امام جمعه اردبیل:

توجه به امور زیربنایی و آینده نگری اصول مهم در اداره کشور است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در آستانه آغاز به کار دولت جدید گفت: توجه به امور زیربنایی و آینده نگری اصول مهم در اداره کشور است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد مطلب: ۶۵۰۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود: بدون رعایت این اصول هشت بحران و بلکه بن بست جدی در انتظار ایران خواهد بود .
وی اظهار کرد: مورد اول به بحران مصرف انرژی مربوط است و در صورت بی توجهی به موضوع مصرف بهینه و تامین انرژی های نو در آینده قطره ای نفت برای صادرات وجود نخواهد داشت و تمام فرآورده های نفتی به بنزین تبدیل خواهد شد .
او گفت: استفاده مستقیم از گاز برای گرمایش نیز درست نبوده و دست کشور را از درآمد هنگفت گازی خالی می کند .
وی با بیان اینکه دوم به بحران آب مربوط است افزود: در صورت ادامه استفاده بیش از اندازه و بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در زمان اندکی کشور هم از جهت آب آشامیدنی و هم از لحاظ کشاورزی دچار مشکل خواهد شد .
وی ادامه داد: تا پایان سال 95 حدود 632 میلیون مترمکعب تراز منابع آب زیرزمینی دشت اردبیل منفی بوده و هر سال 15 میلیون متر مکعب به این بیلان منفی افزوده می شود و به همین خاطر الزام و تسریع در مکانیزه کردن سامانه آبیاری در کشاورزی از واجبات مهم برای دولت است .
امام جمعه اردبیل بحران سوم را مربوط به مهاجرت دانست و خاطرنشان کرد : ایران ، فقط تهران یا شهرهای بزرگ نیست تا ثروت کشور بطور ویژه در آنها مصرف و سایر نقاط در اثر محرومیت به قطب مهاجرفرست تبدیل شوند .
وی تصریح کرد : مردم ایران از چند دهه قبل در حسرت اجرای سیاست توازن است اما دولت ها تاکنون به شکل جدی به این موضوع وارد نشده اند و با عدم توازن منطقه ای ، روستاها خالی و حاشیه نشینی تشدید و شهری مانند تهران به مرحله انفجار جمعیت رسیده و با معضل های مختلف مواجه می شود .
امام جمعه اردبیل افزود: رعایت اولویت در این موضوع بسیار حیاتی است و روستاییان ، عشایر و تولیدکنندگان باید حق ویژه در کشور داشته باشند نه اینکه در تامین آب آشامیدنی قشلاق ها و عشایر مشکل وجود داشته باشد .
عاملی چهارمین بحران را بحران و بن بست فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ هم پشتوانه امنیت و هم اقتصاد است .
وی از اختصاص نیافتن بودجه عمده به فرهنگ انتقاد کرد و گفت: رفتارهای اجتماعی و آداب و سننی که از روی عقلانیت ایجاد شده اند به عنوان هویت مردم هستند و باورهای دینی ، احساس های جمعی ، روحیه حماسی ، عرق ملی و تعلق و توجه به سرمایه های تاریخی ما را از بیگانگان متمایز می کند .
امام جمعه اردبیل با بیان اینکه بدون استقلال فرهنگی ، ملت مرده به حساب می آید اظهار کرد: اگر در این زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری نشود فردا دیگر چیزی نداریم تا پای گفتگوی تمدن ها بنشینیم .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بالا رفتن آمار نزاع ، درگیری ، طلاق ، فساد ، دزدی و خیانت ها و قتل های ناموسی همه این موارد را بیانگر حضور تفکر و مدنیت بیگانه دانست .
نماینده ولی فقیه در استان اختلاس ها و خیانت های مالی را به عنوان هشدار ذکر و اظهار کرد: نسبت به بحران صیانت باید هوشیاری باشیم زیرا نباید هیچ نقب پنهانی به بیت المال وجود داشته باشد .
نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: ملت ایران در آینده با بحران پیری مواجه خواهد شد و نفرت از عنوان مادری و رواج داشتن فرزند کمتر به عنوان یک فرهنگ ، یک هشدار جدی است .
عاملی بر لزوم تغییر نگرش ها در روش انتخاب مدیر تاکید کرد و افزود: لازم است از تجربه کشورهای موفق در دنیا برای این منظور استفاده شود .
وی تشریح کرد : لابی گری ، سفارشی و جناحی عمل کردن ، فکر انتخابات آینده را کردن از یک سو چاپلوسی ، دورویی و نفاق را در جامعه پرورش می دهد و از سوی دیگر کشور را فلج می کند .
امام جمعه اردبیل اظهار کرد: نصب افرادی در مدیریت های حساس که حتی یک روز نه در آن مدیریت و نه در معاونت آن سابقه ندارند و دوپینگی بالا آمده و به صرف اینکه در انتخابات در پیروزی یک جناح اثرگذار بوده اند و یا تصور اینکه اگر قهر کنند بر انتخابات آینده و بر جایگاه جناح صدمه می زنند همه فاجعه است و مسیر درست برای اداره کشور نیست .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار