رئیس سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با پانا:

تصویب لایحه "حمایت از حقوق کودکان" خلاءهای قانونی را رفع می کند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه لایحه" حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان "تسهیل گر خواهد بود، گفت: این لایحه در صورت تصویب می تواند بسیاری از خلاهای قانونی و مشکلاتی که در رابطه با کودکان و نوجوانان است را برطرف کند.

کد مطلب: ۶۸۰۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد

انوشیروان محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار پانا، درخصوص "لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان" و تأثیرگذاری این لایحه در پیشگیری از آسیب های مربوط به این گروه اظهارداشت: به طور قطع، قوانین و حکم های قانونی می تواند بستری را برای دستگاه های اجرایی به عنوان منابع مالی و انسانی فراهم کند و از طرفی راهکارهای علمی را نیز مشخص کند تا اقدامات در لوای قانون انجام شود ضمن اینکه دستگاه ها نیز باید طبق قانون پاسخگو باشند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه "لایحه حمایت از حقوق کودکان "تکالیفی را به لحاظ قانونی بر عهده دستگاه های مربوطه گذاشته، گفت: با توجه به اینکه تکالیف دستگاه ها به لحاظ قانونی مشخص می شود و نهادها باید گزارش سالانه خود را به مجلس که ناظر بر فعالیت آن هاست ارائه کنند، بنابراین وجود این لایحه می تواند بسیاری از خلاهای قانونی و مشکلاتی که در رابطه با کودکان و نوجوانان است را برطرف کند.

وی، وجود قانونی برای کودکان را ضروری دانست و گفت: فکر می کنیم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تسهیل گر است و اقدامات این بخش را روان تر می کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به لزوم اقدامات فرهنگسازی در حوزه کودکان برای پیشگیری از کودک آزاری در کنار قانون گفت: هرچه اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه در حوزه کودکان را در کنار ارتقای دانش خانواده ها داشته باشیم، شاید نیازی به تصویب قانون نداشته باشیم اما معتقدم در این مورد در کشورهای در حال توسعه در کنار قانون باید به تقویت فرهنگ و فرهنگسازی نیز کمک کنیم و می توان از راهکار قانونی نسبت به فرهنگسازی اقدام کرد.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از قوانین را داریم که هنوز نتوانسته ایم در اجرا کردن آن و بازخواست دستگاه ها اقدامی کنیم، بنابراین در حوزه کودکان نیاز به قانونی داریم که به درستی اجرا شود.

وی همچنین درباره نادیده گرفتن مساله ازدواج دختران زیر 13 سال در لایحه حمایت از حقوق کودکان گفت: من هم معتقدم فردی که به بلوغ نرسیده باشد، نمی تواند یک زندگی را اداره کند. سن ازدواج به آنچه در عرف جا افتاده برگردد تا افراد بتوانند زندگی مشترک داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بالاترین آمار طلاق را در 5 سال اول زندگی اعلام کرد و گفت: 47 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی صورت می گیرد بنابراین معتقدیم افراد برای ازدواج باید به پختگی و تجربه زندگی مشترک رسیده باشند و ازدواج نباید احساسی و عاطفی باشد.

وی تأکید کرد: مساله ممنوعیت ازدواج کودکان را می توان با علما و مجتهدین پیگیری کرد و فراکسیون زنان این مساله را باید دنبال کند. همانطور که موضوع سقط کودکان معلول زیر چهارماهگی به اجماع رسیدند، مساله ازدواج را هم می توان حل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار