در گفت و گو با پانا عنوان شد:

دانش آموزان در تشکل ها با حقوق اولیه خود آشنا می شوند

رئیس دوره دوم مجلس دانش آموزی خراسان رضوی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: دانش آموزان ماباید حقوق اولیه خود را بدانند و این مهم در تشکل های دانش آموزی انجام می شود دانش اموز در بستری قرار می گیردکه تعامل اجتماعی را می آموزد.

کد مطلب: ۶۸۲۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد

سید آروین حسینی رئیس دومین دوره مجلس دانش آموزی خراسان رضوی اکنون در ترم اول رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل است، وی در سال 1394 رئیس مجلس دانش آموزی خراسان رضوی بود که توانست با همت و تلاش، نمونه ای از یک دانش آموز تشکیلاتی، اجتماعی و موفق را به هم سالان خود معرفی کند.

در ادامه مصاحبه تفصیلی وی را با خبرگزاری پانا می خوانید:

پانا: کار تشکیلاتی را از چه زمانی آغاز کردید و ورود شما به مجلس دانش آموزی چگونه رقم خورد؟

از زمانی که می توانستم و قانون اجازه می داد در انتخابات شورا های دانش آموزی کاندید می شدم و به عنوان عضو شورا در مدرسه فعالیت می کردم و ورود به مجلس دانش آموزی تقریبا اتفاقی بود، سال 94 من در سال سوم دبیرستان رئیس شورای دانش آموزی دبیرستان هاشمی نژاد 3 مشهد بودم که به عنوان نماینده به ناحیه رفتم و بعد صحبت رای گیری شد و به عنوان نماینده ناحیه انتخاب شدم. و در مرحله بعدی نیز به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس استان کاندید شدم و رای آوردم. در نهایت نیز با رای اعضا هیئت رئیسه به عنوان رئیس مجلس دانش آموزی استان انتخاب شدم.

پانا: هدف شما از ورود به عرصه کار تشکیلاتی چه بود؟ توضیح دهید

من از دوران بچگی اجتماعی بودم و این طور نبود که با کسی در ارتباط نباشم خیلی از بچه ها و دوستانم را می دیدم و به مشکلات موجود در مدارس توجه داشتم، پیگیری بحث آسیب های اجتماعی و گسترش آن در برخی از مدارس مشهد یکی از اهداف من برای ورد به مجلس دانش اموزی استان بود چون فکر می کردم می توانم در این زمینه اثرگذار باشم. دانش آموزانی که به دنبال ورود به این حوزه هستند باید بیشتر به فکر این باشند که به عنوان نماینده بقیه دانش آموزان اطلاعات کف مدرسه را به مسئولین منتقل کنند و از آنها بخواهند مشکلات موجود برطرف شود نه این که سابقه ای برای خود ایجاد کنند.

پانا: با توجه به اینکه در مجلس دوم بیشتر بحث آسیب های اجتماعی و کنترل آن مطرح بود، چه قدر در این زمینه به نتیجه رسیدید و برآیند فعالیت این دوره مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه مجلس دوم تنها سه جلسه داشت و هماهنگی لازم بین کل مجلس اتفاق نیفتاد ولی هیئت رئیسه مجلس که در جلسات مسئولین استان وآموزش و پرورش شرکت داشتند مسائل و مشکلات موجود در کف مدارس را به مسئولین انتقال می دادند.تنها کسی که ازجنس دانش آموز باشد می تواند برخی از مشکلات و آسیب های موجود را درک کند و هیئت رئیسه می توانست این مشکلات را به مسئولین انتقال دهد. به نظر من مجلس دوم تا حدودی به اهداف خود رسید.

پانا: برای حضور در مجلس دانش آموزی چقدر وقت می گذاشتید؟

این که من در جلسات مسئولین رده بالا استان و آموزش و پرورش دعوت می شدمو حضور داشتم، صحبت می کردم و مورد تایید آنها واقع می شدم برای من و مسئولین خوشایند بود،اما من برای اینکه مطلب برای سخنرانی و نطق هایم آماده کن موقت زیادی می گذاشتم برایم دغدغه ذهنی ایجاد می کرد و مانع خوب درس خواندنم می شد. شاید یکی از دلایلی که من سال اولدر کنکور نتیجه ای که می خواستم نگرفتم همین مجلس دانش آموزی بود البته چون مسئولیت داشتم خوب قطعا نسبت به اعضاء دیگر مجلس وقت بیشتری می گذاشتم.

