می‌شود.»

وی افزود: «کار امنیتی در بخش نرم افزاری و سخت‌افزاری ماموریت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی است اما در حوزه مطالعات راهبردی اختصاصی به دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ندارد، بلکه همه بخشها باید در مطالعات راهبردی در زمینه امنیتی به خصوص امنیت ملی سهیم باشند و در این زمینه همکاری، هم اندیشی و هم‌افزایی کنند.»

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: «یکی از نمودهای اطلاعات 36 میلیونی که امام راحل فرمودند و امروز به اطلاعات 80 میلیونی تبدیل شده همین هم اندیشی جامعه نخبگان است که باید در عرصه فکری، مطالعات راهبردی، نخبگان اجرایی، برنامه‌ریزی نرم افزاری و اقدامات سخت افزاری در عرصه امنیت ملی دست به دست هم بدهند و با هم کار کنند و هم اندیشی داشته باشند. خروجی این عملکرد امنیت پایدار و دانش پایه با هزینه کمتر برای حاکمیت به‌علاوه دستاوردهای بیشتر خواهد بود.»

وی یادآور شد: «موضوع این سمینار افراط‌گرایی مذهبی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیاست. افراط گرایی مذهبی در هر دین و مذهبی خواه اسلام، مسیحیت، هند و سیک و بودایی باشد نامعقول است که به حرکتهای نامعقول از جمله تروریسم می‌انجامد. ما شاهد حرکت‌های وحشیانه افراط گرایی بوداییسم در میانمار بودیم و حرکت‌های وحشیانه‌ای که در بیش از 10 سال گذشته به ترور گاندی منجر شد. (همچنین) شاهد به آتش کشیدن قرآن توسط یک کشیش افراطی بودیم. شاهد حرکت های نئونازی در فرانسه و المان بودیم. افراط گرایی مذهبی در هر دین و مذهبی باشد سر از تروریسم در می آورد.»

علوی ادامه داد: «برای اینکه تروریسم را بهتر بشناسیم باید سیر تاریخی و بسترهای شکل گیری ترورسیم را مرور کنیم. ریشه افراط گرایی در دنیای اسلام از اخوان المسلمین در مصر شکل گرفت و در عربستان وهابیت بود.»

وی با اشاره به نتیجه فروپاشی امپراطوری عثمانی که منجر به تشکیل کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، عربستان و کشورهای دیگر شد، گفت: « مسئله خلافت در سال 1924 در پارلمان ترکیه ملغی شد. خلافت به عنوان گمشده ای نزد آرمانگرایان جامعه اسلامی وجوانانی شد که به دنبال مجد و عظمت دنیای اسلام بودند و دوران خلافت اسلامی اعم از اموی‌ها، عباسیان و دوره عثمانی‌ها را دوره مجد و عظمت دنیای اسلام می‌دانستند و راه‌حل برپایی دوباره این عظمت را احیای خلافت می دانستند.»

وزیر اطلاعات یادآور شد: «ایده احیای خلافت یکی از عوامل انگیزشی بود که حرکت‌ها و نهضت‌های گوناگون را شکل می‌داد که از جمله آنها ظهور و بروز افراط گرایانی بود که آنها را به سمت راهکارهای تروریستی سوق می‌داد و اشغال کشورها یکی از ریشه‌های برپایی تروریسم است که در قرن گذشته ما شاهد اشغال کشورهای مسلمان منطقه از جمله اشغال فلسطین، افغانستان و عراق بودیم و این اشغالگریها از جمله عواملی بود که افراد غیرتمند را وادار به مقابله با اشغالگران در چارچوب‌های مختلف نهضتی و تروریستی کرد.»

وی ادامه داد: «استعمار کشورهای اسلامی در قرن بیستم از جمله بسترسازهایی‌هایی بود که افراط‌گرایی مذهبی را شکل دادند.»

علوی گفت: «از سوی دیگر زمانی که نهضت های آزادی‌بخش کشورها در مقابله با استعمار به نتیجه رسیدند و آزادی حاصل شد و کشور را از استعمار نجات دادند نوعا در بافت قدرت قرار می‌گیرند اما اگر در بافت قدرت قرار نگیرند و احساس کنند که ثمره یک عمر مبارزات آنها به یغما رفته به صورت رویکردهای تروریستی ظهور و بروز پیدا می‌کنند.»

وی با بیان اینکه تروریسم بسترساز سیاست‌های استکبار می‌شود، خاطر نشان کرد: «استکبار از پیدایش تروریسم استقبال می‌کند. شرایط امروز تروریسم در اسلام موجب شده تا مگسک اسلحه به سمت سینه‌های مسلمانان برود و توجه‌ها به جای اسرائیل به سوی مسلمانان جلب شود. مگر ترامپ نگفت که قدس باید ۲۰ سال قبل به عنوان پایتخت اسرائیل شناخته می‌شد؟ چه چیزی بستر این کار را فراهم کرد؟ چه چیزی موجب شد تا ۲۰ سال قبل مانع این کار شود؟»

وزیر اطلاعات اضافه کرد: «۲۰ سال قبل تروریسم را در جهان اسلام نداشتیم و اجماع درباره خطر اول بودن اسرائیل در جهان اسلام وجود داشت، ولی این شرایط امروز وجود ندارد هرچند که جریان‌های تروریستی ضربه‌های بسیاری خورده و سرخورده شده‌اند و همین موجب حرکت‌های جنون‌آمیز شده است.»

وی با بیان اینکه تحقیر ملت‌ها از عوامل منجر به پیدایش تروریسم است، عنوان کرد: «تحقیر مسلمانان دراروپا و آمریکا و شهروند دوم محسوب شدن در مسلمانان ایجاد عقده حقارت می‌کند که همین امر موجب گرایش مسلمانان آن منطقه به تروریسم می‌شود. عصبیت‌های نژادی و مذهبی موجب می‌شود تا افراد به سمت عقلانیت نروند بلکه به سمت و سوی تروریسم بروند.»

علوی یادآور شد: «ما در مذاکره‌ای که با سرویس اطلاعاتی آلمان داشتیم به آنها یادآور شدیم که مرکز اسلامی در هامبورگ وجود دارد. بروید ببنید چرا در این مرکز که عمر ۷۰ ساله دارد یک تروریست پرورش داده نشده است ولی در مراکز اسلامی تحت نظر عربستان تروریست پرورش می‌یابد.»

نباید جریان‌های تروریستی را پایان یافته تلقی کرد

وی با اشاره به اینکه امروز جریان‌های تروریستی مانند داعش ضرباتی اساسی خورده‌اند، ادامه داد: «امروز داعش هنوز وجود دارد، آنها زمین را از دست داده‌اند ولی اسلحه را از دست نداده‌اند و به دنبال تملک زمین در افغانستان، پاکستان و آسیای میانه هستند تا از این طریق به قول خودشان ایده خلافت اسلامی را احیا کنند. بنابراین جریان‌های تروریستی را نباید پایان یافته تلقی کرد، هرچند حاکمیت آنها پایان یافته است.»

وزیر اطلاعات اضافه کرد: «نهضت تجدید دینی توسط سید جمال و محمد عبده آغاز و دنبال شد ولی با فروپاشی عثمانی این حرکت افول کرد و جای خود را به حرکت‌هایی داد که به خاطر فروپاشی امپراطوری عثمانی عصبانیت داشتند و همین نگرش موجب ایجاد گرایش‌های مختلف از جمله تروریسم شد.»

وی گفت: «بسیاری از اعراب از فروپاشی عثمانی استقبال کردند چون خلافت را امر عربی می‌دانستند و خلیفه ترک را نمی‌پذیرفتند. محمد کواکبی در کتاب خود می‌گوید خلافت متعلق به عرب است.»

علوی تصریح کرد: «قرائت عقلانیت از اسلام چه درشیعه و سنی خاستگاه و ریشه تروریسم نشده است. دین خاستگاه تروریسم نیست ولی آمریکا و اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند خاستگاه افراطی‌گری را دین و اسلام معرفی و قلمداد کنند و این مسئله‌ای است که باید در کنفرانس‌های مختلف مطرح شود که نطفه تروریسم دین نیست بلکه افراطی‌گرایی است خواه اسلام، خواه مسیحیت، خواه بودایی‌ها و... باشد.»

وزیر اطلاعات با بیان اینکه آنچه موجب تروریسم شده استعمار، اشغال و تحقیر مسلمانان است، تصریح کرد: «ایدئولوژی وهابیت منشا تروریسم است. این وهابیت است که تکفیر را تئوریزه کرده و خون دیگر مسلمانان را مباح می شمارد و همین مسئله موجب شد تا وهابیت به تدریج به ایدئولوژی گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و حتی اخوانی‌هایی که درصدد مبارزه مسلحانه و مبارزه با تروریسم شدند، وهابیت را به عنوان ایدئولوژی خود انتخاب کردند.»

وی خاطرنشان کرد: «گروه‌های تروریستی مانند داعش که هدف خود را احیای خلافت اسلامی معرفی می‌کنند، همین مسئله را تبدیل بستر و پوششی برای قدرت‌طلبی کرده‌اند وگرنه ابوبکر البغدادی که عضو حزب بعث عراق بوده چطور می‌تواند خلافت اسلامی را احیا کند.»

وزیر اطلاعات با بیان اینکه استکبار درصدد بود گروه‌های تروریستی و افراطی را به عنوان الگو و جایگزین بدلی انقلاب اسلامی معرفی کند، یادآورشد: «استکبار وقتی استقبال جوانان مسلمان را به انقلاب اسلامی دید، درصدد ساخت انقلاب اسلامی بدلی برآمد تا از این طریق موجب انحراف جوانان شود. دومین هدف، چهره‌سازی در برابر سیدحسن نصراله بود که با مقاومت ۳۳ روزه به چهره محبوب در جهان اسلام تبدیل شد. سومین هدف نیز درهم شکستن جبهه مقاومت اسلامی بود. تئوریسن‌های صیهونیست‌ با انتفاضه‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی شکل می‌گرفت پیش بینی فروپاشی رژیم صیهوینستی را می‌کردند ولی با شکل‌گیری گروه‌‌های تروریستی دیدیم چه امنیتی برای اسرائیل به وجود آمد.»

وی انهدام زیرساخت سرزمین‌های اسلامی، جلوگیری از رشد و توسعه کشورهای اسلامی، ترسیم چهره خشن و بدوی از اسلام و ایجاد حس اسلام‌هراسی، تخلیه احساسات جوانان پرشور در سرزمین‌های اسلامی نه در برابر اسراییل را از دیگر اهداف استکبار در ایجاد و حمایت از گروه‌های تروریستی برشمرد و بیان کرد: «جبهه مقاومت با رهبری جمهوری اسلامی ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری ایستادگی کرد. عده‌ای در کشور بودند که تردید داشتند که ما در این زمینه باید هزینه بدهیم یا نه؟ ولی فرض کنید اگر حمایت نمی‌کردیم چه شرایطی پیش می‌آمد.»

علوی بیان اینکه با شرایط کنونی جبهه مقاومت با همه این هزینه‌هایی که داده جان تازه‌ای به خود گرفته است، یادآور شد: «حماس به جبهه مقاومت برگشته، بسیاری از جوانان خردمند و هوشمند اسلام به سمت مقاومت برگرشته‌اند، حزب‌الله تقویت شده است. سعودی سرخورده شده و دست به حرکت‌های جنون‌آمیز می‌زند و آشکارا دست به دست اسرائیل داده و تیرهایشان در یمن، سوریه، لبنان و بحرین و... به سنگ خورده است.»

پیشنهاد ترامپ روح تازه‌ای به جهان اسلام دمید

وی اضافه کرد: «نفرت از آمریکا و سعودی در دنیای اسلام روز به روز بیشتر می‌شود و در این بین، ترامپ با این فکر که همگرایی در جهان اسلام برهم خورده است، جابجایی مرکز اسرائیل از تل‌آویو به قدس را اعلام کرد که این روح تازه‌ای به جامعه اسلامی دمید و محور مقاومت جایگاه بهتری یافت.»

وی با بیان اینکه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اسلامی تجربیات گران‌سنگی در مبارزه با ترویست‌ها پیدا کردند، عنوان کرد: «گروه‌های تروریستی جاذبه خود را از دست داده‌اند و نفس‌های پایانی را می‌کشند. آنها دچار انشعاب و درگیری با خود شده‌اند.»

در ابتدای سمینار نیز محمود یزدان فام، دبیر سمینار و رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی اظهار کرد: «این سمینار بخشی از مجموعه سمینارهای کنفرانس امنیتی تهران است که به بررسی افراطی‌گری و ترورسیم در منطقه می‌پردازد زیرا این موضوع یکی از مسائلی است که منطقه غر ب آسیا امروز درگیر آن است. افراد زیادی در این زمینه ما را یاری کرده‌اند و تاکنون بیش از 100 مقاله به دست ما رسیده و بخشی از آن در فصلنامه مطالعات راهبردی منتشر شده است.»

وی گفت :«ما باید شناخت عمیقی ازتروریسم و افراطی‌گری در منطقه داشته باشیم زیرا این تروریسم است که نظم و امنیت منطقه را به هم ریخته است. بنابراین باید ریشه‌ها و زمینه‌های آن را در منطقه شناسایی کنیم تا سیاست‌های اجتماعی و اندیشه‌ای مناسب در مقابله با آن ایجاد کنیم.»

دبیر سمینار و رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی ادامه داد: «امیدوارم درپایان این سیمنار بتوانیم با جمع بندی مناسب به راهکار و سیاست‌هایی برای مقابله با تروریسم دست یابیم»

کنفرانس امنیتی تهران 18 دی ماه برگزار می‌شود

در ادامه جلال دهقانی فیروز آبادی گفت: «دومین کنفرانس امنیتی تهران 18 دی ماه امسال برگزار می‌شود. سال گذشته این کنفرانس به صورت تلفیقی علمی و اجرایی برگزار شد اما امسال قصد داشتیم که بین همایش علمی و اجرایی تفکیک ایجاد کنیم. این کنفرانس قرار بود در دو روز متوالی برگزار شود اما در نهایت تصمیم گرفتیم که برای توسعه و رشد مفهوم علمی و پژوهشی کار از ظرفیت مرکز آموزش‌ها و پژوهش‌های وزارت امور خارجه و دانشگاه ها استفاده کنیم و تصمیم گرفتم تا 9 محور کنفرانس را در سمینارهای متفاوت مورد بررسی قرار دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار