رییس جمهور در مراسم بازگشایی مدارس:

بگذاریم بخش مهمی از کتاب های درسی توسط دانش آموزان نوشته شود

رییس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی گفت: بگذاریم بخش مهمی از کتابهای درسی توسط دانش آموزان ما نوشته شود؛ نویسندگان کتابهای درسی آموزش و پرورش باید باورشان شود که تعدادی از دانش آموزان می توانند با بیان، مقدمه و جملات بهتر به سوالها جواب دهند.

کد مطلب: ۶۶۷۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ حسن روحانی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی 97-96 که در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه 5 تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام سالار شهیدان و شهدای کربلا ، آغاز سال تحصیلی 97-96 را به جامعه دانش آموزی ، معلمان و همه مسئولان وزارت آموزش و پرورش تبریک گفت .

رئیس جمهور اظهار داشت: زنگ مدرسه در روز اول مهر ماه به معنای شروع حرکت به سمت پله جدید است. اگر ما 12 سال تحصیلی را به منزله 12 پله در نظر بگیریم هر سال پله ای را می پیماییم تا در سال دوازدهم به سکویی برسیم تا از آن برای دانش بالاتر یا برای فعالیت در جامعه خود را آماده کنیم.

دوران تحصیل زیباترین روزهای زندگی هر فرد است

وی افزود: بی تردید در طول زندگیتان بعدها خواهید دید که هیچ دورانی زیباتر و لذت بخش تر از دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه نبوده است. زمانی که ما در مدرسه مشغول تحصیل هستیم ممکن است فراز و نشیبهایی در زندگی تحصیلی ما باشد. ممکن است بعضی ها بگویند که کاش سال تحصیلی به این زودی شروع نمی شد. ولی این ظاهر کار است. با گذشت زمان وقتی به این روزها برمی گردید حس می کنید بهترین روزهای زندگی شما بوده است.

روحانی با اشاره به شرایطی که دوران تحصیل را پرفایده تر می کند گفت: برای اینکه مدرسه برای ما بهترین دوران باشد و وقتی دوران متوسطه را ترک می کنیم احساس کنیم که شرایط بهتری برای حضور در جامعه داریم وابسته به چیزهای بسیاری است؛ به برنامه ها و تلاشهای دولت، به کمک های دولت، به تلاشهای خانواده های عزیزشما، به معلمان و همه کسانیکه تلاش می کنند در محیط مدرسه علم و دانش را به شما بیاموزند، حتی به جامعه ما و اخیرا به نوع استفاده از فضای مجازی هم بستگی دارد. همه اینها دست به دست هم می دهند تا ما به موفقیت برسیم.

اگر دانش آموز احساس ناامنی کند درس خواندن سخت خواهد شد

وی یکی از عوامل مهم در پرباربودن دوران تحصیل را رابطه معلم و دانش آموز و نیز رابطه دانش آموز با سایر دانش آموزان در محیط کلاس و مدرسه برشمرد و افزود: محیط کلاس اگر امن نباشد درس خواندن سخت خواهد شد. امن بودن به این معنا که مبادا یکی دو دانش آموز در کلاس مورد حمله سخنان سایر دانش آموزان باشند. امن بودن به این معنا که دانش آموزانی که استعداد بیشتری دارند فخرفروشی نکنند . امن بودن به این معنا که آن دانش آموز که درس را بهتر می فهمد به دانش آموزانی که نتوانسته اند حرف استاد را به خوبی یاد بگیرند کمک کند. امن بودن یعنی به شکل و قیافه یکدیگر ، به لهجه یکدیگر و به نحوه سخن گفتن و راه رفتن یکدیگر ایراد نگیریم. اگر مدرسه امن نباشد دانش آموز غمزده می شود و تحت فشار روحی قرار می گیرد. اگر رفتار معلم هم با او رفتار 100 درصد صحیح نباشد دانش آموز ناامنی دومی احساس می کند و اگر در خیابان یا منزل محیط را مناسب نبیند ، ناامنی دیگری احساس می کند و اگر در خانه رفتار پدر و مادر محبت آمیز نباشد این هم ناامنی دیگری است. اگر خدای ناکرده دانش آموز در کلاس احساس ناامنی کند ، نسبت به محیط مدرسه و معلم احساس ناامنی کند، نسبت به محیط جامعه و خانه احساس ناامنی کند درس خواندن سخت خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دانش آموزان و دانشجویان کشور ما در سالهای اخیر قدم های علمی خوبی در جهان برداشته اند گفت: ما در بسیاری المپیادها برنده مدال طلا شدیم، دانشجویان ما در دانشگاه های خوب دنیا مشغول به تحصیل هستند، یا به عنوان نخبگان در مراکز علمی معتبر دنیا تلاش می کنند، ولی اگر به صدسال گذشته تاریخ کشورمان مراجعه کنیم می بینیم که ما از منابع و سرمایه هایمان بهترین استفاده را نکرده ایم.

ما در کلاسهایمان بیشتر حفظ می کنیم

وی ادامه داد: وقتی دانش آموزی 12 سال درس می خواند اگر با فاصله دو سال بعد از دیپلم به دانشگاه نرود و مشغول به کار هم نشود در مقایسه با همان دانش آموز در کشوری پیشرفته با فاصله دو سال از دیپلم خواهیم دید که داشته های دانش آموز ایرانی کمتر است. برای اینکه ما در کلاسهایمان، خصوصا در دبیرستان، مطالب را می خوانیم و حفظ می کنیم تا نمره خوب بگیریم یا اینکه بتوانیم تست بزنیم و این حفظ کردن و به حافظه سپردن با گذر زمان مثل یخ در مقابل آفتاب است.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر به خلاقیت جوان هایمان تکیه کنیم، اگر همان مطالب را به جای حفظ کردن به صورت سوال درکلاس مطرح کنیم چه بسا دانش آموزان ما بهتر از کتاب به آن سوال جواب دهند. نویسندگان کتابهای درسی آموزش و پرورش باید باورشان شود که تعدادی از دانش آموزان می توانند با بیان، مقدمه و جملات بهتر به سوالها جواب دهند.

وی تاکید کرد: بگذاریم بخش مهمی از کتابهای درسی ما توسط دانش آموزان ما نوشته شود. بگذاریم خلاقیت و مهارت در دانش آموزان ما زنده شود. به جای اینکه بعد از 12 سال کاغذی به عنوان مدرک به دست دانش آموزانمان دهیم، مهارتی به آنها بیاموزیم تا بعد از 12 سال آن را در محیط کار عرضه کنند. دانش آموز را علاقمند به کار تربیت کنیم. دانش آموز را یک جوان ماهر در یک رشته تربیت کنیم.

اولین خواسته من از بطحائی این بود که دانش اموزان حداقل یک مهارت را به خوبی آموخته باشند

رئیس جمهور با اشاره به برنامه هایش برای حوزه تعلیم و تربیت در خصوص انتخاب وزیر آموزش و پرورش گفت: اولین خواسته من از بطحائی قبل از اینکه ایشان را به مجلس معرفی کنم این بود که دانش آموزان بعد از 12 سال حداقل یک مهارت را به خوبی آموخته باشند، تا بتوانند وارد فعالیت در جامعه شوند.

کتب های درسی فعلی دانش آموز را برای دیروز تربیت می‌کند
رئیس جمهور عنوان کرد: کتاب های درسی دهه های 30 و 40 که ما دبستان و دبیرستان بودیم با زمان فعلی تفاوت چندانی نداشته و کتاب های امروزی جز تغییراتی در فونت، تصاویر و برخی عبارات تغییر چندانی نداشته است.
وی تصریح کرد: باید دانش آموز را حداقل برای 12 سال آینده تربیت کرد اما کتاب های درسی دانش آموز را برای دیروز تربیت می کند نه برای فردا و حتی امروز؛ و نحوه تدریس و اداره کلاس های ما با همه تلاشی که معلمان دارند نیاز به تحول دارد.
روحانی با بیان اینکه ارزیابی نوع کارها در پایان آن ها معلوم می شود، گفت: عملکرد من به عنوان رئیس جمهور و سایرین به عنوان وزیر، معلم و همه در پایان کار مشخص می شود و در مدارس نیز بعد از 12 سال مشخص می شود جوان آماده به کار و خلاق تحویل جامعه داده ایم یا خیر . ای کاش صرفا جوانی با محفوظات در پایان تحصیل نداشته باشیم.

سوال امسال پرسش مهر 18

وی گفت: در محیط مدرسه همه باید تلاش کنیم که تحمل افکار دیگران را داشته باشیم و سوال من برای امسال با این موضوع است که چگونه در کلاس و محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به آنها احترام بگذاریم.

رئیس جمهور افزود: چه اشکالی دارد معلم به دانش آموزی که از راه حلی به جز کتاب درسی مسئله ای را حل کرده نمره مثبت دهد چرا که چنین دانش آموزی با خلاقیت عمل کرده و نباید جلوی آن گرفته شود.

روحانی اظهار کرد: محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد و تحمل افکار دیگران و احترام را در این محیط تمرین کنیم باید بدانیم با چه سبکی می توان این اخلاق و ادب را در بهترین شرایط حفظ کرد.

وی بیان کرد: هیچ کس نباید از اینکه مسئله ای را بلد نیست خجالت بکشد و معلم نیز نباید چنین فردی را تحقیر کند. چرا که سوال کردن نه تنها عیب نیست بلکه حسن محسوب شده و راه پیشرفت است باید در زندگی تحمل داشته باشیم و نظرات و سبک زندگی های مختلف را با احترام مورد توجه قرار دهیم.

روحانی عنوان کرد: اگر بتوانیم محیط مدرسه و کلاسمان را بهتر بسازیم می توانیم عالم تر ، خلاقتر، ماهر برای کار و فعالیت در جامعه و بعد از دوران تحصیل باشیم و انسانی مسئول در جامعه محسوب شویم.

سبک استفاده از فضای مجازی را به دانش آموزان بیاموزیم

رئیس جمهور تاکید کرد: معلمان باید نحوه آشنایی و سبک استفاده از فضای مجازی را به دانش آموزان بیاموزند چرا که این فضا تیغ دو لبه است که می تواند هم زندگی ما را نابود کند و هم باعث رشد و تعالی باشد. باید یاد بگیریم و بدانیم چطور از این ابزار استفاده کنیم.

وی یاداور شد: ماه محرم ماه ایثار وفداکاری است که ما این را به فال نیک می گیریم زیرا آغاز علم و دانش و اول مهر با روزهای یادآوری و ایثار شهیدان همراه است باید خودمان را به گونه ای تربیت کنیم که همواره برای اهداف کشور و آرمان ها فداکار باشیم و از زندگی خود برای کشور و جامعه بگذریم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار