• تاریخ انتشار: 24 آبان 1396 - 08:22
  • سرویس: فرهنگی و هنری - سینما و تئاتر
جشنواره تئاتر کودک مخاطب محور نیست

بهرام شاه محمدلو در گفت و گو با پانا:

جشنواره تئاتر کودک مخاطب محور نیست

جشنواره ها برای تبادل اطلاعات برگزار می شوند

یک کارگردان تئاتر درباره جشنواره تئاتر کودک عنوان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر کودک باتوجه به اینکه در تهران برگزار نمی شود، اتفاقی خوشایند است و اصولا چنین جشنواره هایی مخاطب محور نیستند بلکه برای تبادل اطلاعات بین افراد و گروه های نمایشی که در آن شرکت می کنند برگزار می شود.


بهرام شاه محمد لو بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا؛ درباره برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان گفت: جشنواره تئاتر کودک اصولا برای جذب مخاطب ایجاد نمی شود بلکه برای اینکه گروه های نمایشی مختلف تجربیاتی که در طول دوره برگزاری جشنواره کسب می کنند و همچنین کارهایشان و تکنیک هایی که در هر نمایش به کار میبرند به دیگر گروه ها و داوران نشان دهند، برگزار می شود و همچنین زمانی که گروه های نمایشی اثراتشان را اجرا می کنند، نقادان حرفه ای آنها را نقد می کنند و نقاط ضعف و قوت کارهایشان را به آنها می گویند. 
وی افزود: معمولا در جشنواره تئاتر کودک مرسوم است که در کنار دیگر برنامه ها، سخنرانی ها و سمینارهای عملی تئاتری برگزار شود و درواقع کلیت برگزاری جشنواره تئاتر کودک یک کار اجرایی_آموزشی است که گروه های مختلف از تجربیات یکدیگر بهره مند می شوند و این امر به تئاتر کودک و کشف راه های تازه تر کمک می کند.
شاه محمدلو همچنین درباره برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک در شهری به غیر از تهران اتفاق خوشایندی است، حتی این جشنواره برای مدتی در اصفهان و حتی سیستان و بلوچستان برگزار شد و اگر این امکان را که در هر شهری جشنواره های مختلف برگزار کنیم، داشتیم در آن صورت می توانستیم از لحاظ تکنیکی تنوع بیشتری را دارا باشیم که این امر به بالا رفتن کیفیت کار گروه های تئاتری در عرصه های سنی مختلف کمک می کرد. 
بازیگر نقش " آقای حکایتی" تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که یک فرد اثری را می سازد ممکن است در حین ساخت آن کار روش جدیدی را ابداع کند و با شرکت در جشنواره و یا حتی مسابقات، اثر خود را نمایش دهد و در بخش های مختلف برنده شود که در این صورت تکنیک و تجربیات خود را نیز به دیگران منتقل می کند.
او ادامه داد: زمانی که کارهای خوب در مسابقات و جشنواره ها منتخب می شوند، سازندگان آنها برای ساخت کار با کیفیت تر تشویق می شوند چرا که می دانند زحماتشان بی پاسخ نمی ماند و بنابراین تلاش خود را برای ساخت اثر بهتر می کنند. 
شاه محمد لو افزود: در حال حاضر دانشکده ها و کلاسهای مختلفی برای دانشجویان رشته تئاتر وجود دارد و افراد می توانند در آنها آموزش ببینند و تجربه کسب کنند گرچه که 20 سال گذشته چنین امکانی وجود نداشت. 
وی درباره مشکل اجرایی نمایش ها عنوان کرد: متأسفانه این روزها سهل انگاری در نحوه اجرای نمایش ها به علت عدم حمایت مالی، چه در جشنواره ها و چه در نمایش های عمومی زیاد شده است و قابل ذکر است که اگر فکری به حال این معضل نکنیم و فضاهای نمایشی و حرفه ای را بهبود نبخشیم اوضاع تئاتر از الان هم نابسامان تر می شود و افرادی که حرفه ای نیستند و تجربه پایینی دارند به روی کار می آیند و کارهای بی کیفیتی را می سازند و به مخاطب تحویل می دهند اما اگر از افراد صاحب نام و تجربه حمایت شود و امکانات کافی در اختیار آنها قرار بگیرد، کارهای خوبی تولید می شود چرا که گروه های نمایشی زیادی طی دو دهه اخیر نمایش های خوبی را در خارج از کشور به روی صحنه برده اند و با موفقیت و استقبال روبرو شده اند بنابراین افرادی که توانایی ساخت کار خوب را داشته باشند در عرصه تئاتر داریم و باید از آنها و هنرشان بهره ببریم. 
کارگردان سریال "تپلی" در پاسخ به این که آیا امسال نمایشی برای شرکت در جشنواره تئاتر کودک ساخته است، گفت: می توان گفت  نزدیک به 6 سال تنها به عنوان داور در جشنواره تئاتر کودک شرکت کرده و شخصا کاری را برای شرکت در جشنواره نساخته ام. 
وی همچنین در پاسخ به امکان داشتن تئاتر حرفه ای و رسیدن کار تئاتر به مرحله ای که دیگر برای بازیگران نیازی به شغل دوم برای برآورد هزینه های زندگیشان نباشد گفت: اگر بخواهیم به چنین جایگاهی دست پیدا کنیم کارگردان ها و یا بازیگران تئاتر باید توسط یک نهاد و یا سازمانی که آنها را حمایت کند و ماهیانه برایشان حقوق تعیین کند استخدام شوند که در این صورت این افراد نباید در جای دیگری بغیر از تئاتر فعالیت کنند منتهی چنین جریانی تنها در گذشته پاسخگو بود اما امروزه دیگر بدین صورت نیست، زیرا زمانی که فرد تنها برای دریافت حقوق ماهیانه خود کار تئاتر انجام دهد شکلی کارمندی به خود می گیرد و کیفیت کارها پایین می آید که به نوعی تمسخر آمیز است، بنابراین هنر باید در کنار آماده سازی شرایط و امکانات کافی، آزاد باشد و افراد مختلف  کار در آن را تجربه کنند که البته این موضوع مستلزم شرایط آموزشی با کیفیت است چرا که حتی اگر یک بازیگر تئاتر دکترای بازیگری داشته باشد اما توانایی بازی بر روی صحنه را نداشته باشد ارزشی ندارد. 
شاه محمدلو در پایان درباره اثرات منفی تماشای فیلم های سینمایی خارجی که می تواند بخاطر تناقض فرهنگی بر روی نوجوانان داشته باشد اظهار کرد: چنین امری یک مشکل عمده است که طی یک بازه زمانی طولانی مدت به وجود آمده.
وی افزود: ما انسانها دارای سه شخصیت هستیم که شامل خود واقعی ما، شخصیتی که در برخورد با خانواده هستیم و همچنین آن رو از خودمان را که به دوستانمان نشان می دهیم می شود که کلیه اینها بدلیل عدم اعتماد به نفس و نداشتن صداقت است، با توجه به اینکه ابزار ارتباطی و اطلاع رسانی روز به روز در حال پیشرفت است و قابل محدود کردن نیست نمی توان افراد را از استفاده این ابزار منع کرد و جلوی آن را گرفت.
او ادامه داد: افراد می توانند از طریق همین ابزار با دیگر نقاط دنیا ارتباط برقرار کنند و با فرهنگ های متفاوت آشنا شوند و این امر می تواند به رشد دانش و اطلاعات کمک و از طرفی نیز اگر با باورها و اعتقاداتی که در هر کشور وجود دارد، متعارف و متعادل روبرو نشوند امکان تضاد فرهنگی وجود که جهت جلوگیری از این امر باید برای هر فرد امکانات و موقعیت لازم فراهم شود که با توجه به آن تجربه کسب کند و خودش راه درست را پیدا کند. 
"آقای حکایتی" تصریح کرد: البته باید به این نکته که در حال حاضر توانایی ساخت برنامه های جذاب و مفید توسط افراد کار بلد را داریم اما از آنجایی که مسوولین آنها را حمایت نمی کنند و امکانات کافی در اختیار آنها نمی گذارند برنامه های خوب نیز ساخته نمی شود اما اگر برنامه ها و فیلم های متنوع و جذاب را تولید کنیم مخاطب نیز به کارهای داخلی روی می آورد.

اشتراک گذاری

captcha