پانا: نظر خانواده شمابرای حضورتان در مجلس دانش آموزی و این قسم فعالیت ها چه بود؟

من از ابتدای تحصیل شاگرداول بودم و در مدارس نمونه و تیزهوشان تحصیل می کردم بنابراین خانواده و اطرافیان در بحث تحصیل از من انتظارنتیجه خیلی خوبی داشتند . همچنین نسبت به حضورم در مجلس دانش آموزی نه تنها واکنش منفی نبود بلکه خوشحال هم شدند . اما از یک جایی به بعد که برنامه ها زیاد شد، حساسیت خانواده نسبت به فعالیت ها و وقتی که می گذاشتم نیز زیاد شد.

پانا: حضور در تشکل های دانش آموزی آسیب هایی هم به دنبال دارد؟ لطفا توضیح دهید.

آسیب هایی که در تشکل های دانش آموزی وجود دارد اقتضای سن دانش آموز است به هر حال ارتباط بین دختر و پسراگر در مدرسه اتفاق نیافتد در دانشگاه وجود دارد. در تشکل های دانش آموزی و مجلس دانش آموزی دختر و پسر ارتباط کاری دارند و باید مراقب باشند این ارتباط در همین سطح باقی بماند و فراتر نرود. و قتی رابطه دختر و پسر از همکاری خارج می شود طبیعتا آسیب هایی برای دو طرفپیش می آید.

ما طرحی به عنوان شورای عالی دانش آموزی تصویب کردیم که تشکل هارا زیر این چتر قرار دهیم که بر تشکل ها نظارت کند و فضای تعامل بین آنها به وجود آورد و رقابت بین تشکل ها مخرب نباشد تشکل های دانش آموزی چند تیم جدا از هم بودیم که اگر زیر چتر یک تشکل واحد قرار می گرفتیم فعالیت هایمان اثر بخش تر می شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که ما در مجلس مشاهده می کردیم فاصله زیاد برخی از شهرستانها تا مشهد و حضور دانش آموزان آنجا در مجلس بود که وقت دانش اموز خیلی گرفته می شد که پیشنهاد دادیم جلسات مجازی برگزار شود ولی محقق نشد. سه جلسه برای مجلس کافی نبود و قرار بود 5 جلسه برگزار شودکه این هم محقق نشد.

پانا: در مورد فواید و بازخورد های مثبت تشکل های دانش آموزی توضیح دهید.

دانش آموزان ماباید حقوق اولیه خود را بدانند و این مهم در تشکل های دانش آموزی انجام می شود دانش اموز در بستری قرار می گیردکه تعامل اجتماعی را می آموزدو این باعث می شود از مدرسه محوری به سمت دانش آموز محوری حرکت کنیم. ارتباط با جامعه و مسئولین ارزش های جدیدی را در زندگی من ایجاد کرد و اهداف و الگو های با ارزش تری را انتخاب کردم و در تشکل ها کار با اجتماع را آموختم ورود به تشکل های دانش آموزی به انسان ارزش مضاعف می دهد

پانا: توصیه شما به دانش اموزان برای برقرای یک تعادل بین کار تشکیلاتی در مدرسه و درس خواندن چیست.

دانش آموزان باید ببینند بعد از این که کار در تشکل پایان می یابد و دروه نمایندگی شان تمام می شود چه چیزی برای خود ساخته اند.بهتر این است دانش اموزان در طول این دوره ارزشها و اهداف بزرگتری را انتخاب کنند دانش آموزان باید مراقب باشند در لحظه غرق نشوند. در نهایت رشته قبولی در دانشگاه نتیجه اصلی را مشخص می کند. ما دوازده سالدرس خواندیم که وارد دانشگاه شویم. مسئولین هم همیشه به ما این توصیه را دارند.وقتی که به من می گفتند رئیس مجلس دانش آموزی استان از 10 نمره به اندازه 7 لذت می بردم و امروز که بگویند دکتر آروین حسینی به اندازه 10 کامل لذت می برم.

پانا: و سخن پایانی:

به نظر من می توان حواشی کار تشکیلاتی را مدیریت کرد مثلا کاندیدا های مجلس دانش اموزیاز فیلتر های قوی تری رد شوند و انتخابات پروسه طولانی تریداشته باشد و افرادی که زمینه های اجتماعی بیشتری دارند به مجلس ورود پیدا کنند. اگر به گذشته خود نگاه کنم به دو کار خود افتخار می کنم یکی مجلسی دانش آموزی است و دومی کسب نتیجه در کنکور سراسری می باشد.

توصیه نهایی من به دانش آموزان هم این است که جایگاه خودشان را بشناسند مثلا رئیس مجلس دانش آموزی استانبا ز هم در وهله اول دانش اموز است و در برخوردشان با مسئولین مدرسه شان و جایگاه دانش آموزی را رعایت کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار