وزیر آموزش و پرورش:

نظام آموزشی ما ذره ای انعطاف ندارد

وزیر آموزش و پرورش در مراسم معارفه خود گفت: روش فعلی در مدیریت آموزش و پرورش امکان ادامه دادن در آینده را ندارد.

کد مطلب: ۶۵۹۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سیدمحمد بطحایی در مراسم معارفه خود و تکریم فخرالدین احمدی دانش آشتیانی که امروز 6 شهریور 96 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در سالن حجاب برگزار شد ضمن تشکر از همکاران خود در وزات آموزش و پرورش اظهارداشت: آموزش و پرورش در کشور ما همواره با دو چالش اساسی مواجه بوده است. چالش اول انتظارات و توقعاتی است که به درستی از آموزش و پرورش می رود. آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که در تعیین مختصات جامعه فردا نقش تعیین کننده دارد حائز اهمیت است. از تحلیل مدارس امروز می توان مختصات جامعه آینده را ترسیم کرد.

وی افزود: چالش دوم مقدورات و مقتضیات ما در کشور و محدودیت هایی است که همواره میان آموزش و پرورش و نیازهای آن فاصله انداخته است. تنظیم کردن این دو مولفه مسیرهای جدیدی را برای رسیدن به نقطه مطلوب طلب می کند.

وی با اشاره به اینکه همواره در بحرانهای اقتصادی اولین بخشی که لطمه می خورد بخش فرهنگی و آموزشی است گفت: این به دلیل آن است که آثار کمبودها در بخش های دیگر زود پیدا می شود ولی در آموزش و پرورش دیر معلوم می شود؛ به همین دلیل اولین جایی است که مورد لطمه واقع می شود.

وزیر آموزش و پرورش در بیان برنامه های خود برای ایجاد تحول ساختاری در آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تحول در متن و محتواهای آموزشی صورت بگیرد گفت: سند تحول بطور عملیاتی مسیر را مشخص کرده و ما را از مرحله طراحی مستغنی می کند. باید بچه ها را به گونه ای آموزش دهیم که با نیازهای بیرون مدرسه تطابق بیشتری پیدا کنند. این می تواند انگیزه تحصیل را در بچه ها بالا ببرد.

بطحایی افزود: بخش دوم برنامه هایی است که در حوزه مدیریت و تغییر روش در آموزش و پرورش پی خواهم گرفت. من به عنوان یکی از متهمان این اتهام عرض می کنم روش فعلی در مدیریت آموزش و پرورش امکان ادامه دادن در آینده را ندارد.

وی افزود: پتانسیل عظیم نیروی انسانی در آموزش و پرورش در هیچ نیروی دیگری در کشور به چشم نمی خورد. 70 درصد کارکنان ما دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند. باید از اینپتانسیل عظیم نیروی انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

بطحایی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ایران به شدت متمرکز است گفت: ما دهها قانون و مقررات داریم که مدیر مدرسه باید برابر آنها مسائل مدرسه را حل کند و این قوانین و مقرارات ذره ای انعطاف ندارند. درجه پیچیدگی ورسمیت سازمان ما بسیار زیاد است که می توان با استفاده از سند تحول و زیرنظام های آن برای اصلاح این مشکل بکوشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار