با انتخاباتِ اردیبهشت/۳

تیترتحلیلی ، نیاز این روزها

واحدآموزش پانا: روزهای انتخابات ، روزهای حساسی برای سیاسیون و رسانه های پشتیبان و منتقدِ هر یک از آنهاست."تیترها که ویترین خبرند"؛ این روزها باید "ویترین تر" باشند ؛ یعنی نقش جذابتر، گویاتر و بهتری داشته باشند. تیترها این روزها باید فراتر از رویدادها را بیان کنند و بگویند که می خواهند به لایه های زیرین خبر برسند و به مردم آگاهی بدهند. بیانگر دو عنصرِ "چرا" و "چگونه" باشند. قطعا این نوع تیترها تحلیلی است که حتما باید جذاب باشد.

کد مطلب: ۶۱۶۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

فراتر از خبر

ایام انتخابات تیترهایی که صرفا خبری اند و فقط به بیان رویداد با استفاده از تیترهای استنباطی و نقل قولی می پردازند؛ کمتر طرفدار دارند، چون امروزه منابع خبر زیاد و پرسرعتند؛ پیام رسانها و شبکه های اجتماعی و سایتهای متعدد خبری، کار اطلاع رسانی را ساده و سریع کرده اند.

اکنون رسانه های حرفه ای بویژه رسانه های دولتی که از تبلیغ برای کاندیدایی خاص منع شده اند ، باید تحلیل کنند و علاوه بر اطلاع رسانی ، مردمان را مطلع و آگاه سازند و در ورای این تحلیل، چراغ خاموش گرایشهای خاص خود را به مخاطب القا کنند. این کار رسانه های حرفه ای است که بدین وسیله افکار عمومی را به سمت گرایشها و سیاستهای خاص خود هدایت می کنند بدون اینکه مخاطب عام بفهمد.

امروزه یکی از راههای شناسایی رسانه های حرفه ای چینش ویترین های خوب خبری یعنی "تیترهای تحلیلی جذاب" است.

بنابر نیاز زمانه وتکنولوژی ارتباطات در دنیای ژورنالیستی امروز تیترهای تحلیلی خود را بر تیترهای خبری و خنثی تحمیل کرده اند و دیگر نمی توان با تیترهای خبری و خنثی مخاطب را به دنبال خود کشانید.

ویژگیهای شاخص تیترهای تحلیلی به نقل از کتاب تیترنویسی دکتر رضاییان

1- ضرباهنگ دارند

2- دارابودن منطقه طلایی(کلیدواژه های طلایی و برجسته)

3- کوتاهند

4- میزان هم خوانی لید با تیتر لزوما زیاد نیست بلکه ممکن است حتی هم خوان نباشد.

5- عکس خوان شدن تیتر، تیترهای تحلیلی بشدت با عکس هم خوان و منطبق هستند و عکسها مکمل و در خدمت تیترند.

  • در آینده بیشتر از تیترهای تحلیلی خواهیم نوشت. منتظر باشید.

*** حالا برای مثال و درک بهتر موضوع و مطالب گفته شده به تیتر چند روزنامه روزهای پیشین توجه کنید :

چنانچه می دانید؛ دقایق پایانی روز پنجشنبه 7 اردیبهشت شورای نگهبان اسامی کاندیداهایی که صلاحیتشان تایید شده است را اعلام کرد . بسیاری از روزنامه ها روز شنبه این خبر را تیتر یک خود قرار دادند چهار نمونه را در اینجا ذکر می کنیم.

  • "تیتر روزنامه اطلاعات"، تیتری کاملا خنثی، سوخته و غیر تحلیلی است. با اطلاعاتی که طی روز گذشته از طریق سایر رسانه ها به اطلاع مردم رسیده است ، این تیتر چه چیز جدیدی دارد.

  • "تیتر روزنامه شرق" نیز تیتر بدی است تحلیلی در خود ندارد و رو تیتر و زیر تیترها هم خبر جدیدی نیست.

  • روزنامه سپید، روزنامه وزارت بهداشت:" از میان این شش نفر " در حالی که عکس دو نفر نشان داده شده است! احتمالا منظور این بوده که این دو نفر مهمند و نماینده دو جریان سیاسی عمده کشورند. در هر حال رو تیتر هم توضیحی در زمینه این معما ندارد! عکس هم همخوان تیتر نیست.

  • "تیتر روزنامه اعتماد" سعی کرده به تحلیلی بودن البته با توضیحات سوتیتر نزدیک شود اما طرح هم خوانی ندارد! * اگر کارزار یک با سه است، منظور از یک روحانی است پس یک باید بالای تصویر روحانی باشد و تصویرِ سه نفرِ مقابل او زیر سه یعنی باید چینش تصاویر تغییر می کرد از سوی دیگر اگر کارزار یک با سه است پس تصویر جهانگیری و هاشمی طبا برای چیست؟ البته توضیحات سوتیتر بیان می کند که جهانگیری کاندای پوششی است و هاشمی طبا نیز موضعی نزدیک به رو حانی دارد اما تصویر گویای این نیست!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار