درس

تیتر ویترین خبر است

واحد آموزش پانا: باز هم از تیتر می گوییم؛ چون مهم است. تیتر، ویترین خبر یا عکسِ روزنامه نگاری است.تیترِجذاب و پرکشش چشمان خواننده را صید می کند و بدنبال خود می کِشد. بخشی از مطلب حاضر برگرفته از مصاحبه دکتر مجید رضاییان استاد ومولف کتب تیتر نویسی با مرکز پژوهشهای همشهری است که با توضیحات تکمیلی واحد آموزش پانا تقدیم می شود:

کد مطلب: ۶۱۲۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد

تیتر عکس روزنامه نگاری!

یکی از تعاریفی که از تیتر شده این است : "تیتر عکس روزنامه نگاری است،پس باید چون تصویر عمل کند به این معنی که مخاطب در آنِ واحد که می بیند باید آن را بفهمد ؛ بدون اینکه متن را بخواند. پس لازم است گویا و رسا باشد.

نمایندگی متن خبر

تیتر چون ویترین است پس باید بگوید در متن چه خبر است و گویای آن باشد. تیتر محل خودنمایی روزنامه نگار و طرح معما نیست. گرچه خلاقیت برای طرح آن لازم است اما باید برگفته از لید(چکیده متن) باشد و گویا و رسا متن خبر را نمایندگی کند.

عناصر سازنده تیتر چیست؟

در پژوهشهای معتبر دنیا می گویند تیتر با سه " S " شناخته می شود.

SUMMARIZE : خلاصه کنندگی

SELL : به فروش بودن

SIGNAL : نشانه گذاری

  • تیتر باید خلاصه کند ؛ یعنی کوتاه و مختصر باشد (هرچه کوتاه تر بهتر به شرط گویایی)
  • سیگنال بدهد؛ از نشانه ها و کدهای مشترک بین مخاطب و روزنامه نگار استفاده کند به عبارت دیگر از واژگانی استفاده کند که کاملا برای مخاطب و خواننده قابل فهم و براحتی درک معنایی شود.
  • در آخر به فروش باشد؛ بدان معنی که خواننده را ترغیب به خرید و خواندن کند. البته این شرط سوم برای تیترهایی که در فضای مجازی و آنلاین زده می شود شاید معنی نداشته باشد اما در این فضا جدید نیز باید تیترهایی داشته باشیم که اصطلاحا "کلیک خور" باشد و مخاطب را به بازدید وادارد.
  • دقت کنید! این سه شرط باید با هم توامان در تیتر وجود داشته باشد تا تیتری جذاب و مطابق استانداردها داشته باشیم . نمی شود تنها به فکر به فروش بودن و بازدید داشتن بود و تیتر زد بدون اینکه تیتر معنا و مفهوم و سیگنالها و نشانه های مشترک بین مخاطب و فرستنده پیام را داشته باشد.
  • فراموش نکنید! که نوشتن تیتر جذاب با خلاقیتِ تیترنویس پیوند زیادی دارد اما خلاقیت فردی وی باید در چارچوبهای استاندارد و تعریف شده ی تیترنویسی باشد.

*** مثال: برای آنکه درس امروز را بخوبی متوجه شوید؛ مثالهای متنوعی در کانالِّ آموزش خبرنگاری پانا_به نام "خبرنگاران جوان پانا" آورده ایم. لطفا در تلگرام به این نشانی @pama95 " " مراجعه و عضو این کانال شوید .

از هم اکنون عضویت شما را تبریک و خیر مقدم عرض می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار