پیشگیری از کمردرد با ورزش در محیط کار

خبرگزاری پانا: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در یک پایان‌نامه، برنامه ورزشی در محیط کار راهکاری مفید در بهبود عملکرد و پیشگیری از کمردرد در افراد قلمداد می‌شود.

کد مطلب: ۶۶۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، علی اصغر کاشی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشگاه رازی کرمانشاه، در پایان‌نامه خود که به راهنمایی دکتر ناصر بهپور تدوین کرده، به بررسی تاثیر میکروپوزهای تمرینی ضمن خدمت بر درد مزمن کمری و ناتوانی عملکردی کارمندان پرداخته است.

در این تحقیق آمده است که کمردرد یکی از علل مهم بیماری‌زایی در دنیاست که به عنوان اولین علت ناتوانی در کار شناخته شده و بالغ بر نود درصد جمعیت دنیا در یک دوره از زندگی تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

در این پژوهش نیمه تجربی 34 نفر از کارکنان اداری که دچار کمردرد مزمن بودند، انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه 17نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند.

اطلاعات با استفاده از پرسشنامه گردآوری و به گروه آزمایش تمرینات ورزشی در حین کار آموزش داده شد.

داده‌ها در ابتدای تحقیق و در پیگیری بعد از 8 هفته جمع‌آوری شدند، سپس داده‌های جمع‌آوری شده توسط نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

در ادامه تاثیر میکروپوزهای تمرینی ضمن خدمت بر درد مزمن کمری و ناتوانی عملکردی کارمندان اداری ارزیابی شده است.

نتیجه این بررسی نشان داد که بین میکروپوزهای تمرینی ضمن خدمت، بهبود و پیشگیری کمردرد مزمن و بهبود عملکرد کارکنان اداری ارتباط معنی‌داری وجود دارد، بنابراین برنامه ورزشی در محیط کار راهکاری مفید در بهبود عملکرد و پیشگیری از کمردرد در این افراد قلمداد می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار