رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

از پژوهش‌سازی پرهیز کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواهان پرهیز از پژوهش‌سازی در ارزیابی اقدامات در دستگاه‌های مختلف دولتی شد.

کد مطلب: ۶۹۱۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
حجت السلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش که امروز دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶ در مدرسه تاریخی دارالفنون تهران برگزار شد اظهار داشت: دستگاه آموزش و پرورش هم دارای اثرگذاری آنی و هم اثرگذاری آتی است لذا آینده پژوهی و آینده شناسی باید بصورت جدی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد. نمی توانیم در نتیجه یک تصمیم گیری آنی اراده ای را محقق کنیم و به فکر عواقب آن نباشیم.
وی افزود: برای برداشت آثار خوب در آینده باید پژوهش را در دستگاه تعلیم و تربیت ریشه دار و برای این منظور نسلی پژوهشگر تربیت کنیم تا رگه های پژوهش در آن ها نهادینه شده باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درس های تفکر و پژوهش، تفکر و سبک زندگی و تفکر و سواد رسانه ای را گامی در این مسیر دانست و افزود: امروز آموزش های ما در بسته های پژوهشی ارائه می‌شود تا تاثیر آن را در آینده ببینیم.
همه اقدامات باید پیوست پژوهشی داشته باشند
محمدیان با نام بردن از برخی اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی در سال‌های گذشته از جمله تدوین آیین نامه پژوهش، تعیین اولویت های پژوهشی، حمایت از پایان نامه ها تاکید کرد: در مدارس هم جشنواره های جابربن حیان و جشنواره جوان خوارزمی همگی تلاش دارند پژوهش را در دانش آموزان نهادینه کنند.
وی ادامه داد: پژوهش محوری را باید جدی تر بگیریم و از تعجیل در کارها پرهیز کنیم. اگر اقدامات ما پیوست پژوهشی نداشته باشند در آینده شاهد عوارض منفی آن خواهیم بود.
پژوهش ها را کاربردی کنیم
رئیس ستاد هفته پژوهش با تاکید بر این نکته که نظارت دقیق بر اجرای طرح های دستگاه تعلیم و تربیت و کاربردی کردن پژوهش ها از کارهایی است که باید در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پیگیری شود گفت: در این زمینه باید از پژوهش سازی پرهیز کنیم. پژوهش سازی یعنی اینکه نتیجه دلخواه خودمان را از پژوهش ها استخراج کنیم. این دیگر پژوهش نیست.
وی خاطرنشان کرد: لازمه ارتقاء جایگاه تحقیق و پژوهش بالابردن کیفیت پژوهش است و هرچه مسائل ما از طریق پژوهش پاسخ داده شود جایگاه پژوهش ارتقاء پیدا می کند. این مستلزم پاسخ مناسب دادن به نیازها و مسائل مورد پژوهش است در ضمن توصیه های پژوهشی نیز باید فرصت کاربست داشته باشند.
مراسم روز ملی پژوهش با معرفی پژوهشگران برتر دستگاه تعلیم و تربیت روز دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶ در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار